در پی همین تصمیم فضای ذهنی فعالان بازار سهام ملتهب شد. البته روز جمعه در پی مخالفت وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک‌مرکزی با این تصمیم، دامنه نوسان قیمتی بازار سهام به همان روال سابق بازگشت. اما مجموع این تصمیمات منجر به اضافه شدن یک نااطمینانی دیگر به بازار سهام شد و در همین راستا روز شنبه شاهد افت متوسط قیمت‌ها در بازار بودیم. ریزش بهای نفت به کف ۳۰ ماهه نیز در افت روز شنبه فرابورسی‌ها بی‌تاثیر نبود.

روز شنبه از ۱۱۳ نماد فعال در بازارهای اول و دوم فرابورس ایران ۳۴ نماد رشد ارزش بازار را تجربه کردند و در سمت مقابل ۷۰ درصد از نمادها با افت قیمت پایانی مواجه شدند. در این بین ۱۳ نماد صف‌های خرید با مجموع ارزش ۲۶۸ میلیارد تومانی داشتند. البته از این مبلغ حدود ۲۲۷ میلیارد تومان ارزش صف خرید دو نماد تازه‌وارد فرابورسی، یعنی «شصدف» و «کلر»، بود. در سمت مقابل اما ۴۸ نماد با مازاد عرضه در کف قیمتی مجاز روزانه مواجه شدند. ارزش این صف‌های فروش در پایان بازار به رقم ۹۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسید.

در بازار پایه فرابورس هم اوضاع بهتر نبود. به‌طوری‌که از ۱۳۹ نماد فعال بازار پایه‌ای در معاملات روز شنبه، با صف‌های خریدی به مجموع ارزش ۱۱۴ میلیارد تومان همراه بودند. درحالی‌که طی جلسه معاملاتی گذشته ۶۵ نماد بازار پایه‌ای با صف فروشی به ارزش ۳۲۷ میلیارد تومان مواجه بودند. در نهایت طی روز شنبه شاهد ۲ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان معامله خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) در کل فرابورس ایران بودیم. در این روز بعد از مدت‌ها بورس‌بازان حقوقی بیشتر در سمت خرید نشسته بودند و در پایان ساعت کاری بازار سهام، بیش از ۲۴ میلیارد تومان سهام جدید به پرتفوی این دسته از معامله‌گران افزوده شد.

طی روز شنبه اثرگذارترین نمادها در افت ۶۳ واحدی شاخص کل فرابورس ایران بزرگانی مانند «کگهر»، «ذوب» و «هرمز» بودند. البته در سمت مقابل «میدکو» و «دماوند» به واسطه رشدهای مناسبی که تجربه کردند اثرگذاری مثبت ۲۶ واحدی داشتند و نگذاشتند افت دماسنج اصلی فرابورس به بیش از یک درصد برسد.

موج عرضه‌های اولیه

روز شنبه شاهد یک عرضه اولیه دیگر در بازار دوم فرابورس ایران بودیم تا طی دو جلسه معاملاتی پیاپی تعداد عرضه‌های اولیه به ۳ نماد برسد. در جریان دادوستدهای روز شنبه ۵/ ۹ درصد از سهام شرکت پتروشیمی تندگویان در بازار دوم فرابورس ایران عرضه شد. در عرضه اولیه یکی دیگر از زیرمجموعه‌های «فارس»، بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار کد معاملاتی مشارکت کردند. در روز شنبه به هر کد بورسی ۱۳۳۸ سهم ۴۳۸ تومانی (معادل تقریبا ۵۸۶ هزار تومان نقدینگی) اختصاص یافت. به‌‌رغم اینکه «شگویا» از بزرگ‌ترین عرضه‌های اولیه در ماه‌های اخیر بود، رکورد تعداد مشارکت‌کنندگان که در اختیار «تملت» بود را نتوانست جابه‌جا کند. به نظر می‌رسد این عدم رکوردشکنی به علت اختلالات گسترده و سنگین سیستم معاملاتی در روز عرضه اولیه پتروشیمی تندگویان بود.

با عرضه اولیه «شگویا» تعداد نمادهای تازه‌وارد بازار سهام در سال ۹۸ به عدد ۲۱ رسید. از این تعداد ۱۳ نماد در فرابورس ایران برای اولین بار عرضه شده‌اند. با توجه به سرعت عرضه‌های اولیه به نظر می‌رسد می‌توان تا پایان سال شاهد عرضه اولیه‌های دیگری نیز بود.

روز شنبه شرکت سیمان لار سبزوار خبر از موافقت حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیات‌مدیره درخصوص افزایش سرمایه ۸۷۳ درصدی این شرکت داد. این افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و به‌منظور اصلاح ساختارهای مالی شرکت خواهد بود. در همین روز «نوین» هم طی اطلاعیه‌ای اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیات‌مدیره درخصوص افزایش سرمایه ۱۲۰ درصدی را منتشر کرد. افزایش سرمایه بیمه نوین از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته و مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به‌منظور اصلاح ساختار مالی شرکت خواهد بود.

همچنین روز شنبه «کلر» به‌عنوان یکی از نمادهای تازه‌وارد فرابورسی با تاکید بر در اختیار داشتن انحصار تولید آب اکسیژنه در داخل کشور، خبر از ایجاد یک خط تولید جدید برای محلول ضدعفونی‌کننده سطوح بر پایه آب اکسیژنه داد.

صبح همین روز شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران طی اطلاعیه‌ای از بهره‌برداری طرح یخچال و فریزر SKD با بهای تمام شده ۱۴ میلیارد تومانی خبر داد و آماده بازگشایی نماد شد. «مادیرا» در این اطلاعیه گفت: فرآیند ساخت این طرح از ابتدای آبان‌ماه سال ۹۶ آغاز شد که مدت اجرای آن ۲۸ ماه بوده است. این پروژه در ۱۲ اسفند سال‌جاری با بهای تمام‌شده ۱۴ میلیارد تومانی به اتمام رسید و پروانه بهره‌برداری آن اخذ شد. این خط تولید از ۱۷ اسفندماه به بهره‌برداری کامل رسیده است‌. در بخش دیگری از اطلاعیه «مادیرا» آمده که ظرفیت اسمی طرح یخچال و فریزر SKD بالغ بر ۱۰۰ هزار دستگاه و ظرفیت عملی آن برای سال مالی ۹۹ معادل ۶۰ هزار دستگاه (با توجه به معرفی جدید این محصول به بازار و میزان سفارش مشتریان) است. همچنین با توجه به کامل‌تر شدن سبد محصولات این شرکت با راه‌اندازی طرح فوق حدود ۱۵ درصد از کل فروش پیش‌بینی شده سال مالی ۹۹ از محل فروش یخچال و فریزر در نظر گرفته شده است.