داوم کاهش نرخ بهره که هفته گذشته با تداوم اجرای عملیات بازار باز موجب شد نرخ بهره اوراق خزانه به زیر مرز ۲۰ درصد عقب‌نشینی کند، یکی از عوامل ورود نقدینگی به بازار ارزیابی می‌شود. رکود بازارهای موازی و حمایت همه‌جانبه دولت و مسوولان بازار سهام دیگر عوامل رشد بورس ارزیابی می‌شود. در این شرایط همچنان بورس درحال جلب توجه شمار بیشتری از سرمایه‌گذاران است به گونه‌ای که هفته گذشته در روز چهارشنبه عرضه اولیه کلرپارس توانست رکورد سرمایه‌گذاران را بشکند و ۳/ ۱ میلیون نفر در این عرضه اولیه مشارکت کردند.

رشد بازار در هفته گذشته در شرایطی رخ داد که در بازارهای جهانی موضوع ویروس کرونا باعث افت بازار شده بود. هر چند در پایان هفته کاهش تعرفه‌های گمرکی چین روی ۷۵ میلیارد دلار کالای وارداتی از آمریکا بازارهای جهانی را به رشد رساند اما در طول هفته کاهش قیمت‌ها موجب کاهش اقبال به نمادهای کالایی بورس تهران شد. در پایان هفته بهای هر بشکه نفت برنت به کانال ۵۵ تا ۵۶ دلار و قیمت هر تن مس به ۵ هزار و ۷۳۱ دلار رسید. در همین حال قیمت سرب و روی به ترتیب به هزار و ۸۴۴ دلار و ۲ هزار و ۲۰۶ دلار بالغ شد. در بازار جهانی قیمت سنگ آهن با خلوص ۶۲ درصد در چین طی روز چهارشنبه با ۵/ ۲ دلار کاهش ۵۵/ ۸۰ دلار معامله شد. همچنین شمش فولاد درچین با ۷۵/ ۱۲ دلار کاهش ۷/ ۴۴۳ دلار معامله شد. زغال‌سنگ نیز بدون تغییر ۵/ ۱۴۵ دلار معامله شد.

در بازار سرمایه چرخ عرضه‌های اولیه با تاخیری چند ماهه مجددا به راه افتاده و پس از ذوب روی اصفهان و کلر پارس، روز دوشنبه این هفته شاهد عرضه اولیه یازدهمین شرکت جدید فرابورسی در سال جاری خواهیم بود.

۲۱ بهمن، ۵ درصد از سهام گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان» شامل ۵۰۰ میلیون سهم با محدوده قیمتی ۵۱۵ تا ۵/ ۵۶۲ تومانی هر سهم و سهمیه ۵۰۰ سهمی هر فرد حقیقی و حقوقی در بازار دوم فرابورس عرضه اولیه می‌شود. همچنین پتروشیمی تابان فردا متعهد خرید و سقف تعهد خرید ۵۰ درصد سهام قابل عرضه است. در مهم‌ترین خبرها برای بازار سرمایه در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون‌اساسی و واگذاری تصدی‌های دولت به بخش‌خصوصی قرار بر این شد که باقی‌مانده سهام دولت در ۱۸ شرکت‌ بزرگ بورسی شامل بانک، بیمه و صنایع پالایشی از طریق بورس و فرابورس عرضه شود.

در گروه دارویی «دتماد» از برنامه افزایش سرمایه ۴۳ درصدی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی خبر داد. براین اساس، «دتماد» در نظر دارد سرمایه فعلی را از ۵۰ به ۵/ ۷۱ میلیارد تومان برساند. تامین مالی این شرکت بورسی که از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی خواهد بود صرف اصلاح ساختار مالی می‌شود. همچنین داروسازی ابوریحان درصدد است به منظور اصلاح ساختار مالی، سرمایه فعلی را از ۸/ ۳۸ به ۶۰ میلیارد تومان برساند. تامین مالی «دابور» از دو محل سود انباشته و مطالبات سهامداران و آورده نقدی اعمال خواهد شد.

در گروه سیمانی، سیمان ساروج بوشهر در نظر دارد سرمایه فعلی را از ۹۰ به ۱۳۴ میلیارد تومان برساند. تامین مالی «ساروج» در صورت موافقت سازمان بورس از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی اعمال خواهد شد تا قادر به اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش مورد نیاز شود.

در گروه غذایی افزایش سرمایه حدود ۲۷۰ درصدی پگاه اصفهان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به تصویب هیات‌مدیره این شرکت رسید. براساس اطلاعیه منتشره گزارش توجیهی هیات‌مدیره به‌منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۲۲۷ میلیارد ریال به مبلغ ۸۳۷ میلیارد ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور اصلاح ساختار مالی در تاریخ ۲۵/ ۱۰/ ۹۸ به تصویب هیات‌مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است. در گروه خودرویی وزیر صنعت خبر از برنامه جدی وزارت صمت برای واگذاری شرکت‌های خودروسازی داد. رحمانی گفت: به مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا گفته‌ام اگر تا آخر سال، شرکت‌های زیرمجموعه زیان‌ده باشند، باید مدیرعامل و هیات‌مدیره آنها عوض شوند. شرکت‌های زیرمجموعه هم باید واگذار شوند تا شرکت اصلی سبک شود و هزینه‌های مالی کاهش پیدا کند.

در گروه فولادی صادرات فولاد شرکت‌های بزرگ کشور به روند صعودی خود در دی‌ ماه ادامه داد و با جهش ۹۳ درصدی به ۶۷۴ هزار‌تن رسید. در مجموع سال، شاهد رشد ۲۵ درصدی صادرات هستیم و عمده محصولات همچنان طی سه ماه آینده پیش‌فروش شده است. در گروه بانکی وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به راه‌اندازی سامانه اموال مازاد بانک‌ها و ثبت ۲ هزار میلیارد در آن گفت: دولت موظف شده بدهی خود به بانک‌ها را پرداخت کند و سرمایه آنها را افزایش دهد که درحال پیگیری است. وی افزود: به‌دنبال این هستیم تا ناترازی بانک‌ها را رفع کنیم، خوشبختانه در این راستا برنامه‌های خوبی تدوین کردیم که برخی باید با همکاری مراجع دیگر تصویب شود و برخی را نیز با اختیار خود پیگیری می‌کنیم.

در گروه پتروشیمی مدیرعامل طرح پتروشیمی لردگان با اشاره به پیشرفت ۹۸ درصدی این طرح از میانگین اشتغال ۲ هزار نفر در طرح پتروشیمی لردگان در چهار سال گذشته خبر داد. مدیرعامل طرح پتروشیمی لردگان ادامه داد: منتظر پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان هستیم که تخصیص این تسهیلات می‌تواند شتاب قابل توجهی به افتتاح این طرح ببخشد. وی با اشاره به ضرورت توسعه طرح‌های پایین‌دستی برای افزایش اشتغال در منطقه یادآور شد: تخصیص تسهیلات برای دو پروژه پایین‌دست به نام بازیابی CO۲ و ملامین پتروشیمی لردگان می‌تواند به این مهم سرعت بخشد. در مجموع بازار سرمایه روز چهارشنبه نیز همانند کل هفته مثبت بود که در آن شاخص کل ۳/ ۱ درصد رشد کرد. ارزش معاملات خرد نیز در بورس به ۳ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان و در فرابورس به یک هزار و ۵۹۱ میلیارد تومان بالغ شد.