در این راستا روز گذشته شاهد انتشار ۷۰۰میلیارد تومان اوراق صکوک مرابحه برای شرکت خودروسازی سایپا از بستر بورس بودیم تا به این ترتیب مجموع اوراق منتشر شده در بورس به ۱۴هزار میلیارد تومان افزایش یابد. اوراقی که طبق اظهارات معاون ناشران و اعضای بورس تهران، ۱۲هزار میلیارد تومان آن در بازار معامله‌ می‌شود و مابقی تسویه شده است. روح‌الله حسینی‌مقدم با اظهار این مطلب ادامه داد: تقاضاهای زیادی برای تامین مالی از سوی بنگاه‌های اقتصادی برای تامین مالی از بستر بازار سرمایه وجود دارد، اما از یکسو عدم شناخت ابزارهای موجود در بازار و نبود اطلاعات کافی در زمینه نحوه‌ تامین مالی از این بازار، سبب شده تا در سال‌های اخیر، حجم به مراتب اندکی تامین مالی را در بورس شاهد باشیم.

وی در ادامه افزود: البته با ورود ابزارهای جدید طی سال‌های اخیر، رونق نسبی در این بازار ایجاد شد، به‌طوری‌که ارزش اوراق بدهی منتشر شده در بورس و فرابورس در سال‌جاری با رشد قابل‌توجهی نسبت به سال گذشته روبه‌رو‌ شده است. اما با توجه به پتانسیل بالای موجود در بازار سرمایه، انتظار می‌رود که شاهد انتشار اوراق بیشتری در سال‌های آینده باشیم. حسینی‌مقدم در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته هم سایپا از طریق بازار سرمایه تامین مالی کرد، اظهار کرد: با توجه به اینکه موافقت اصولی برای تامین مالی دو شرکت دیگر از طریق اوراق صادر شده است به زودی شاهد تامین مالی‌های دیگر از طریق بازار سرمایه هم هستیم.

همچنین در ادامه این نشست، چالش‌های موجود در زمینه عدم انتشار اوراق از بستر بازار سرمایه بررسی شد؛ عدم آشنایی کافی با فرآیند تامین مالی از طریق ابزارهای موجود در بازار سرمایه، ناتوانی در معرفی ابزارها، نبود زیرساخت لازم و زمانبر بودن انتشار اوراق برای تامین مالی از جمله مشکلاتی است که تامین مالی از طریق بورس را کند کرده است. در همین راستا پیشنهاد شد که از یک‌سو تجهیز منابع هم به‌صورت خرد و هم به‌صورت عمومی صورت گیرد و از سوی دیگر قوانین دست و پاگیر برای واسطه‌های بورسی از جمله صندوق‌های بورسی ایجاد نشود. تا به این ترتیب نه‌تنها تامین مالی از بستر بازار سرمایه با رشد همراه شود، بلکه بازیگران وارد شده به این بازار را می‌توان در بلند مدت حفظ کرد.