امیدواری به گزارش‌های ماهانه دی ماه و همچنین افزایش رونق اقتصادی در فصل پاییز امیدواری برای گزارش‌های بهتر در آخرین فصل را افزایش داده است. این درحالی است که همچنان نقدینگی بیشتری درحال ورود به بازار است که همچنان عامل رشد بازار خواهد بود. در همین حال بازار در انتظار از سرگیری عرضه‌های اولیه است. عرضه‌های اولیه می‌تواند بازار را تقویت کرده و مانع رشد غیرعادی قیمت‌های سهام شود.

در هفته گذشته بازار همچنین شاهد یک پذیره‌نویسی بود و پس از ماه‌ها شرکت تامین سرمایه دماوند توانست از سد دشواری‌های فرآیند پذیره‌نویسی در بورس عبور کرده و پذیره‌نویسی موفقی را رقم زد. از دیدگاه کارشناسان اقتصاد، ایران ظرفیت رخداد ده‌ها پذیره‌نویسی در سال را دارد که در کنار عرضه‌های اولیه و تاسیس نهادهای مالی می‌تواند بازار سرمایه کشور را عمق بخشیده و از بازاری حاشیه در اقتصاد کشور خارج سازد. به‌ویژه آنکه بازار یکی از بهترین دوره‌های خود را تجربه می‌کند که بازدهی بیش از ۱۳۰درصدی در سال‌جاری موجب افزایش توجه به این بازار شده است و در صورت مدیریت این اقبال می‌تواند زمینه‌ساز تغییراتی اساسی در اقتصاد کشور باشد.

در بازار سرمایه در خبرهای مهم همچنان نظرها به سمت بانک‌مرکزی معطوف است. جایی که بانک‌مرکزی برنامه خود را به سمت مهار تورم معطوف کرده است که این تغییر سیاست می‌تواند تاثیرات سنگینی را بر اقتصاد کشور بگذارد. در این راستا عبدالناصر همتی هفته گذشته در مورد تغییر نرخ سود بانکی گفت: فعلا تمرکز بانک‌مرکزی روی تغییر نرخ سود بانکی نیست.

رئیس‌کل بانک‌مرکزی با تاکید براینکه نرخ سود سپرده الان مقداری تعادل پیدا کرده است، افزود: نرخ سود بانکی حدود ۵/ ۱۸ درصد است و سال گذشته ۵/ ۲۰ درصد بود و الان ۲ درصد کاهش یافته و بالای ۲۰ درصد وجود ندارد. این سیاست یک‌شبه نیست و یک محصول یک‌ساله است. وی با تاکید براینکه نرخ سود هدف را شورای پول و اعتبار تعیین می‌کند، افزود: چهارشنبه اولین مرحله حراج اوراق عرضه در عملیات بازار باز انجام می‌شود. بانک‌ها پیشنهادهای خود را به بانک‌مرکزی دادند و به تدریج بازار آگاهی پیدا می‌کند و اوراق پیش بینی شده دولت در بودجه سال آینده در بازار عرضه می‌شود و نرخ این اوراق نباید بی‌جهت در بازار بالا برود.

در صحنه بازار جهانی، تعطیلی سال نو چینی و برخی خبرها در مورد شیوع بیماری جدید تنفسی به کاهش قیمت‌ها منجر شده است. در این شرایط بهای هر بشکه نفت برنت به کانال ۶۲ تا ۶۳ دلار وارد شده است. بهای هر تن مس نیز به کمتر از ۶ هزار دلار رسیده و بهای روی و سرب هم به ترتیب ۲۳۶۹ دلار و ۱۹۹۰دلار گزارش شده است.

