هلدینگ فدک؛ پیشگام در تاسیس شرکتهای عملیاتی در بازار اولیه

شرکت ریل پرداز نو آفرین بعنوان بزرگترین شرکت هلدینگ فدک ، مالک برند و قطارهای پنج ستاره فدک بوده و خدمات گسترده ای در صنعت گردشگری ارایه و در مسیرهای متعدد از شهرهای مختلف کشور به مقصد شهر مقدس مشهد مسافران را جا به جا می‌کند. این شرکت تعداد ۱۳۳ واگن مسافری دارد که همه این واگن‌ها آلمانی بوده در سال ۱۳۹۲وارد کشور شده اند. حال در آخرین اقدامات توسعه ای گروه فدک شرکت ریل پرداز نوآفرین توانسته مجوز سازمان بورس را جهت تاسیس شرکت ریل گردش ایرانیان در بازار اولیه بمنظور گسترش خدمات قطارهای ۵ ستاره به شمال و غرب کشور دریافت نماید.

تا کنون پذیره نویسی در بازار اولیه برای شرکتهای در شرف تاسیس محدود به بانکها، بیمه ها و نهادهای مالی بوده و کسب مجوز پذیره نویسی همزمان با تاسیس توسط یک شرکت عملیاتی بی سابقه است. چشم انداز ۵۰ ساله هلدینگ فدک و تکنولوژی بنگاه داری در این گروه باعث شده تا به چنین فرصتی جامه عمل بپوشاند. اتفاقی که در پروژه ریل گردش ایرانیان رقم خورده، نتیجه نگاه دقیق هلدینگ فدک به فرصتهای قانونی و اقتصادی است. بررسی  و الگوبرداری از این مدل می تواند برای اقتصاد و حل مشکلات تامین مالی بنگاه های تولیدی افق گشایی نماید و حاوی یک پیام استراتژیک است که همیشه تامین مالی از طریق بانک و منوط به وثیقه ملکی نیست بلکه می‌شود با دارایی غیر نقدی از طریق بازار سرمایه نیز به یک تامین مالی شفاف رسید. این یک الگوی جدید تامین مالی است که تا کنون اتفاق نیفتاده و یک خصوصیت دیگر نیز دارد که از طریق بازار اولیه اتفاق می افتد. یعنی موثرترین مدل تامین مالی که می‌تواند مستقیما به اشتغال و توسعه کشور کمک کند. در آینده نزدیک با تاسیس شرکتی مستقل به عنوان بازوی سرمایه گذاری؛ این گروه پیشرو می‌تواند به عنوان مشاور تجربیات خود را در قالب طراحی مدل های نوین تامین مالی و سرمایه گذاری به کلیه کارآفرینان و سرمایه گذاران ارایه نماید.

کسب درآمد بازارهای جدید از اهداف استراتژیک قطارهای پنج ستاره فدک

در پروژه شرکت ریل گردش ایرانیان قرار است ۲۰ دستگاه واگن بازسازی و به واگنهای کوپه‌ای پنج ستاره فدک تبدیل شود. بعد از این بازسازی، فدک خدمات خود را از  مبدا کرمانشاه و رشت از طریق تهران به مقصد مشهد مقدس راه اندازی خواهد کرد. یکی از دلایل انتخاب مبدا کرمانشاه این است که مسیر اصلی زائرین کشور عراق به شهرهای قم و مشهد است. دلیل دیگر علاقمندی مردم کشورمان برای مراجعه به شهرهای زیارتی عراق مانند کربلا و نجف بوده که  بخش عمده ای از این سفر داخل ایران انجام می شود که با اتصال خطوط جدید راه آهن غرب کشور می تواند به عنوان بازار جدید ریلی هدف گذاری شود.

انتخاب مبدا رشت نیز با توجه به جذابیت‌های گردشگری شمال کشور بر هیچ کس پوشیده نیست. مناظر  زیبا و بکری که در مسیر ریلی قابل مشاهده است، بعضا در مسیر جاده ای قابل مشاهده نیست. علاوه بر این یکی از مقاصد گردشگری توریست های خارجی و به ویژه توریست های عراقی، شمال ایران است. بنابراین این پروژه می تواند در کسب درآمد ارزی فدک را یک گام به جلو ببرد.

پذیره نویسی «حگردش» با ارزش اسمی فرصتی جذاب برای سرمایه گذاران

پذیره نویسی سهام شرکت ریل گردش ایرانیان با ارزش اسمی و به قیمت ۱۰۰ تومان انجام می شود.طبق نامه مورخ ۱۱/۰۶/۱۳۹۹ سازمان بورس علی بیگ زاده مدیر بازار اولیه مجوز پذیره نویسی اولین شرکت عملیاتی بازار اولیه را زمانی به امیر ایزدی نماینده هیات موسس اعلام نمود که از درخواست این مجموعه بیش از یکسال می‌گذشت و در این مدت ارزش جایگزینی دارایی تودیع شده متناسب با روند صعودی نرخ ارز افزایش یافته و این امر بر جذابیت‌های سرمایه گذاری در سهام شرکت افزوده است. با وجود تغییرات و نوسانات ارز در یک سال گذشته، قیمت گذاری های این پروژه بر اساس سال گذشته صورت گرفته و ارزش واگن به عنوان آورده شرکت با قیمتهای سال ۹۸ محاسبه شده است. این موضوع آن را به یک فرصت سرمایه گذاری جذاب تبدیل می‌کند. ضمن اینکه در حال حاضر هیچ فرصتی برای مشارکت در سرمایه گذاری با ارزش اسمی در یک شرکت سهامی وجود ندارد. به علت جذاب بودن این پذیره نویسی برای سرمایه گذاران، پیش بینی می‌شود که ظرف یک تا دو روز اول تکمیل شود.

آغاز پذیره نویسی از ۴ آذر ماه

بر اساس اعلامیه پذیره نویسی که توسط شرکت فرابورس صادر شده، پذیره  نویسی شرکت ریل گردش ایرانیان با نماد «ح گردش» از روز سه شنبه ۴ آذر ماه آغاز شده و به صورت قانونی به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت. کل سرمایه شرکت ۱۶۰ میلیارد تومان  بوده که ۴۰ میلیارد تومان آن از طریق پذیره نویسی عام با ارزش اسمی ۱۰۰ تومان قرار است تامین شود. تعداد ۴۰۰ میلیون سهم معادل ۴۰ میلیارد تومان در این پذیره نویسی قابل عرضه است. حداکثر سهم قابل اختصاص به هر شخص حقیقی ۵۰۰ میلیون تومان معادل ۵ میلیون سهم و برای اشخاص حقوقی  معادل یک میلیارد تومان معادل ۱۰ میلیون سهم است.