برخی از کاربران هم درباره این موضوع می‌نوشتند که از حالا نباید درباره یک هفته دیگر صحبت کرد. چراکه ممکن است روز قبل از اعمال محدودیت‌ها در تهران، هم بانک‌ها تعطیل شوند و هم بورس و به دیگران توصیه می‌کردند که فعلا برای هیچ‌کاری برنامه‌ریزی نکنند. اما بحث‌ها به همین مورد ختم نشده بود. افراد زیادی با به اشتراک گذاشتن فیلم‌ها و عکس‌های تجمع‌های اعتراضی سهامداران، درباره این موضوع صحبت می‌کردند که آیا این افراد حق اعتراض دارند یا نه. مساله‌ای هم که مطرح می‌کردند از این قرار بود که آنها بدون دانش و اطلاعات کافی در رابطه با بورس و صرفا برای کسب سود وارد این حوزه شده‌اند و باید به این موضوع واقف باشند که دانش و اطلاعات بورسی نداشته‌اند. از دیگر موضوعاتی که سهامداران و افراد فعال در حوزه بورس یکی دو روزی است در شبکه‌ اجتماعی توییتر درباره آن می‌نویسند سهم‌هایی است که در پرتفوی خود دارند. برای مثال دیروز یکی از افراد فعال در حوزه بورس در صفحه خود نوشت: فخوز امروز حجم خوبی خورد اما به مقاومت ۳۶۰۰ خورده به نظرتون فردا و پس فردا این مقاومت را خواهد شکست؟ علی چشمی،‌‌‌‌‌‌استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد هم در صفحه توییتر خود نوشت: «معضل قیمت سهام شرکت‌های کوچک در بورس را به چه شکلی می‌توان حل کرد؟ چون تعداد سهام این شرکت‌ها اندک است و هجوم به این سهام یا هماهنگی ساختگی باعث افزایش شدید قیمت و صف‌های عجیب می‌شود.» او در توییت دیگری هم نوشت: «گدنا بعد از عرضه اولیه ۲۳۲ درصد در سه ماه اول، بازدهی داشته و نسبت قیمت به سودش ۱۴۰ شده است. کل سهامش ۳۰۰ میلیون و ارزش بازار آن ۵۹۷ میلیارد تومان است. اما نماد آریا طی سه ماه اول بعد از عرضه اولیه ۱۶۱ درصد بازدهی داشته است. در حالی که قیمت به سودش ۱۲ است با ارزش بازاری ۷۷۰۰۰ میلیارد تومان.»

 

حسن شجاعی

نماینده مجلس

شورای عالی بورس به‌عنوان رکن اصلی بازار اوراق بهادار که تصویب سیاست‌های کلان این بازار را بر عهده دارد، به اندازه سایر ارکان و افراد در به وجود آمدن شرایط کنونی بورس دخیل است؛ چرا که طبق قانون بازار اوراق بهادار، این شورا در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و سامان‌دهی،حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارآی اوراق بهادار و به منظور نظارت بر حُسن اجرای این قانون تشکیل شده‌ است.بنابراین لازم است اعضای این شورا که حالا در جبهه منتقدان قرار گرفته‌اند؛ یک سوزن به خود بزنند و یک جوالدوز به سایر افرادی که مسبب به وجود آمدن شرایط کنونی بورس هستند.

 

سعید درخشانی

فعال بازار سرمایه

یکی از مهم‌ترین مباحث دنیای مالی و سرمایه‌گذاری، کرونا و زمان احتمالی رسیدن به پیک بیماری است. تخمین درست این نقطه در دنیا و ایران الان مهم‌ترین ماموریت هر بنگاه اقتصادی باید باشد، در حالی که هیچ گزارشی نه از طرف منابع خصوصی و نه دولتی در ایران منتشر نشده است.

 

محمدرضا سبزعلی‌پور

حذف 4 صفر از اسکناس‌های کشور آغاز شد! ایران ‌چک ۱۰۰ هزار تومانی و اسکناس ۱۰ هزار تومانی جدید توزیع شد. البته 4 صفر آنها کمرنگ شده و پایین ایران چک 100هزار تومانی نوشته شده 100 و پایین اسکناس 10هزار تومانی عدد 10 چاپ شده است! دولت با حذف صفرها به‌دنبال تلقین ارزانی است.

 

رضا غلامی

پژوهشگر اقتصاد پول و بانک

با سرمایه‌گذاری در بورس مخالف نیستم ولی با اغفال مردم مخالفم. مردم باید بدانند که روند این بازار در دو سال اخیر درست نبوده و برای سرمایه‌گذاری در سهام باید به ریسک آن نیز واقف باشند. اگر وزیر مسکن بودم، برای سرمایه‌های خرد، ساختار فروش متری مسکن را ایجاد می‌کردم.

 

مهدی رباطی

مدیرعامل کارگزاری

بازارساز اصلی مسکن صنف مشاورین املاک هستند که بی‌هیچ دخالت دولت و نهاد رگولاتوری کاملا هماهنگ با منابع خود کف قیمت را بسته و سقف قیمت را مدیریت می‌کنند و با ایجاد ثبات و اعتماد بازاری همواره مطمئن در اذهان مردم برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرده‌اند. حالا برای بورس همه را معکوس بخوانید.