در ارتباط با اخبار روز گذشته گروه الف تنها یک افشا مربوط به شرکت ماشین‌سازی اراک وجود داشت. در این اطلاعیه خبر داده شده است که شرکت ماشین‌سازی اراک در مناقصه پروژه عملیات تکمیلی احداث پل بزرگ نهراب واقع در محور زابل - زاهدان که در اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان برگزار شده برنده و موضوع طی ابلاغیه از سوی کارفرما به این شرکت اعلام شده است. آنطور که در این اطلاعیه اعلام شده، رقم این قرارداد با ۷/ ۲۱ میلیارد تومان بسته شده است. شرکت ماشین‌سازی اراک سال ۱۳۴۶ تاسیس شد و هم اکنون با سرمایه ۶۲۸ میلیارد تومانی در حوزه تاسیس کارخانه‌های ماشین‌سازی و احداث واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و ساخت همه تجهیزات مورد نیاز آنها فعالیت می‌کند.

«فاراک» از ابتدای امسال تا روزهای فعلی کمی بیش از ۱۴درصد بازدهی داشته است. قیمت پایانی سهام این شرکت درحال‌حاضر به ۶۹۹ تومان رسیده است درحالی‌که در ۱۵ مرداد ماه قیمت این سهم سقف ۲۱۷۰ تومان را هم لمس کرد. یکی از مسائل بنیادین این شرکت به زیان‌های انباشته آن برمی‌گشت، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی سه سال گذشته در این زمینه روندی کاهشی در پیش گرفته است. طبق آمارها زیان انباشته شرکت یادشده از رقم ۲/ ۹۱ میلیارد تومان در ۶ ماه ابتدایی سال گذشته به ۴/ ۷۱ میلیارد تومان کاهش یافته است. زیان انباشته این شرکت در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۷ به میزان ۱۲۱ میلیارد تومان بود. بنابراین «فاراک» در ارتباط با زیان‌های انباشته خود روندی رو به بهبود داشته است. از نظر تکنیکالی در حال حاضر این شرکت روی یک حمایت داینامیک بسیار قوی قرار دارد و احتمال دارد که بعد از باز شدن نماد روند صعودی بگیرد.

برگزاری سه مزایده

اما در ارتباط با اطلاعات با اهمیت گروه ب روز گذشته سه اطلاعیه با موضوع مزایده از سوی شرکت‌های بورسی منتشر شده بود. آگهی اول مربوط به شرکت معدنی دماوند می‌شد که در آن از فروش ۵۰۰ تن کنسانتره سرب     که قرار است در ۱۷ دی برگزار شود، خبر داده شده بود. همچنین شرکت لیزینگ ایران نیز در یک اطلاعیه از تجدید مزایده یک دستگاه آپارتمان واقع در آمل در ۲۰ دی اطلاع داده بود. در این اطلاعیه گفته شده است:«شرکت در نظر دارد نسبت به برگزاری مزایده عمومی یک‌دستگاه آپارتمان تملیکی خود واقع در استان مازندران به آدرس آمل خیابان امام خمینی آفتاب ۳۲ پلاک ۵۴ طبقه دوم اقدام کند.»

مزایده سوم هم به شرکت ویتانا مربوط می‌شد که در آن به مزایده یک قطعه زمین به اضافه مستحدثات کارخانه تهران اشاره شده بود. گفته شده که شرکت در نظر دارد زمین به اضافه مستحدثات کارخانه تهران از طریق مزایده کتبی عمومی و بر مبنای قیمت پایه کارشناسی رسمی دادگستری به مبلغ ۲۰۸ میلیون تومان، به بالاترین قیمت پیشنهادی به فروش برساند.

صورت‌های مالی در قالب افشا

یکی از اطلاعیه‌های مهم گروه ب روز گذشته به شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد ارتباط داشت که در آن به درخواست سازمان بورس، صورت‌های مالی یکی از شرکت‌های غیربورسی وابسته به خود را منتشر کرده بود.

طبق پیوست‌های این اطلاعیه، ابتدا اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس در نامه‌ای از شرکت توکا فولاد درخواست کرده که صورت‌های مالی حسابرسی شده دوره ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور شرکت فولاد تاراز چهارمحال را در قالب اطلاعیه افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب منتشر کند. لازم است اشاره شود که ۴۵ درصد از سهام شرکت فولاد تاراز چهارمحال (سهامی خاص) در مالکیت شرکت توکا فولاد قرار دارد. در ادامه این شرکت در نامه‌ای با بیان اینکه شرکت‌ها الزامی به انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های وابسته ندارند، عنوان کرده است که به دلیل اهمیت بالای شرکت فاراز چهارمحال تاراز (سهامی خاص) در درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری و همچنین بنا به درخواست اداره نظارت بر ناشران گروه صنعت و معدن صورت‌های مالی حسابرسی شده در دوره مالی ۶ ماه منتهی به شهریور ۹۹ شرکت تاراز ارسال می‌شود.

طبق این صورت‌های مالی سود خالص این شرکت از ۱۲۶ میلیارد تومان در ۶ ماهه اول سال گذشته به ۳۰۶ میلیارد تومان در ۶ ماه ابتدایی امسال رسیده است. سود پایه هر سهم شرکت یادشده هم طی این مدت از ۸/ ۵۳ تومان به ۴/ ۱۳۰ تومان رسیده است. جمع دارایی‌های این شرکت مطابق با صورت‌های مالی منتهی به پایان شهریور امسال ۹۲۵ میلیارد تومان و جمع حقوق مالکانه آن ۵۵۶ میلیارد تومان بوده است. سرمایه این شرکت در تاریخ ۳۱ شهریور امسال مبلغ ۲۳۵ میلیارد تومان شامل ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون سهم ۱۰۰ تومانی می‌شود. ترکیب سهامداران در تاریخ یادشده بدین صورت است که ۵/ ۴۵ درصد آن در مالکیت شرکت آتیه فولاد نقش جهان و ۴۵ درصد دیگر در مالکیت شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد قرار دارد. شرکت فولاد زاگرس نیز در این شرکت ۱/ ۷ درصد مالکیت دارد.

صادرات ریل از ذوب آهن اصفهان

یکی دیگر از اطلاعیه‌های منتشر شده در کدال مربوط به ذوب آهن اصفهان می‌شد. شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان در این اطلاعیه‌ از انعقاد نخستین قرارداد ریل صادراتی شرکت ذوب آهن اصفهان به کشور افغانستان به مبلغ ۴،۳۳۲،۰۰۰ دلار خبر داده است. شرکت تامین سرمایه نوین نیز یکی دیگر از شرکت‌هایی است که روز گذشته اطلاعیه گروه ب را منتشر کرد. طبق این اطلاعیه شرکت مزبور تعهد پذیره نویسی اوراق مرابحه عام دولت «اراد ۶۶» را بر عهده گرفته است. تعهد پذیره نویسی اوراق مرابحه عام دولت «اراد ۶۶» به مبلغ ۱۰.۰۰۰ میلیارد ریال، ۴ ساله با نرخ ۱۸ درصد خواهد بود که تاریخ انتشار آن هم ۱۷ دی ماه و سررسید آن همین روز در سال ۱۴۰۳ است.