در همین حال هفته گذشته بازار سرمایه درحالی جوی مثبت و رو به رشد داشت که در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داشت. بازار در پایان هفته با میهمان ناخوانده‌ای نیز مواجه شد. اعلام مثبت شدن تست چند بیمار مبتلا به کرونا و مرگ چهار نفر موجب بروز نگرانی‌هایی در کل اقتصاد شده است. این بیماری که از چین آغاز شده است در خلال چند ماه اخیر همراه فعالان اقتصادی بوده است. کاهش بهای نفت و فلزات رنگین و همچنین افت آمار اقتصادی چین موجب شده است تا کارشناسان اقتصادی نگران تکرار وضعیت مشابهی در کشورمان و افت تولید به‌دلیل تعطیلی احتمالی مراکز عمومی و تولیدی باشند. هر چند این بیماری در چین فروکش کرده و ابعاد کنونی انتشار بیماری محدود و انگشت‌شمار است اما نگرانی جهانی از مساله کرونا در کشور ما نیز می‌تواند تبعاتی را به همراه بیاورد. همچنین بازار سرمایه در انتظار نتایج اجلاس FATF است. هر چند این جلسه تاثیری عملی بر اقتصاد کشور در کوتاه‌مدت نداشته اما به لحاظ روانی می‌تواند برای گروه بانکی موثر باشد. در این شرایط بازار سرمایه درحالی پا به آخرین ماه سال می‌گذارد که از یکسو به‌صورت سنتی در این میان نقدینگی بازار به‌دلیل وضعیت خاص حاکم بر حقوقی‌ها کاهش می‌یابد و از یکسو بازار بیش از پیش به نقدینگی افراد حقیقی و تحولات بازارهای موازی نظیر ارز وابسته خواهد بود. البته سه عامل مهم نتیجه انتخابات، وضعیت شیوع بیماری کرونا و همچنین وضعیت FATF مهم‌ترین عوامل فزاینده یا کاهنده بازار در آخرین ماه سال خواهند بود.

روز چهارشنبه بازار سرمایه به سنت سه هفته اخیر شاهد عرضه اولیه بود و شرکت پدیده شیمی قرن مالک برند اکتیو با نرخ هر سهم ۱۷هزار ریال و مشارکت نزدیک به ۵/ ۱ میلیون نفر بورسی شد. در همین رابطه علی صحرایی با اشاره به عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام شرکت پدیده شیمی قرن در بازار دوم معاملات بورس تهران به بورس پرس گفت: در این واگذاری که شامل ۱۰۰ میلیون سهم با نماد «قرن» بود، متقاضیان حاضر به خرید در سقف قیمتی ۱۷۰۰ تومانی هر سهم شدند.

وی ادامه داد: در این رویداد به‌دلیل استقبال قابل‌توجه سرمایه‌گذاران، مقرر شد به هر فرد حقیقی و حقوقی، حداکثر ۶۷ سهم تخصیص داده شود. به این ترتیب یک میلیون و ۴۹۲ هزار و ۵۳۷ نفر اقدام به خرید «قرن» کردند که رکورد جدیدی در آمار عرضه‌های اولیه و حضور مردم به‌شمار می‌رود. این مقام مسوول افزود: همچنین با این عرضه اولیه، تعداد شرکت‌های بورسی به ۳۳۲ مورد رسید و ۷/ ۱ هزار میلیارد تومان به ارزش روز بازار سهام شرکت‌های بورسی اضافه شد. صحرایی درباره این سوال که چه شرکتی در نوبت عرضه بعدی قرار دارد و آیا احتمال ورود هلدینگ شستا تا قبل از اتمام سال جاری وجود دارد توضیح داد: انتظار می‌رود سهام سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر هم در اسفند عرضه اولیه شود. این درحالی است که هر شرکتی قادر به طی فرآیند پذیرش و تکمیل اطلاعات شود، می‌تواند در ماه آینده وارد بورس شود.

به گفته وی، تعیین تکلیف عرضه اولیه شستا هم به ارائه گزارش و اطلاعات تکمیلی مانند گزارش حسابرس بستگی دارد و بعد از نهایی شدن در مورد بزرگ‌ترین هلدینگ اقتصادی ایران تصمیم‌گیری خواهد شد. در همین حال مدیرعامل واسپاری ارزش آفرین گلرنگ از عرضه اولیه دو زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ در بورس و فرابورس تا پایان سال خبر داد. همچنین یکی از مدیران گروه صنعتی گلرنگ در یک گفت‌وگوی اختصاصی با «دنیای‌بورس» از چهار عرضه اولیه جدید این شرکت خبر داد و به تشریح این وضع پرداخت. ابراهیم ابراهیمی با اعلام این خبر توضیح داد: صنعت غذایی کوروش و پدیده شیمی جم دو شرکت زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ هستند که قرار است به‌زودی شاهد عرضه اولیه سهام آنها در بازار باشیم.

