در روزهایی که بازار سرمایه اوضاع نابسامانی را سپری می‌کند و شاخص‌کل بورس و قیمت سهام روزبه‌روز کاهش می‌یابد و سهامداران نیز که به‌صورت مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند متحمل زیان‌های هنگفتی شده‌اند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز همگام با افت شاخص کل، بازدهی منفی از خود ثبت کردند و تنها یک صندوق بازدهی مثبت داشته است و بقیه صندوق‌ها نیز نتوانسته‌اند در برابر ریزش شاخص کل، از سرمایه خود محافظت کنند. اما با این حال باز‌هم صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از ابزارهای مالی است که می‌تواند محلی امن‌تر برای حفظ سرمایه باشد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند کسانی که زمان کافی برای تحلیل بازار سهام را ندارند، می‌توانند به این صندوق‌ها به جایگزینی برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه نگاه کنند.

کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند؛ اکثر افرادی که به‌صورت مستقیم در بورس اوراق‌بهادار سرمایه‌گذاری کرده‌اند در یک ماه گذشته بین ۳۰ تا ۴۰ درصد متحمل زیان شده‌اند اما اگر این افراد سرمایه خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری می‌کردند نهایتا ۲۰ تا ۲۵درصد متحمل زیان می‌شدند.

عملکرد صندوق‌های سهامی در یک ماه گذشته

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک نوید انصار: تنها صندوق سهامی که در یک ماه گذشته بازدهی مثبت داشته است، صندوق مشترک نوید‌انصار است. این صندوق در ماه گذشته بازدهی ۸۶/ ۰ درصد را ثبت کرده است. این صندوق جزو صندوق‌های کوچک محسوب می‌شود که ارزش هر واحد آن ۲ میلیون و ۴۱۵ هزار تومان است. این صندوق ۳۲ هزار و ۸۷۹ واحد دارد که در مجموع ارزش خالص دارایی آن ۸۰۰ میلیارد ریال است. ۴۶ درصد از صندوق در تملک حقیقی‌ها و ۵۳ درصد در تملک حقوقی‌ها است. پرتفوی این صندوق نشان می‌دهد؛ دارایی‌ها بیشتر در صنایع پتروشیمی، فلزات اساسی، صنایع چند‌رشته‌ای و سیمانی سرمایه‌گذاری شده است. همچنین بازدهی این صندوق در یک‌سال گذشته ۳۸۴ درصد بوده است.

صندوق سرمایه‌گذاری سهم آشنا: صندوق سهم‌آشنا که یکی از صندوق‌های شناخته‌شده و بزرگ بازار سرمایه محسوب می‌شود، توانسته در برابر ریزش بازار سرمایه، مقاوم باشد و تنها ۶۸/ ۵ درصد از ارزش دارایی آن کم شده است. صندوق سهامی سهم‌آشنا با داشتن ۲ میلیون واحد و ارزش ۴ هزار میلیارد ریال بیست‌وپنجمین صندوق سهامی محسوب می‌شود. ارزش هر واحد این صندوق ۲۲۵ هزار تومان است. پرتفوی این صندوق نشان می‌دهد، دارایی‌ها بیشتر در صنایع انبوه‌سازی، بانک‌ها و موسسات اعتباری است. این صندوق در هفته‌ای که گذشت توانست بازدهی مثبت را ثبت کند.

صندوق سرمایه‌گذاری آسمان آرمانی سهام: یکی دیگر از صندوق‌هایی که به نسبت صندوق‌های دیگر بازار سرمایه عملکرد به نسبت بهتری داشته، صندوق سرمایه‌گذاری آسمان‌آرمانی سهام است که در یک ماه گذشته بازدهی  منفی۲۹/ ۸ درصد را ثبت کرده است. این صندوق با داشتن ۱۶ میلیون واحد سرمایه‌گذاری به ارزش ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد جزو صندوق‌های بزرگ بازار سرمایه شناخته می‌شود. همچنین ارزش هر واحد از این صندوق ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان است. محصولات شیمیایی، بانک‌ها و موسسات اعتباری، کانی‌های فلزی و غیر‌فلزی اکثر پرتفوی بورسی این صندوق سهامی را تشکیل می‌دهد.