سوال: آغاز هفته جاری را می‌توان پایان اصلاح قیمت‌ها در بازار سرمایه دانست؟

پاسخ از احسان حدادی، کارشناس بازار سهام: بازار درگیر ریسک‌های سیستماتیک شده است. ریسک‌های سیستماتیک معمولا خارج از بازار هستند اما تاثیر بسزایی بر روند معاملات می‌گذارند. موضوع قیمت‌گذاری دستوری فولاد در بورس کالا یکی از مهم‌ترین ریسک‌های سیستماتیک هفته گذشته بود که بازار را تهدید کرد به گونه‌ای که روند بازار از تعادل خارج و ریزش‌های پی‌درپی را رقم زد.

در بازاری که ریسک وجود داشته باشد خرید قفل می‌شود و به تبع آن قیمت‌ها کاهش می‌یابد یکی از چالش‌های جدی این روزهای سهامداران ترس از سرایت اصلاح قیمت در سایر صنایع و محصولات است.

این روزها بازار با ابهامات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند این درحالی است که برگشت بازار بیش از پیش قوت گرفته و احتمالا در روزهای آینده شاهد خریدهای بیشتری از سوی سهامداران خواهیم بود. گرچه این اتفاق به معنای پایان اصلاح قیمت‌ها نخواهد بود و ممکن است بعد ازچند روز باز هم شاخص وارد مدار نزولی شود اما برای به ثبات رسیدن این وضعیت و پیشروی به سمت تعادل، بازار نیازمند اقدامات اصلاحی است که در خارج از بازار انجام شود. رفتار حرفه‌ای حقوقی‌ها در فروش، نقش سرنوشت‌سازی در تداوم روند مثبت بازار ایفا می‌کند. هماهنگی میان تیم اقتصادی دولت نسبت به سیاست‌گذاری‌های بورسی نیز عامل مهمی در به تعادل رسیدن بورس محسوب می‌شود.

در این مقطع حمایت لفظی و غیرعملی نه تنها کمکی به سهامداران نمی‌کند بلکه موج جدیدی از خروج سرمایه از بازار را رقم خواهد زد. بخش عمده‌ای از صنایع به دلیل عدم‌شفافیت بودجه ۱۴۰۰ در بلاتکلیفی قیمتی به سر می‌برند. اظهارات ضد و نقیضی که در مورد معافیت‌های مالیاتی عنوان می‌شود نیز دست سهامداران را برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت می‌بندد. ترس از تداوم ریزش قیمت دلار هم پیچیدگی داد و ستد‌ها را افزایش داده گرچه ریزش قیمت دلار در روزهای گذشته بازار سهام پیشخور شده اما با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران احتمال کاهش بیشتر قیمت دلار را می‌دهند خریدار نمی‌تواند پرقدرت وارد بازار شود.

کاهش قیمت‌های جهانی در چند روز اخیر به دنبال تایید ریاست جمهوری بایدن توسط کنگره آمریکا نیز شبهاتی را در نحوه معاملات به وجود آورده و همه این عوامل باعث شده تا در این مقطع بازار مشتری چندانی نداشته باشد.