دو نشانه عقب‌نشینی تازه‌واردهای سهام

در چنین شرایطی بعد از چهار ماه که شاهد افزایش مداوم مشارکت‌کنندگان عرضه‌های اولیه بودیم، بالاخره این روند معکوس شد و در عرضه اولیه «وآوا» افراد کمتری نسبت به دو عرضه اولیه قبلی مشارکت کردند. طی روز گذشته دماسنج اصلی بورس تهران پس از دو رشد متوالی دوباره وارد فضای نزولی شد و تن به اصلاح ۸/ ۰ درصدی داد. این در حالی بود که نماگر هموزن با تاثیر یکسان نمادها بازهم افت شدیدتری را تجربه کرد و ۴/ ۱ درصد عقب‌نشینی کرد. به این ترتیب افت شاخص هموزن از قله تاریخی آن در سیزدهمین روز مهر به ۱۷ درصد رسید. به عبارتی دیگر طی ۱۴ روز کاری گذشته در هر جلسه معاملاتی این نماگر به‌طور متوسط بیش از ۲/ ۱ درصد افت داشته است. صعود پرشتاب سهم‌های کوچک و متوسط بازار سهام طی سال جاری در شرایطی که ترس از اصلاح گسترده قیمتی بر بازار سایه افکنده تبدیل به افتی پردامنه شده است. دیروز از ۳۸ صنعت فعال در بورس تهران، تنها ۴ گروه شامل صنایع محصولات شیمیایی، محصولات فلزی و دو گروه تک نماد اطلاعات و ارتباطات و خرده‌فروشی با رشد متوسط قیمت‌ سهام زیرمجموعه خود همراه شدند.  در این روز کاهش تمایل معامله‌گران به خرید سهام، خود را در ارزش معاملات خرد نیز نشان می‌داد. به این ترتیب همزمان با افت شاخص کل سهام، ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) هم به‌شدت کاهش یافت به‌طوری که پس از قرار گرفتن این متغیر در سقف تاریخی ۳ هزار میلیارد تومانی در نهمین روز مهرماه، شاهد افت ارزش معاملات به زیر هزار میلیارد تومان در ۲۸ مهر بودیم. اما همگام با رشد شاخص کل، ارزش معاملات نیز در دو جلسه پایانی مهر ماه تا حدودی افزایش یافت و در آخرین روز این ماه از ۱۳۲۹ میلیارد تومان گذر کرد. اما دیروز بار دیگر شاهد افت این رقم به کمتر از هزار میلیارد تومان بودیم. پیش از این آخرین‌بار مردادماه سال‌جاری بود که ارزش معاملات در سطوح کمتر از هزار میلیارد تومان قرار گرفت و هم‌اکنون پس از گذشت بیش از دو ماه شاهد افت دوباره ارزش معاملات خرد بورس تهران به این سطوح هستیم. طی روز گذشته اغلب بزرگان بازار، اولین روز کاری خود در ماه جدید را با قیمت‌های مثبت آغاز کردند اما با گذشت یک ساعت از شروع دادوستدها بیشتر این نمادها به مدار منفی معاملات نزول یافتند و موجب فشار بر دماسنج اصلی بورس تهران شدند. به‌طوری که سه نماد «فولاد»، «شتران» و «شبریز» که در ابتدای معاملات رشد قیمتی را تجربه می‌کردند، در پایان بازار مجموعا فشار ۶۴۰ واحدی بر نماگر اصلی بازار سهام وارد آوردند.

اثر گزارش‌های دوره‌ای بر قیمت سهام

این روزها سامانه کدال با ترافیک ارسال گزارش‌های دوره‌ای شرکت‌ها مواجه است. در این میان اغلب شرکت‌های دارویی در فصل تابستان به سودهای بیشتری نسبت به بهار و همچنین مدت مشابه سال قبل دست یافته‌اند. در همین حال از ابتدای سال‌جاری تا سیزدهمین روز مهرماه شاخص این صنعت بیش از ۲۵۶ درصد رشد کرده بود. اما همزمان با احاطه فضای منفی بر بازار سهام، متوسط قیمت‌ها در این گروه هم به سرعت کاهش یافت به‌طوری که طی ۱۳ جلسه معاملاتی اخیر نماگر صنعت مواد دارویی بیش از ۴/ ۲۴ درصد افت داشته است. طی روز گذشته نیز این روند نزولی در متوسط قیمت‌ها ادامه یافت به‌طوری که دیروز شاخص صنعت دارو ۴/ ۱ درصد افت داشت و اکثر نمادهای این صنعت با افت ۵ درصدی قیمت مواجه شدند. به‌نظر می‌رسد رشدهای سودآوری داروسازها کمتر از تصورات فعالان بازار بوده و به همین دلیل با انتشار گزارش‌های دوره‌ای شاهد افت قیمتی در این دسته از نمادهای بورسی هستیم. البته رشد‌های پردامنه قیمت گروه مذکور در سال‌جاری خود می‌تواند دلیلی برای اصلاح قیمتی باشد. در این میان دیروز سه نماد «دلر»، «دامین» و «دفارا» پس از انتشار گزارش‌های خود با اقبال بالای معامله‌گران و تشکیل صف‌های خرید همراه شدند.