وی در ادامه به صنعت غذایی کوروش اشاره کرد و گفت: صنعت غذایی کوروش با سرمایه‌ای بالغ بر ۳۰۰میلیارد تومان در بورس تهران پذیرش شده است. این شرکت به تولید محصولات متنوعی چون انواع روغن‌های خوراکی، دانه زیتون، کنسرو، انواع مربا و... با برندهای اویلا و فامیلا می‌پردازد. همچنین تلاش می‌شود تا عرضه اولیه سهام مزبور در ماه پایانی امسال انجام شود. در غیر این‌صورت در روزهای ابتدایی سال ۹۹خواهد بود. ابراهیمی در ادامه عرضه اولیه سهام پدیده شیمی جم را نیز از دیگر موارد دانست و گفت: شرکت پدیده شیمی جم در فرابورس پذیرش و به سهامی عام تبدیل شده است. درحال‌حاضر مراحل درج این نماد درحال طی شدن است و مشغول تلاش و مدیریت برای عرضه سهام این شرکت در اسفندماه هستیم. به گفته مدیر دپارتمان بازار سرمایه‌گروه صنعتی گلرنگ، دو شرکت دیگر از زیرمجموعه گلرنگ نیز در دستورکار عرضه اولیه قرار دارد که این دو عرضه قطعا در سال ۹۹خواهد بود.

در گروه خودرویی رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت چهار محصول جدید مربوط به شرکت‌های ایران خودرو و سایپا را رونمایی کردند. درحاشیه جلسه هیات وزیران و درحضور حسن روحانی، شهردار تهران و فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو و... چهار محصول جدید k۱۳۲ ایران خودرو، دنا پلاس توربو اتوماتیک، پروژه محصول سدان از مگاپلت‌فرم ایرانی محصول سایپا و پروژه کراس اوور محصول سایپا رونمایی شد. براساس این گزارش، دیروز هم نخستین خودروی رانای تمام‌برقی و متعلق به ایران‌خودرو و با ظرفیت باتری ۳۰ کیلووات ساعت و پیمایش ۲۲۰ کیلومتری کاملا برقی رونمایی شد.

 

پیش‌بینی می‌شود ظرف مدت دو سال نمونه اولیه آن به تولید انبوه خواهد رسید.در گروه پتروشیمی افزایش سرمایه ۵۷درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس از سود انباشته در مجمع فوق‌العاده تصویب و این شرکت به چهارمین شرکت بزرگ بازار سهام ایران از لحاظ سرمایه اسمی تبدیل شد. طبق برنامه اعلامی، مجمع فوق‌العاده هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس هفته گذشته با حضور صاحبان  ۹۴ درصد از سهام تشکیل شد تا در مورد افزایش سرمایه ۵۷ درصدی تصمیم‌گیری شود. در این رویداد با رای اکثریت حاضران، سرمایه اسمی و ۱۵/ ۹ هزار میلیارد تومانی «فارس» از محل سود انباشته به ۱۴ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان رسید تا زمینه جبران مخارج مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر، جبران مخارج سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته و جبران بخشی از مخارج بازپرداخت بدهی‌ها فراهم شود. در گروه تجهیزات عباس کشاورز سرپرست وزارت کشاورزی در دیدار با مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره کارخانه تراکتورسازی ایران اظهار کرد: سیاست وزارت جهادکشاورزی تعامل با تولید‌کنندگان ماشین‌آلات نهاده‌های کشاورزی است. وی با تاکید بر اینکه در شرایط حاضر هیچ‌گونه افزایش قیمت تراکتور پذیرفتنی نیست گفت: باید تلاش شود که در روند تولید محصولات کشاورزی خللی وارد نشود.  سرپرست وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: حمایت از تولید و تولیدکننده همواره اولویت وزارت جهادکشاورزی بوده است.  درگروه تصفیه نفت، عارف نوروزی معاون اقتصادی ستاد اجرایی و مدیرعامل گروه اقتصادی برکت اظهار کرد: سه طرح شامل «تولید روانکارهای پیشرفته صنایع هوایی، احداث پایانه بارگیری محصولات صادراتی و افزایش ظرفیت واحدهای عملیاتی» در شرکت نفت پارس به بهره‌برداری رسید. وی با استراتژیک خواندن محصول جدید این شرکت گفت: روغن‌های مخصوص صنعت هوانوردی برای اولین بار در کشور از سوی شرکت نفت پارس وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام تولید شد که ازاین طریق سالانه ۳۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور اتفاق خواهد افتاد. مدیرعامل گروه اقتصادی تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام افزود: باتوجه به تحریم بودن این روانکارها، درحال‌حاضر سالانه ۹۰میلیون دلار برای واردات روغن موتورهای جت و هیدرولیک، ارز ازکشور خارج می‌شود وی خاطرنشان کرد: این روغن مراحل تست خود را با موفقیت پشت سرگذاشته و از امروز در اختیار صنعت هوایی قرار می‌گیرد. در ادامه این مراسم خلیلی مدیرعامل شرکت نفت پارس نیز گفت: با صادرات سالانه ۶۷ میلیون دلار به ۲۰ کشور وتولید ۲۴محصول جدید درسال، شرکت برتر سال۹۸ درعرصه صادرات و کارآفرینی شده‌ایم و سال آینده نیز ۲۲ محصول جدید به بازار ارائه خواهیم کرد. در مجموع بازار سرمایه هفته گذشته همچنان جریان مثبت خود را حفظ کرده و در آخرین روز کاری هفته در روز چهارشنبه توانست با رشد ۴/ ۱درصدی شاخص به‌کار خود خاتمه دهد. ارزش معاملات نیز روز چهارشنبه در بورس ۳هزار و ۵۸۷میلیارد تومان و در فرابورس هزار و ۸۵۱میلیارد تومان گزارش شد.