امیدهای سهام در دورنمای دلار

سیمای سهام فرابورسی در روز گذشته متفاوت از معاملات کم‌رمق هفته‌های قبل بود. بخش عمده‌ نقدینگی در دادوستدهای دیروز جذب سهام کالامحور بازار، یعنی گروه‌های پتروشیمی، فلزات اساسی و تا حدودی گروه پالایشی شد. چنان که مشاهده کردیم، نوسان قیمت سهام در هفته‌های قبل با تشدید نگرانی‌های سیاسی بر‌خلاف ارز و سکه کم‌دامنه بود. اما معاملات بازارها از پایان هفته قبل با تغییر رئیس کل بانک مرکزی حال و هوای دیگری به خود گرفت. دلار و سکه وارد دوربرگردان قیمتی شدند و ارزش سهام پس از رخوت چند روزه، رشد محسوسی را به نمایش گذاشت. اما روز گذشته، انتشار خبری مبنی بر عرضه قریب‌الوقوع ارزهای حاصل از صادرات کالاهای پتروشیمی و فلزی و معدنی بر مبنای نرخ‌های توافقی بازار دوم، معادلات حاکم بر سهام را دگرگون کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» شورای پول و اعتبار تصمیم به انتقال عرضه ارزهای غیرنفتی به بازار دوم و قیمت‌یابی بر اساس سازوکار عرضه و تقاضا گرفته است که در صورت تایید از سوی ستاد هماهنگی اقتصادی می‌تواند تمام بازارها را منقلب کند. این دورنما که می‌تواند سودآوری بخش عمده‌ای از شرکت‌های صادراتی را تحریک کند منجر به هجوم نقدینگی به سهام وابسته در فرابورس شد.

 اشتیاق برای خرید کالایی‌ها

به این ترتیب، با خبر آزادسازی دلار اغلب نمادهای گروه پتروشیمی فرابورس به‌علاوه سهام صنعت فلزات اساسی با تقاضای قابل‌توجه سرمایه‌گذاران مواجه شدند و قیمت سهامشان تا نزدیکی سقف مجاز روزانه افزایش یافت. سهام گروه پالایشی نیز در جریان معاملات دیروز با رشد قابل‌توجه قیمت همراه شدند. به‌طور مشخص، گروه پتروشیمی که بیشترین نقدینگی را در بین صنایع 24 گانه فرابورسی جلب کرد، با رشد 5/ 4 درصدی شاخص مواجه شد. گروه پالایشی فرابورس نیز با جذب بیش از 16 درصد از ارزش کل معاملات، رشد 5/ 6 درصدی شاخص را به نمایش گذاشت. دیگر گروه کالایی فرابورس، یعنی صنعت فلزات اساسی نیز در رتبه سوم فهرست بیشترین ارزش معاملات صنایع فرابورسی قرار گرفت و رشد ۳/ ۴ درصدی شاخص را ثبت کرد. اشتیاق برای سهام این سه صنعت، باعث شد تا نیمی از ارزش کل معاملات خرد بازار اول و دوم در این گروه‌ها به گردش در‌آید.در مجموع، شاخص نیمی از گروه‌های فرابورسی در پایان معاملات دیروز افزایش یافت که در بین این صنایع، گروه زراعت با جهش ۷ درصدی و گروه پالایشی با افزایش چشمگیر ۵/ ۶ درصدی در صدر فهرست رشد روزانه شاخص صنایع قرار گرفتند. گروه‌های پتروشیمی و فلزات اساسی نیز با رشد بیش از ۴ درصدی در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار گرفتند. در نقطه مقابل، ۱۲ گروه فرابورسی در جریان معاملات دیروز با افت شاخص به کار خود پایان دادند. عنوان بیشترین افت شاخص نیز به گروه‌های کانی غیرفلزی، پیمانکاری صنعتی و سیمان تعلق گرفت که هر‌کدام به ترتیب، کاهش ۱/ ۳، ۹/ ۲ و ۵/ ۲ درصدی را ثبت کردند.

