اما همه این هشدار‌ها و تهدیدها هم به‌نظر به‌جایی نرسید و در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد. در این میان اما موضوع اصلی این است که بورس‌بازان برای ضررهای خود دنبال یک متهم می‌گردند و خود را از هر‌گونه اتهامی مبرا می‌دانند. این در حالی است که در دوره‌های صعودی بازار، سهامدار می‌پندارد که دانش و تخصص خود او است که سودهای چند صد درصدی را محقق کرده است. از این‌رو یکی از بحث‌های داغ دیروز فعالان بورسی در فضای مجازی نیز همین موضوع بود. میثم ابراهیمی خبرنگار در این بازار به گلایه از حقوقی‌های بازار سرمایه پرداخت و نوشت: «بعضی حقوقی‌ها دو، سه‌برابر قیمت‌های فعلی فروختن و هنوز هم علاقه‌ای به خرید ندارن. ظاهرا دکمه خریدشون کار نمی‌کنه! فقط میتونن بفروشن! بیشتر از ۵۰ نماد هستن که از چند هفته گذشته تا حالا حتی یک‌بار هم فرصت خروج به سهامداران ندادند.» یکی از کاربران توییتر که از حقوقی‌ها گلایه داشت نیز در صفحه خود نوشت: «حقوقی‌ها، حقیقی‌ها را زیر گرفتند و تمام. در بازار یک اصل وجود دارد که می‌گوید: یه مرده دیگه نمی‌تونه خرید کنه.» یکی دیگر از کاربران اما از زاویه دیگری به آشفتگی بازار نگاه و این‌گونه آن را تحلیل کرد: «‌‎این بازار طبیعی نیست و عوامل بیرونی آن را کنترل می‌کنند. نماد این موضوع سهم دارا یکم است که به‌خوبی نمایانگر همه‌چیز است؛ از دیروز تا امروز حدود ۱۷ درصد نوسان داشته است!» وعده اختصاص یک‌درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه هم چیزی نیست که از یاد سهامداران برود. آنها همچنان پیگیر هستند که پس چرا این وعده که این همه برایش سروصدا شد همچنان به مرحله اجرایی نرسیده است. صفحه‌ای به اسم توییتر بورس، دیروز این موضوع را به کاربران یادآوری کرد و به دنبال او سایر کاربران وارد بحث شدند. این صفحه پرسیده بود:‌ «‌یک درصد صندوق توسعه کارت‌به‌کارت نشد؟!» و کاربران توییتر پاسخ‌های جالبی به این سوال داده بودند. مثلا کاربری با نام مصباح نوشته بود: «چون مبلغ بالاست دیدن نمیشه کارت به کارت کنن، دنبال شماره شبای بورس هستن ولی پیدا نمیشه!» کاربر دیگری هم به کنایه گفت: «روزی ۳ میلیون داره کارت به کارت میشه دیگه چقدر پرتوقع هستید؟ ‌بیشتر از اون نمیشه روزانه انتقال داد وگرنه اونا که گناهی ندارن.» کاربر دیگری هم گفت احتمالا شماره کارت مقصد صحیح نبوده است. یکی از کاربران اما این وعده را با ماجرای اختصاص مبلغی از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا یادآور شد و نوشت: «‎احتمالا مثل کمک کرونا شده است. مبلغی ناچیز واریز شده و بقیه مشخص نیست کجاست!» در ادامه نظرات چهره‌های فعال در بازار سرمایه آمده است. این نظرات  مورد تایید روزنامه «دنیای‌اقتصاد» نیست و تنها بازتاب دیدگاه مطرح‌کنندگان است.

 

مهدی رباطی

مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران

‌چرا الان نامه‌ای زده نمی‌شود که وضعیت ‎بورس با واقعیات اقتصاد همخوانی ندارد؟! یا شاید هم دارد؟ شاید واقعیت اقتصاد ‎ایران این است که باید بازارهای غیرمولد ملک و ‎طلا و ‎دلار رونق داشته باشند و رونق بورس منافع شبکه ذی‌نفعان پرقدرتی که ریشه‌های قوی دارند را به‌خطر می‌اندازد؟

 

سهیلا صالحی

مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان توسعه فیروزه

داریم به پایان زمان معاملات نزدیک می‌شویم. 105 شرکت در صف فروش قفل هستند و کمتر از 100 هزار سهم معامله شدن! البته که تعداد صف فروش‌ها بیشتر از این عدد است. فقط خواستم به نقدشوندگی پایین این سهم‌ها اشاره کنم و این نکته را بگویم که تا این لحظه از بازارگردانی فقط حرفش بوده است.

 

امیر سیدی

فعال بازار سرمایه

‌ادامه‌دار شدن این اصلاح یعنی بازار احتمال برد بایدن را در انتخابات آمریکا بیشتر می‌بیند، فروش خودرو و ملک اضافی یکی از بهترین حرکت‌های speculative (سفته‌بازانه)در شرایط فعلی است، خرید صنایع بورسی که هنوز مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند هم گزینه مناسبی است، دیر یا زود این ارز برچیده خواهد شد.