طی روز گذشته پس از انتشار صورت‌های مالی اغلب شرکت‌ها در دوره منتهی به آخر شهریور اغلب سهم‌های بورس تهران وارد فضای منفی معاملات شدند. اما در این بین واکنش معامله‌گران به گزارش عملکرد برخی از خودروسازها جالب‌توجه بود. ایران‌خودرو طی روز گذشته رشد ۲/ ۳ درصدی ارزش بازار را تجربه کرد. در همین حال در برخی از دقایق بازار شاهد ایجاد صف خرید برای سهم «خودرو» بودیم. استقبال بالای معامله‌گران از این سهم در حالی بود که ایران‌‌خودرو در فصل تابستان با زیان ۳هزار و ۵۳۸ میلیارد تومانی مواجه شد. با این حجم از زیان بزرگ‌ترین خودروساز کشور در فصل تابستان، این شرکت تنها در ۶ ماه ابتدایی سال زیان ۵ هزار و ۳۱۲ میلیارد تومانی به‌وجود آورده است. «خپارس» دیگر خودروساز بزرگی است که دیروز تجربه‌گر مازاد تقاضا در سقف قیمتی مجاز روزانه (صف خرید) بود. پارس‌خودرو نیز در تابستان با افزایش زیان خالص مواجه شده است. با زیان ۳۲۶ میلیارد تومان «خپارس» در تابستان، زیان این شرکت در نیمه نخست سال ۹۸ به بیش از ۶۵۵ میلیارد تومان رسیده است. در چنین شرایطی ایجاد صف برای خرید سهام این خودروسازها جالب‌توجه است. حامیان اصلی شاخص کل بورس تهران در روز گذشته برخی از شرکت‌های پتروشیمی بود. «پارس»، «نوری» و «فارس» از نمادهای شیمیایی بودند که در جهت عکس بازار به پیشرانی ادامه دادند و در مجموع تاثیرگذاری مثبت ۳۶۶ واحدی بر دماسنج اصلی بورس تهران داشتند. «شبندر» نیز یکی از نمادهای پالایشی محور بود که صورت مالی آن موجب جلب‌توجه بازار شد و طی روز گذشته رشد ۶/ ۱ درصدی قیمت را تجربه کرد.

افت استقبال از عرضه‌ اولیه

طی روز گذشته شاهد عرضه «وآوا» در فرابورس ایران به‌عنوان چهاردهمین عرضه اولیه بازار سهام طی سال‌جاری بودیم. پیش از این در ۸ عرضه اولیه متوالی شاهد افزایش پیاپی تعداد مشارکت‌کنندگان برای خرید آن عرضه اولیه بودیم. اما بالاخره طی روز گذشته این رکوردشکنی متوقف شد و همان‌طور که پیش از این پیش‌بینی شده بود، پس از ۴ ماه شاهد نزولی شدن تعداد مشارکت‌کنندگان در یک عرضه اولیه بودیم. در عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه‌گذاری آوانوین کمتر از ۸۷۶ هزار نفر شرکت کردند و به هر کد سهامداری ۱۷۴ سهم که در مجموع دارای ارزشی کمتر از ۳۸ هزار تومان بود، تخصیص یافت. به نظر می‌رسد دو عامل در این افت اقبال به عرضه اولیه «وآوا» اثرگذار بود. یکی از دلایل افت مشارکت در «وآوا» را می‌توان به فاز اصلاحی بازار در حدود دو هفته اخیر نسبت داد. طی این مدت تقاضای سهام همزمان با عقب‌نشینی قیمت‌ها کاهش محسوسی را رقم زده است. طبعا فضای عمومی بازار بر میزان مشارکت در عرضه‌های اولیه هم تاثیرگذار است و به همین دلیل است که برخی از فعالان بورسی این افت جذابیت را ناشی از فضای اصلاحی بازار می‌دانند. در عین حال برخی استدلال‌ها درخصوص عدم ارزندگی قیمت «وآوا» در روز عرضه اولیه دیگر سناریویی است که می‌تواند سبب کاهش جذابیت این عرضه شده باشد.

 

در همین رابطه بخوانید:

گمانه‌زنی از تبعیدی‌های جدید بازار پایه

دو سناریوی افت جذابیت عرضه اولیه سهام