در بازار سهام در گروه بانکی کاظم چاوشی مدیرمالی بانک‌ملت درباره آخرین وضعیت دو افزایش سرمایه بانک‌ملت از دو محل اندوخته تسعیر ارز و همچنین مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به بورس پرس توضیح داد: گزارش حسابرس در مورد افزایش سرمایه مدنظر ۱۳۰ درصدی از محل تسعیر ارز آماده شده و درحال پیگیری از مراجع تصمیم‌گیر سازمان بورس و بانک‌مرکزی است و باید منتظر تصمیم نهایی مسوولان سازمان بورس و بانک‌مرکزی بود تا درصد قطعی آن مشخص شود. در این گروه همچنین بانک پاسارگاد از عرضه سهام چهار شرکت بورسی و فرابورسی بیمه پاسارگاد، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، مپنا و ارزش‌آفرینان پاسارگاد از طریق مزایده خبر داد. بر این اساس، «وپاسار» اعلام کرد: در نظر دارد در راستای اجرای مفاد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی و به منظور کاهش سرمایه‌گذاری‌های غیر بانکی نسبت به عرضه سهام شرکت‌های بیمه پاسارگاد، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، مپنا و ارزش‌آفرینان پاسارگاد اقدام کند. فروش سهام سه شرکت بیمه پاسارگاد، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و مپنا از طریق بورس و فرابورس و گروه ارزش‌آفرینان پاسارگاد به‌صورت درج آگهی در روزنامه و نقد و اقساط و ارائه قیمت پیشنهادی به انجام می‌رسد.  در گروه بانکی همچنین اعلام افزایش سرمایه بانک اقتصاد نوین کمتر از حد انتظار بازار بود. طبق مصوبه اول بهمن هیات‌مدیره «ونوین»، مقرر شده سرمایه اسمی ۱۳/ ۱ هزار میلیارد تومانی بانک از دو محل آورده سهامداران و مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به ۴/ ۵ هزار میلیارد تومان برسد. در گروه انفورماتیک، آسان‌پرداخت در گزارشی خاطرنشان کرد که این شرکت در تاریخ ۱۱ آبان ۹۸ موفق به عقد قرارداد با بانک‌ملی ایران و با موضوع «ترویج و بهره‌برداری از محصول بارکد دوبعدی (QR Code) و سرویس کارت به کارت با مبدا بانک‌ملی به‌وسیله واسط اپلیکیشن شرکت به منظور توسعه بانکداری دیجیتال با محوریت شبکه پرداخت خرد» برای مدت ۳ سال شده است که در روز چهارشنبه مورخ ۲ بهمن ۹۸ در همایش «ملی شو» به‌طور رسمی رونمایی شد. در گروه واسطه‌گری مالی، متعاقب انجام پذیره‌نویسی تامین سرمایه دماوند اعلام شد که معاملات ثانویه تامین سرمایه دماوند اسفندماه ممکن خواهد شد. حسین بوستانی، مدیرعامل هلدینگ مالی غدیر گفت: با توجه به عرضه سهام شرکت در یک روز، شرکت تا پایان بهمن‌ماه تاسیس و نماد تامین سرمایه دماوند برای معاملات ثانویه، اوایل اسفندماه در بازار پایه فرابورس درج می‌شود و گشایش می‌یابد. پس از بازگشایی نماد، سهامداران می‌توانند براساس مکانیزم طبیعی بازار (عرضه و تقاضا) اقدام به خرید و فروش سهام کنند. در این گروه همچنین «های‌وب» که در روزهای اخیر با معاملات پرحجم ناشی از فروش سهام وثیقه سهامدار عمده مواجه است، اعلام کرد قرارداد جدیدی را با شرکت زیر مجموعه‌های سهامدار عمده بسته است. قرارداد مزبور بابت فروش سامانه ثبت پلاک و تخلفات جاده‌ای (ITS) به شرکت ارتباطات رهکام ایرانیان با سهامداری اشخاص وابسته (سهامدار عمده سیدایمان میری) به‌صورت ارجاع کار بوده و برآورد تقریبی آن تا پایان سال‌جاری مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد ریال است.