به گزارش بورس پرس، تعدادی از سهامداران شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی با ارسال نامه‌ای به اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس، درباره گزارش عملکرد ۹ ماهه این شرکت ابهاماتی را مطرح و خواهان رسیدگی شدند.در این نامه آمده است: عطف به گزارش عملکرد شرکت مذکور منتشر شده در سامانه کدال در۷ بهمن ۹۷ خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید تا ناشر محترم نسبت به رفع ابهامات ذیل اقدام کند. در این زمینه لازم به ذکر است زیان انباشته پایان دوره این شرکت به مبلغ ۳۶۱,۶۳۶ میلیون ریال رسیده که بیش از نیمی از سرمایه شرکت را از بین برده و چنانچه در پایان سال برای رفع ایرادات حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت، ذخایری در نظر گرفته شود زیان انباشته به مراتب بیشتر خواهد شد. لذا مقتضی است ناشر محترم درخصوص برنامه برون رفت از ذیل ماده ۱۴۱ لایحه اصلاح قانون تجارت شفاف‌سازی کند.

همچنین طی مصاحبه‌های متعدد مدیر محترم عامل به تولید محصولات جدید با حاشیه سود بالا اشاره شده (از جمله کابل شبکه) ولی متاسفانه آثار آن (به دلیل ایراد فرمت) در گزارش عملکرد ماهانه مشاهده نمی‌شود. مقتضی است فرمت این گزارش‌ها به گونه‌ای بازنگری شود تا ضمن درج جزئیات بیشتر امکان رصد نوع محصولات فروخته شده نیز فراهم شود تا ذی‌نفعان در جریان شرایط واقعی عملکرد شرکت قرار گیرند همین نوع ابهام در مورد نرخ فروش کابل‌های نوری شرکت نیز مطرح است.همچنین روز گذشته شرایط و زمان عرضه بلوک ۵۲/ ۱۷درصدی سهام ریل سیر کوثر توسط یک سهامدار حقوقی اعلام شد تا در صورت انجام از ترکیب سهامداری خارج شود.به این ترتیب شرکت هرمز پرواز پارسیان در نظر دارد بلوک ۵۲/ ۱۷ درصدی سهام شرکت ریل سیر کوثر را به‌طور عمده و شرایطی روز شنبه ۱۱ اسفند از طریق عرضه در بازار دوم فرابورس به فروش برساند تا در صورت انجام از ترکیب سهامداری آن خارج شود.

به این ترتیب، مقرر شده ۸۲ میلیون و ۶۸۱ هزار و ۲۰ سهم در نماد معاملاتی «حسیر۴» با قیمت پایه هر سهم ۴۵۰ تومان و قیمت پایه کل ۲/ ۳۷ میلیارد تومان روانه میز فروش شود.همچنین میزان سپرده حضور در رقابت ۷/ ۳ میلیارد تومان تعیین شده که کارگزاری مدبر آسیا موظف است حداکثر چهار روز کاری پس از انجام معامله حصه نقدی ۱۰ درصد ارزش کل معامله را به‌صورت نقد به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز و تاییدیه را به معاونت بازار فرابورس تحویل دهد. برای باقیمانده ثمن معامله معادل ۹۰ درصد ارزش کل نیز باید یک فقره چک به تاریخ ۱۵ اسفند به فروشنده ارائه کند.در گروه فلزی، معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه پس از گذشت ۱۰ سال از این سمت کناره‌گیری کرد. به این ترتیب امیر‌حسین نادری که به مدت ۱۰ سال عهده‌دار پست معاونت اقتصادی و مالی فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ فولاد‌ساز بورسی بود از این سمت کناره‌گیری کرد تا طهمورث جوانبخت به سرپرستی این پست مهم منصوب شود.

در گروه ارتباطات، شرکت مخابرات ایران برای تصمیم‌گیری در مورد موضوعی خاص و مربوط به افزایش درآمد، تصمیم به برگزاری مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده گرفت. «اخابر» از سهامداران دعوت کرد تا ساعت ۹ صبح پنج شنبه آینده (۱۸ بهمن) در سالن مرکز مطالعات و بهره‌وری منابع انسانی سازمان مدیریت صنعتی (واقع در خیابان شیخ‌بهایی جنوبی) حضور داشته باشند تا درباره اخذ حق اشتراک ماهانه از مشترکین تلفن ثابت تصمیم‌گیری شود.

در گروه سلولزی کاغذ پارس گزارش توجیهی هیات‌مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۱,۳۱۵,۵۹۶میلیون ریال به مبلغ ۲,۳۵۵,۵۹۶ میلیون ریال از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی با توجه به مخارج انجام شده جهت تکمیل طرح تولید محصولات یکبار مصرف سلولزی در شرکت پارس طبیعت سلولز و افزایش سرمایه آن و همچنین تملک سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت و سرمایه در گردش مورد نیاز جهت برنامه های آتی شرکت که در تاریخ ۴ بهمن ۹۷ به تصویب هیات‌مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

در گروه واسطه‌گری، بورس کالا اعلام کرد بحث یکپارچه‌سازی کدها در بورس‌ها فعلا به تعویق افتاده است. در شفاف‌سازی شرکت آمده است با عنایت به مصوبات ابلاغ شده شورای عالی بورس طی نامه شماره ۱۷۱/ ۱۵۱ مورخ ۶ بهمن ۹۷، به استحضار می‌رساند در راستای موضوع بررسی اصلاحات لازم در اساسنامه و سایر مقررات شرکت بورس کالای ایران در جهت حذف گروه‌های سهامداران (مصوبه مورخ ۳۳ آبان ۹۷ شورای عالی بورس)، مقرر شد نمادهای معاملاتی این شرکت به تفکیک گروه‌های سهامداری قبلی بازگشایی شود و تجمیع نمادهای معاملاتی در موقعیت زمانی مناسب‌تری در شورا طرح شود. بنابراین تقاضا دارد ترتیبی اتخاذ شود تا نمادهای معاملاتی این شرکت در تابلوی فرعی بازار اول معاملاتی شرکت بورس اوراق بهادار تهران بازگشایی و معامله شود. در گروه سیمانی دیروز دو شرکت غرب و خرز در مورد افزایش سرمایه گام‌هایی را برداشتند. سیمان غرب در مجمع افزایش سرمایه ۶۷درصد از محل مطالبات و آورده نقدی را تصویب کرد. در همین حال سیمان خرز نیز مجوز افزایش سرمایه حدود ۱۱۷درصدی که ۳۰درصد آن از انباشته و باقی مطالبات و آورده است را دریافت کرده است. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۴۷۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۵۰۸میلیارد تومان بالغ شد.