در هفته گذشته بورس تهران در شرایطی به رشد خود ادامه داد که در صحنه بازار جهانی قیمت موادخام به‌دلیل تداوم ترس از شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تحت فشار قرارداشت. بهای نفت برنت در این شرایط به کانال ۵۷تا ۵۸دلار برای هر بشکه  نزول کرد بهای هر تن مس نیز به سطح ۵هزار و ۵۸۰دلار رسید. بهای دو فلز روی و سرب نیز به ترتیب ۲هزار و ۱۹۵دلار و یک هزار و ۸۳۹دلار گزارش شده است. قیمت سنگ‌آهن ۶۲ درصد در چین در روز چهارشنبه با ۹/ ۰ دلار افزایش ۵۵/ ۸۵ دلار معامله شد.

در همین حال اکثر کارشناسان امیدوارند با توجه به شرایط رخ داده در مورد کنترل ویروس کرونا این تحولات موقتی بوده و بازار جهانی بتواند به سرعت به شرایط قبلی بازگردد. این روند بازار جهانی باعث شده بار دیگر نمادهای بزرگ در گروه‌های معدنی و فلزی و پتروشیمی به نفع نمادهای کوچک عقب‌نشینی کنند. هر چند که به‌دلیل تداوم ورود نقدینگی به بازار معامله‌گران به شرایط بازار امیدوار هستند به‌ویژه که هفته آینده با شروع دهه فجر به‌صورت سنتی بازار شاهد رونق بیشتری خواهد بود. دهه فجر عموما هر سال با رشد بازار همراه است و پس آن عموما اسفندماه به‌دلیل نیاز نقدینگی فعالان بازار شرایط بازار به سمت تعادل و کاهش حرکت می‌کرد که باید منتظر ماند و دید آیا این الگو امسال نیز تکرار خواهد شد؟

بانک‌ها در موقعیت واگذاری سهام

در هفته گذشته بازار همچنین با خبرهایی در مورد اجرای قانون رفع موانع تولید و صدور قبض‌های مالیات سنگین برای بانک‌ها مواجه بود براساس قوانین رفع موانع تولید در صورتی که بانک‌ها دارایی‌های غیرمرتبط خود را واگذار نکنند مشمول مالیات مضاعف خواهند شد. در این شرایط هفته گذشته شمار رو به افزایشی از عرضه‌های بانک‌ها در بازار آگهی شده یا در سهام تحت تملک رخ داد. عرضه‌های بانک‌ها به‌عنوان سهامداران بزرگ در سایه ضعف منابع دیگر حقوقی‌های بزرگ نظیر تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی بازار را بیش از پیش به منابع سرمایه‌گذاران حقیقی وابسته می‌کند که این سرمایه‌گذاران در کنار حقوقی‌های کوچک توان برابری با ظرفیت بانک‌ها و حقوقی‌های بزرگ را ندارند و از این‌رو بازار در آینده تلاطم بیشتری را تجربه خواهد کرد.

در هفته گذشته همچنین قفل عرضه‌های اولیه باز شد و شرکت ذوب روی اصفهان در میان استقبال عمده سرمایه‌گذاران فرابورسی شد. این شرکت در روز نخست یک میلیون و ۱۹۸ هزار و ۸۳۵ نفر سرمایه‌گذار را به خود جلب کرد تا تنها ۵۱سهم به هر سرمایه‌گذار تخصیص پیدا کند. ذوب روی اصفهان از زیرمجموعه‌های شرکت باما به‌شمار می‌رود که تولید شمش روی از کنسانتره گروه باما را بر عهده دارد. در بازار هفته گذشته همچنین بحث بر سر آینده ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی و وضعیت دریافت‌کنندگان این ارز به‌ویژه در دو گروه غذایی و دارویی در بازار ادامه داشت. در همین رابطه در آخر هفته مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت در نامه‌ای خطاب به مدیرکل عملیات و تعهدات ارزی بانک‌مرکزی با اعلام این خبر گفته است: مستدعی است کلیه ثبت‌ سفارش‌های معرفی شده شکر که تاکنون ارز دریافت نکرده‌اند ابطال و از فهرست ابطال تخصیص ارز بانکی حذف شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، حدود یک ماه پیش عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به خبرگزاری فارس درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از شکر و برنج خبر داده بود. یک هفته پس از آن مسوولان وزارت صمت این موضوع را رد کردند. همان زمان هم سرپرست وزارت جهاد اعلام کرد که تصمیم حذف ۴۲۰۰ تومانی در دولت قطعی شده اما در مورد برنج بحث وجود دارد.

