طی روز گذشته ارزش معاملات خرد در فرابورس ایران نیز قابل‌توجه بود به‌طوری‌که در مجموع معاملات خرد این بازار با مبادله بیش از یک میلیارد و ۶۰۰میلیون سهم به رقم ۲هزار و ۳۵۹میلیارد تومان رسید. البته حجم و ارزش کل معاملات مزبور در مقایسه با معاملات روز قبل (چهارشنبه ۲۷فروردین) به ترتیب کاهش ۳۶درصدی و ۱۵درصدی را تجربه کرد.

از سوی دیگر در حالی از ۱۱۳نماد معامله‌شده در این بازار تنها یک نماد با کاهش قیمت مواجه شد که مابقی نمادها سبزپوش به کار خود پایان دادند. علاوه بر این عدد در بازارهای اول و دوم فرابورس شاهد تشکیل صف خریدهای گسترده برای ۸۵ نماد (با حذف تقاضای سهام عرضه اولیه) به ارزش ۶۲۵ میلیارد تومان بودیم. در این میان سهام تازه‌وارد «شگویا» صف خریدی به ارزش ۱۳۰ میلیارد تومان را شاهد بود. این در حالی است که هیچ صف فروشی در بازار دیروز مشاهده نشد. در بازار پایه نیز ۱۱۳نماد (۸۰ درصد از تعداد نمادهای فعال) با مازاد تقاضایی به ارزش ۸۵۸ میلیارد تومان همراه شدند. همچنین در بازار پایه دو نماد با صف فروش مواجه شدند که ارزش صف فروش این دو نیز به ۱۶۱میلیارد تومان رسید. در همین راستا می‌توان خاطرنشان کرد که بیشترین ارزش معاملات دیروز به نماد تولید نیروی برق دماوند اختصاص یافت. «دماوند» روز گذشته شاهد دادوستد بیش از ۲۲میلیون و ۷۰۰هزار سهم به ارزش ۱۴۷میلیارد تومان بود. البته معاملات دو نماد «بجهرم» و «کرمان» نیز قابل توجه بود به‌طوری‌که هر کدام از این دو نماد روز گذشته مبادلات بیش از ۹۲میلیارد تومانی را تجربه کردند.

همان‌طور که عنوان شد دیروز از ۱۱۳نماد فعال در بازارهای اول و دوم فرابورس ۱۱۲نماد در مسیر صعودی حرکت کردند و با رشد ارزش بازار به کار خود پایان دادند. در این بین «ذوب» با اثرگذاری مثبت ۶/ ۱۶ واحدی در صدر فهرست نمادها با بیشترین تاثیر بر شاخص کل قرار گرفت. در همین راستا دو نماد «شگویا» و «زاگرس» نیز در مجموع ۶/ ۳۱ واحد به رشد شاخص فرابورس کمک کردند. در این میان تنها نماد «رنیک» بود که ۹/ ۰واحد تاثیر منفی بر شاخص ایجاد کرد.

رصد معاملات اسناد خزانه

بررسی معاملات اسناد خزانه اسلامی در بازار روز گذشته نشان از آن دارد که میانگین قیمت آنها با رشد ۵/ ۰ درصدی روبه‌رو شده و متوسط نرخ هر اوراق به  ۸۱هزار و ۶۴۵تومان رسیده است. تا جایی که با رسیدن قیمت «اخزا»ها به محدوده ۶۶ تا ۹۸ هزار تومانی، متوسط نرخ سود آنها با کاهش ۵/ ۰ درصدی نسبت به معاملات روز چهارشنبه به عدد ۴/ ۱۸ درصد رسید. در همین راستا روز گذشته شاهد انتشار دور جدیدی از اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۸۱۹» بودیم. این اوراق در قیمت پایانی ۵۸هزار و ۶۳۴ تومان قرار گرفت و در مجموع ۱۰هزار و ۲۲۳اوراق از این نوع سررسید جدید در بازار دیروز معامله شد. یادآور می‌شود سررسید این «اخزا» جدید، خردادماه سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

روز گذشته باز هم این معامله‌گران حقیقی بودند که نبض تقاضا را در دست داشتند و بیش از ۱۶۹میلیارد تومان سهام جدید به پرتفوی خود اضافه کردند. در این بین بیشترین اقبال کدهای حقیقی به خرید سهام «بجهرم» تعلق داشت که با خالص خرید ۳۸میلیارد تومانی همراه شد. در همین راستا دو نماد «دماوند» و «شگویا» نیز هر کدام خالص خرید ۱۶میلیارد تومانی را از سوی سهامداران خرد تجربه کردند. همچنین نمادهای «زفکا»، «دی» و «وسبحان» نیز در فهرست دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در بازار دیروز قرار گرفتند.