در مقابل اما هستند افرادی که می‌گویند اگر قرار به مذاکره بود در این چند سال با ترامپ مذاکره صورت می‌گرفت و بعید است که ایران و آمریکا بتوانند به توافقی پایدار دست پیدا کنند. از این فضا که خارج شویم، یکی از خبرهایی که روز گذشته بین کاربران شبکه اجتماعی توییتر به اشتراک گذاشته شد و درباره آن صحبت می‌شد، صحبت‌های معاون وزیر ورزش مبنی بر عرضه استقلال و پرسپولیس تا پایان فصل پاییز در بورس بود. با وجود اینکه بیستم مهرماه سال جاری اعلام شد که قرار است عرضه اولیه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه تا پایان مهرماه کلید بخورد حالا صحبت از پایان پاییز است. واقعیتی که در شبکه‌های اجتماعی و میان کاربران درباره این دو عرضه دیده می‌شود این است که این خبرها دیگر برای کاربران جذابیت گذشته را ندارد. آنها چند وقتی است که هربار خبری مبنی بر عرضه استقلال و پرسپولیس در بورس می‌شنوند یا می‌خوانند با طنز و خنده با آن روبه‌رو می‌شوند. به قول خودشان آنقدر زمان عرضه این دو باشگاه فوتبال کشور در بورس طولانی شده و حاشیه‌های مختلف داشته است که بعید است وقتی هم عرضه شود، تمایل چندانی برای مشارکت در خرید آن وجود داشته باشد. اما از سوژه‌های روز گذشته کاربران شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام، پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران بود. فعالان حوزه بورس و بازارهای مالی هم از این سوژه غافل نماندند و هرطور بود آن را به بورس هم ارتباط دادند. از آنجا که رئیس دولت پایان تحریم‌های تسلیحاتی را به مردم تبریک گفته بود، خیلی از کاربران انتقادهایی به این موضوع داشتند و می‌نوشتند که پایان این تحریم‌ها چه تاثیری در بهبود کیفیت معیشتی مردم دارد و آیا منجر به کاهش قیمت‌ها می‌شود؟ گعده بورسی‌ها در شبکه‌های اجتماعی که خیلی درباره موضوعات روز سیاسی و اجتماعی اظهارنظر نمی‌کنند، روز گذشته درباره این موضوع قابل توجه بود.

 

سعید ابراهیمی

تحلیلگر بازار سرمایه

ضعف در سازوکارهای نظارتی، نبود کنترل بر بازار، هیجان مضاعف حقوقی‌ها، رانت در اطلاعات و صدها مشکل این‌چنینی گریبانگیر این بازار است؛ دقیقا چه تفکر مدیریتی بر بازار حاکم است؟

 

میترا فرخ‌پور

فعال بازار سرمایه

 فکر کنم واقعا باورشون شده بورس رو بازارهای دیگه تاثیر داره، هرروز منفیش می‌کنند، بلکه دلار و طلا و خودرو و مسکن هم بیان پایین. وگرنه با این دلار این منفیا توجیه نداره شایدم اینجا تو بورس بایدن رای رو آورده و بقیه بازارها ترامپ.

 

امیر فهیمی

کارشناس بورس

در کمتر از سه ماه چه دروغ‌هایی شنیده‌ایم: همه چیز را به بورس بسپارید. قیمت ارز واقعی نیست و نخرید. حمایت دولت از بورس تداوم دارد. با انجام بازارگردانی، دیگر شاهد صف‌های فروش و خرید نخواهیم بود. گشایش اقتصادی داریم. شنبه و یکشنبه روز پیروزی ماست. اوراق نفتی فروخته می‌شود.