در گروه شرکت‌های هلدینگی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین از تحصیل سهام شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی خبر داد. بر این اساس، این شرکت اعلام کرد تعداد ۹۰ میلیون سـهام شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی با نماد «وپترو» (معادل ۵ درصد سـهام منتشـره) با قیمت ناخالص هر سهم ۱۰,۰۰۰ ریـال (جمعا ۹۰۰ میلیـارد ریال) به‌صورت نقـد در تاریخ ۸بهمن‌ماه سال‌جاری توسط این هلدینگ خریداری شد. به این ترتیب درصد مالکیت این شـرکت در سـهام شرکت فوق از ۶/ ۳۴ درصد به ۶/ ۳۹ درصد افزایش یافت. شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی با نماد «وپترو» پذیرفته شده در بازار اول بورس بوده و موضوع فعالیت آن سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها و مجتمع‌ها و طرح‌ها و واحد‌های تولیدی و صنعتی عموما و صنایع پتروشیمی خصوصا، به‌منظور ایجاد، راه‌اندازی یا توسعه این‌گونه واحد‌ها است.

در گروه فولادی توام با رکوردشکنی‌های عمده قیمت فولاد در بورس‌کالا مجددا تلاش‌های برای دستکاری قیمت در بورس‌کالا و ایجاد رانت در بورس‌کالا شروع شده است که در آخرین مورد سخنگوی ستاد تنظیم بازار خبر داد که قرار است قیمت شمش‌فولادی از ۳۱۵۰ به ۳۸۵۰ تومان برسد. محمدرضا کلامی از برنامه تغییر روش محاسبه قیمت‌گذاری شمش فولاد با هدف افزایش عرضه در بورس‌کالا و کاهش قیمت خبر داد و اعلام کرد: نرخ پایه فعلی شمش فولادی (بیلت و بلوم) که توسط معاونت امور معادن و صنایع معدنی به بورس‌کالا ابلاغ شده حدود ۳۱۵۰ و حداکثر ۴۴۰۰ تومان است که موجب عدم عرضه کافی و بروز رقابت غیرمتعارف و افزایش تقاضا در بورس شده است. این درحالی است که براساس فرمول پیشنهادی، قیمت این محصول حدود ۳۸۵۰ تومان و درصورت اعمال حداکثری سقف رقابت مجاز، پایین‌تر از قیمت‌های فعلی خواهد بود که موجب عرضه حداکثری و جلوگیری از بازارسازی و بروز رانت برای حلقه‌های بعدی خواهد شد. بنابراین تصمیم بر آن شد روش پیشنهادی برای قیمت‌گذاری با لحاظ عرضه حداکثری ارائه شود. در همین رابطه فولاد خوزستان نیز شاهد ثبت رکورد تازه در نرخ شمش فخوز در بورس‌کالا بود.

میانگین نرخ معاملات شمش فولاد خوزستان در رینگ صنعتی بورس‌کالا به ازای هر تن به حدود ۴۴میلیون و ۵۳هزار ریال رسیده است. در گروه خودرویی ایران خودرو از دو خودروی جدید رونمایی می‌کند. مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان گفت: ایران‌خودرو از دو خودروی جدید در دهه فجر رونمایی خواهد کرد. در این گروه رینگ‌سازی مشهد از پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه از مبلغ ۴۴۵ میلیارد ریال به مبلغ ۳,۴۴۵ میلیارد ریال (معادل ۶۷۴ درصد) خبر داد. این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به‌منظور سرمایه‌گذاری در طرح‌های تولید، طراحی و مونتاژ رینگ و رام، تجهیزسایت تهران و ایجاد کارخانه تایرسازی انجام می‌شود.