این بازار در دومین ماه از تابستان میزبان دو عرضه اولیه بود. پخش هجرت به عنوان چهارمین عرضه اولیه فرابورس ایران در سال ۹۸ به جمع سهام این بازار پیوست و نماد معاملاتی شرکت فرابورس ایران نیز از بازار پایه به بازار اول منتقل شد. در بازار بدهی اما اسناد خزانه اسلامی روند کم‌نوسانی را تجربه کردند و بدون نوسان محسوسی مردادماه را پشت سر گذاشتند.  رشد ۹ درصدی آیفکس طی معاملات این ماه در حالی رقم خورد که تداوم ریسک بازار جهانی سبب شده تا نمادهای کالامحور بازار، معاملات محتاطانه‌ای را از سوی بورس‌بازان تجربه کنند. با این حال از آنجا که در دیگر بازارهای موازی نیز شرایط برای کسب سود مناسب نیست، سرمایه‌ها به دنبال اخباری همچون افزایش سرمایه‌ شرکت‌ها و بهانه‌های این‌چنینی، گروه‌های کوچک بازار را هدف قرار دادند.

  نگاهی به جزئیات بازار

در ۲۰ روز معاملاتی پنجمین ماه از سال‌جاری فرابورس ایران به‌طور میانگین روزانه تعداد یک میلیارد و ۵۱۸ میلیون ورقه به ارزش ۹۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت. بررسی نوسان شاخص فرابورس در این ماه حکایت از رشد بیش از ۳۰۴ واحدی این نماگر دارد. به این ترتیب بازدهی آیفکس از ابتدای سال تاکنون به حدود ۵۹ درصد رسید. میانگین روزانه ارزش معاملات نیز نسبت به تیر با افزایش بیش از ۱۰ درصدی همراه شد.  آیفکس در این ماه موفق به ثبت رکوردهای متوالی شد و در نهایت طی معاملات آخرین روز کاری این ماه، با رشد ۳/ ۱ درصدی، در قله ۳۵۷۹ واحدی ایستاد.

بیشترین میزان رشد شاخص در این فصل صعود ۵۰ واحدی شاخص در بیست‌وسومین روز مرداد بود. ۲۷ مرداد اما این بازار شاهد افت چشمگیری به میزان ۱۶ واحد بود. در کنار رشد شاخص فرابورس در دومین ماه از تابستان، ارزش بازار نیز با رشد حدود ۸ درصدی (معادل ۲۸ هزار و ۸۰۲ میلیارد تومان) همراه شد و به ۳۷۰ هزار میلیارد تومان رسید.  در مجموع مرداد ۹۸ نیز تعداد ۳۰ میلیارد و ۳۵۵ میلیون ورقه بهادار در ۵ میلیون و ۳۱۳ هزار نوبت معاملاتی در تمامی بازارهای فرابورس مورد معامله قرار گرفت که ارزش این حجم از دادوستدها به ۱۸ هزار و ۲۲۷ میلیارد تومان رسید. به این ترتیب با ثبت این میزان معامله در مرداد، شاهد رشد ۹۹ درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم. حجم معاملات نیز در این بازه زمانی با افزایش ۱۲۱ درصدی همراه شد. بازارهای اول، دوم و پایه (بازارهای خرد) نیز به‌ترتیب معامله ۴/ ۲، یک و ۶/ ۱ میلیارد سهم به ارزش ۱۱۳۸، ۵۶۷۴ و ۶۴۳۲ میلیارد تومان را تجربه کردند.

همچنین در بازار ابزارهای نوین مالی تعداد ۶۱۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش حدود ۵ هزار میلیارد تومان دادوستد شد که مرتبط با معاملات اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن بود. دادوستد بیش از ۵۱ میلیون ورقه اوراق بدهی به ارزش ۴ هزار میلیارد تومان، ۵۶۲ میلیون ورقه در ETها (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله) به ارزش ۸۹۷ میلیارد تومان و ۴/ ۱ میلیون ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۶۲ میلیارد تومان نتیجه معاملات انجام شده در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس در مرداد ۹۸ بود.

  صنایع پیشرو معاملات

محصولات شیمیایی، انبوه‌سازی، املاک و مستغلات و فلزات اساسی به‌ترتیب سه صنعتی بودند که بیشترین سهم از ارزش معاملات بازار سهام فرابورس را در مردادماه به خود اختصاص دادند. از این رو نمادهای زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی‌ با ارزش معاملاتی بالغ بر یک هزار و ۴۴۵ میلیارد تومان سهم ۱۱ درصدی، گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات با ارزش دادوستدی یک هزار و ۲۸۳ میلیارد تومان سهم ۱۰ درصدی و گروه فلزات اساسی با معاملاتی به ارزش ۷۶۸ میلیارد تومان سهم ۶ درصدی را از مجموع ارزش معاملات سهام در اختیار گرفتند.

  میهمانان مردادی فرابورس

نوزدهمین روز از مرداد، بازار سهام شاهد عرضه اولیه سهام یک شرکت دارویی در فرابورس ایران بود. به این ترتیب شرکت پخش هجرت با نماد «هجرت» به عنوان چهارمین شرکت در سال ۹۸ در فرابورس عرضه شد. پیش از این سه شرکت کشت‌وصنعت شریف آباد، تولید ژلاتین کپسول ایران و دارویی ره‌آورد تامین به روش ثبت سفارش در فرابورس سال ۹۸ عرضه شده بودند. هر چند پخش هجرت از لحاظ میزان سرمایه در زمره بنگاه‌های کوچک اقتصادی به‌شمار می‌رفت اما آنچه در این عرضه اولیه جلب توجه کرد، مشارکت بیش از ۶۰۰ هزار نفر در این عرضه اولیه بود که به هر کد معاملاتی ۱۱۳ سهم در سقف بازه قیمتی تعیین شده تعلق گرفت. «هجرت» از زمان عرضه اولیه تا پایان مردادماه ۸ روز معاملاتی را پشت سر گذاشت که ماحصل آن کسب بازدهی حدود ۴۱ درصد برای سهامداران این شرکت دارویی بود.همچنین در ۲۰ مردادماه، نماد «فرابورس» پس از ارتقا از تابلو الف بازار پایه به بازار اول فرابورس ایران برای نخستین بار در این بازار گشایش یافت که در جریان آن هر سهم این شرکت ۱۳ هزار ریال قیمت خورد.

  پذیرش ۵ «اخزا» جدید در بازار بدهی

از دیگر تحولات مهم فرابورس ایران در پنجمین ماه از سال‌جاری پذیرش ۵ مرحله اسناد خزانه اسلامی در  نمادهای «اخزا ۸۰۱، ۸۰۲، ۸۰۳، ۸۱۱ و ۸۱۴» در مجموع به ارزش ۵/ ۹ هزار میلیارد تومان در بازار ‌ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران بود. ناشر این اوراق وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت بوده و موضوع انتشار این سری اسناد خزانه اسلامی ‌پذیرش‌شده، تسویه بدهی‌های بندهای «ب»، «ه» و «ف» تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور است‎.‎ در این شرایط نگاهی به روند میانگین نرخ سود موثر «اخزا»ها در مرداد ۹۸ خالی از لطف نیست. «اخزا»ها در این ماه روند کم‌نوسانی را پشت سر گذاشتند و نرخ سود موثر آنها در حدود ۲۲ درصد نوسان کرد. در نهایت معاملات این اوراق در آخرین روز کاری مردادماه با ثبت میانگین سود موثر ۱/ ۲۲ درصدی پایان یافت که نسبت به تیر کاهش ۱/ ۰ واحد درصدی را ثبت کرد.

10