یکی از کاربران تلگرام هم وضعیت بازار دیروز را این‌گونه در قالب طنز بیان کرد: «وضعیت ‎بورس طوریه که ساعت ۱۰ می‌گم کاش می‌فروختم، ساعت ۱۱ می‌گم خوب شد نفروختم، ساعت ۱۲ می‌گم کاش می‌خریدم، ساعت ۱۲:۳۰ هم می‌گم خوب شد نخریدم.» هاشم ذوالفقاری اما از ادامه‌دار نبودن حمایت‌ها از بازار سرمایه گلایه کرد و به کنایه نوشت: «اون پنجاه هزار میلیارد که گفتن برای حمایت بازار آماده است به ریال بود؟» «سعید» هم کاربری بود که در اعتراض به این وضعیت در توییتر نوشت: «وقتی حقوقیِ ‎شستا رو مجبور به خرید در دوشنبه می‌کنید، خب طرف عقلش ناقص نیست که بیاد ۵ درصد بالاتر بخره دوباره. خب یه کاری می‌کنه که بیاد پایین، حداقل نسبت به چهارشنبه ضرر نده. این میشه وضعیتی که دارید می‌بینید. توی منفی‌ها می‌خره، فردا توی جلسه می‌گه که من خریدم. تو بازار دخالت نکنید.» اما احسان مال‌اندیش، تحلیلگر بازار سرمایه نیمه پر لیوان را دید و نوشت: «این حجمی که بازار می‌خوره و دست به دست شدن سهام برای آینده بازار از صد تا قفل شدن در صف خرید بهتره.»

بالاخره خستگی هسته درآمد؟

«هسته خسته» تیتری بود که در یکی، دو ماه اخیر کمتر رسانه‌ای از آن استفاده نکرد اما دیروز یکی از کاربران در فضای مجازی از بهبود عملکرد هسته معاملاتی خبر داد و برخی هم این مساله را تایید کردند. بهنام صمدی، خبرنگار در توییتر خود با اعلام این خبر نوشت: «به وقتش فحش دادیم و گلایه کردیم حالا خوبشان را هم بگوییم. درود به مهندسان جوان شرکت فناوری بورس که در دوران تحریم، شاهکار بزرگی رقم زدند و ظرفیت ‎هسته معاملات ۷ برابر شد. امروز ارزش معاملات بیش از ۳۰ هزار میلیارد بود اما هسته مثل ساعت کار می‌کرد.‌ اختلال هسته معاملات ریسک سیستماتیک و یکی از عوامل اصلی سلب اعتماد از سرمایه‌گذاران بود که خوشبختانه فعلا برطرف شده است. هرجا به مهندسان جوان خودمان اعتماد کردیم، گشایش حاصل شده است.» «علی» هم کاربری بود که بر این خبر مهر تایید زد و گفت: «‎آره به نظر پیشرفتش محسوس بود.» کاربری با نام «امیرعباس» اما گفت برای ثبت ‎هر سفارشی گذاشتم حداقل ۵ دقیقه معطل شده و از این بابت گلایه داشت. «پویا» اگرچه بهبود عملکرد هسته را تایید کرده بود اما به کنایه نوشت: «چقدر سطح انتظار تو بازار تهران پایینه که ثبت شدن سفارش‌ها میشه گشایش و باید تشکر هم کرد از مسوولان و مهندسامون!» کاربری با نام «چرچیل» بر خبر بهبود عملکرد هسته معاملاتی مهر تایید زد اما گفت کارگزاری آگاه هنگ بود.

تحلیل بنیادی لازم است؟ لازم نیست؟

دیروز کاربری به نام «علیرضا» از اینکه برخی سهامداران برای معامله تنها بر تحلیل بنیادی تاکید می‌کنند انتقاد وارد کرد: ‌«برخی فکر می‌کنن ‎تحلیل ‎بنیادی یعنی بلد باشن گزارش کدال بخونن. رشد سودآوری در گزارش‌های دوره‌ای که روی ‎کدال می‌بینیم لزوما به معنی ارزندگی سهم نیست. خیلی از سهم‌هایی که تو گزارش‌ها رشد سود نشون میدن تو همین قیمت‌ها هم حباب دارن.» «آرزو» نیز که با او هم‌نظر بود نوشت: ‌«گزارش‌های کدال گذشته‌نگر هستن و نمیشه باهاشون تحلیل سودآوری داشت، تو شرایط فعلی که بازار نیاز داره تا گزارش‌های آینده‌نگر شرکت‌ها مجددا منتشر بشه.» کاربر دیگری اما نوشت: «حالا باز همینم خوبه که یه چشمشون به کداله. با حباب بودن موافقم. ولی معتقدم درحال حاضر مهم‌ترین عاملی که باید رصد بشه رفتار معامله‌گران بزرگ در مقابل تریدرهای خرد هست.»

 

شاهین احمدی

رئیس پیشین مرکز آموزش سازمان بورس

 ‌طبق شنیده‌ها، بخش زیادی از عرضه‌های روز دوشنبه را حقوقی‌هایی انجام دادند که هفته گذشته نتوانستند بفروشند و بابت ابطال و... نیاز به نقدینگی دارند. سوای عرضه آبشاری چهارشنبه شستا که حرکت سخیفی بود، جو فروش باقی نخواهد ماند و بازار برای شکل‌گیری روند اصلی، نیازمند گزارش‌های شش‌ماهه قوی است.

 

لیلا مهرابی‌پور

سردبیر پایگاه خبری بازار سرمایه

در نوشته‌هایم خیلی تلاش می‌کنم تا نگم رفتار توده‌وار و به تحلیل‌مدار بودن بازار باور داشته باشم اما بازاری که می‌بینم همینه؛ خریداران توده‌وار، فروشندگان توده‌وار.