 مروری بر «ترین»های فرابورسی

در جریان معاملات دیروز، عنوان پرحجم‌ترین صف خرید بازار سهام به نماد ذوب‌آهن اصفهان تعلق گرفت. با وجود جابه‌جایی یک‌ونیم میلیارد تومانی سهام «ذوب»، متقاضیان برای خرید بیش از ۱۰۶ میلیون از سهام ذوب‌آهن اصفهان تا پایان معاملات دیروز در صف خرید ماندند. به‌طور کلی، ۸ نماد فرابورسی معاملات دیروز را با صف خرید به پایان بردند که عنوان طولانی‌ترین صفوف خرید به ترتیب در نماد شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، فولاد هرمزگان جنوب، پالایش نفت پاسارگاد و پتروشیمی زاگرس به ثبت رسید. در مقابل، نماد بانک دی، نماد هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه از گروه فلزات اساسی و نماد پخش البرز از گروه دارویی فرابورس نیز فروشندگان نسبتا پرتعدادی داشتند، ضمن اینکه، اغلب نمادهای گروه دارویی در معاملات دیروز در مدار منفی قیمت معامله شدند. در بین ‌تک‌سهم‌ها جذاب فرابورسی، نماد معاملاتی گروه صنایع کاغذی پارس که در روزهای ماقبل با صف پرشمار خرید مواجه بود در معاملات دیروز در نتیجه حرکت محسوس نقدینگی به سمت سهام کالایی بازار با تضعیف تقاضا مواجه شد و قیمت سهمش تحت‌فشار قرار گرفت. اما به‌رغم ضعف تقاضا بیشترین نقدینگی در این تک‌نماد به گردش درآمد.

 بازگشایی دلچسب نمادها

در میان رفت و برگشت‌های مهم دیروز، نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت شیراز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و تقسیم ۶ ریال از سود ۱۷۶۲ ریالی سال مالی ۹۶، به جمع نمادهای مجاز بر تابلو پیوست. از خوش‌شانسی‌های نماد معاملاتی «شراز» این بود که بازگشایی آن مقارن با فضای مثبت حاکم بر معاملات بود. در نتیجه این اتفاق، آخرین قیمت سهم این نماد در پایان معاملات دیروز جهش بیش از ۱۸ درصدی را به ثبت رساند و بیش از ۳ واحد بر نماگر کل فرابورس اثر مثبت گذاشت.علاوه بر بازگشت درخشان «شراز»، دو نماد دیگر فرابورسی که جزو تازه‌وارد‌های بازار به شمار می‌روند در جریان دادوستدهای دیروز از سوی ناظر بازار بازگشایی و با اقبال سهامداران مواجه شدند.

شرکت کشت و دام قیام اصفهان که چهارمین روز حضور بر تابلو را طی معاملات دیروز تجربه کرد طی هفته قبل به دلیل برگزاری مجمع سالانه متوقف بود. این نماد پس از تقسیم سود ۹۱ درصدی(معادل ۲۰۰ ریال از ۲۱۹ ریال) روز گذشته به گردونه معاملات بازگشت و پس از بازگشایی رشد ۲۴ درصدی قیمت سهم را به نمایش گذاشت. موضوعی که زمینه‌سازی جهش شاخص گروه زراعت به بیش از ۷ درصد طی روز گذشته شد.دیگر بازگشایی مهم دیروز به نام نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی غدیر بود که پس از افشای اطلاعات بااهمیت و رفع دلایل تعلیق به جمع نمادهای مجاز بر تابلو پیوست و قیمت سهمش حدود ۱۰ درصد افزایش یافت.

معاملات دیروز با تغییر مالکیت سهام به نام سهامداران حقیقی بازار اول و دوم پایان یافت. به عبارت ساده‌تر، مالکان حقیقی این دو بازار در مجموع بیشتر خریدار سهام بودند تا فروشنده. برآیند دادوستدهای دیروز به تغییر مالکیت بیش از ۴ میلیارد تومانی از سبد سهام اشخاص حقوقی به سهامداران حقیقی این دو بازار شد. مالکان حقیقی بیشترین خالص خرید خود را در نماد معاملاتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی خراسان و پالایش نفت لاوان و همچنین پالایش نفت شیراز رقم زدند. در نقطه مقابل، گروه صنایع کاغذی پارس (چکاپا) بیشترین حمایت را از طرف سهامداران حقوقی بازار جلب کرد. همچنین گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی نیز در رتبه بعدی این فهرست ایستاد.

تداوم رشد سود «اخزا»ها

توام با رشد تقاضا و افزایش قابل‌توجه بهای سهام طی معاملات دیروز، سطح قیمت‌ها در بازار اسناد خزانه اسلامی نسبت به آخرین روز معاملات هفته قبل کاهش یافت. بنابراین، با توجه به رابطه معکوس قیمت و بازده اسناد خزانه، میانگین نرخ سود اوراق خزانه در پایان معاملات دیروز نیز به رقم ۶/ ۲۸ درصد رسید. به این ترتیب، روند ملایم و صعودی نرخ کل بازده اوراق خزانه تداوم یافت و در پنجمین روز متوالی در بازه ۲۸ درصد باقی ماند.