به گزارش خبرگزاری مهر، شاپور محمدی در حاشیه نشست شورای معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی در جمع خبرنگاران درباره تامین مالی پروژه‌های نفتی از محل بازار سرمایه گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت نفت یک سال و نیم درباره انتشار اوراق پروژه‌های نفتی مذاکره داشتند که در حال حاضر این فرآیند در بازار سرمایه در حال اجرا است. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: برای راه‌اندازی صندوق پروژه نفتی نیز با وزارت نفت صحبت و برنامه‌هایی تنظیم شده است. امید می‌رود ظرف چند ماه آینده این صندوق در بازار سرمایه عملیاتی شود. محمدی در پاسخ به پرسشی درباره نقش بازار سرمایه در تامین مالی پروژه‌های نفتی پس از خروج شرکت‌های نفتی خارجی از پروژه‌های ایران بعد از تحریم‌های جدید آمریکا و لغو یکطرفه برجام خاطرنشان کرد: سازمان بورس با توجه به اینکه ابزار اسلامی متعددی مانند اوراق سلف، اوراق اجاره، اوراق رهن، اوراق وکالت، اسناد خزانه، صکوک استصناع و انواع دیگر اوراق مالی اسلامی را در اختیار دارد، امکان هر نوع تامین مالی را دارد.

وی با بیان اینکه در تامین مالی پروژه‌ها با استفاده از اوراق آنچه اهمیت دارد نرخ سود اوراق است، تصریح کرد: طبیعتا با یکی دو درصد نرخ بالاتر و جذاب‌تر کردن اوراق می‌توان منابع مالی پروژه‌ها را جذب کرد. تامین مالی با این روش کمک می‌کند تا مردم به‌صورت واقعی در اقتصاد سهیم شوند و از رشد قیمت‌هایی که در بازار نفت ایجاد می‌شود، منتفع شوند. به گفته محمدی، بازار سرمایه امکان استفاده از همه ابزار مربوط به پروژه‌های نفتی را دارد. از سوی دیگر وزارت نفت نیز باید ارزان‌ترین سرمایه‌گذاری را انتخاب کند. در نهایت می‌توان به نرخ سود مناسب دست یافت. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به پرسش خبرگزاری مهر درباره عرضه اوراق جدید در بازار سرمایه گفت: بر اساس قانون بودجه، سازمان بورس مکلف به عرضه اوراق است. به همین دلیل روز گذشته ۴ نماد جدید اوراق اسناد خزانه اسلامی، وارد بازار سرمایه شد.

محمدی ادامه داد: سازمان بورس بیشتر متمایل است تا اوراق مربوط به تامین مالی را برای بخش خصوصی بیشتر عرضه کند. چون بخش دولتی به منابع مختلف مالی دسترسی دارد به همین دلیل برای بخش خصوصی کارهایی انجام شده است و چند شرکت بورسی از محل اوراق تامین مالی شده‌اند. بر همین اساس امید می‌رود امسال رقم اوراق تامین مالی بخش خصوصی افزایش یابد.

آغاز همکاری رسمی بازار سرمایه ایران و چین

محمدی به  «سنا»  گفت:‌ در جریان سفر رئیس‌جمهوری به چین و با هدف توسعه بیش از پیش مناسبات دو‌جانبه، تفاهم‌نامه بین سازمان بورس و اوراق بهادار ایران و کمیسیون قانون‌گذاری اوراق بهادار چین برای همکاری متقابل و کمک فنی امضا شد.

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص این سند همکاری که از سوی وزیر اقتصاد کشورمان با طرف چینی به امضا رسید، گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان نهاد ناظر و قانون‌گذار بازار سرمایه ایران همواره همکاری با سازمان‌ها و نهادهای ذی‌صلاح و ارتقای تعاملات سازنده بین‌المللی را در دستور کار خود قرار داده و بر این اساس سند همکاری مستقیم و نزدیک بازار سرمایه ایران و چین به امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی رسید. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به جزئیات این سند همکاری عنوان کرد: این سازمان طی سال‌های گذشته ارتباطات موفق و موثری با نهاد ناظر بازار سرمایه چین برقرار کرده و برای رسمیت‌بخشی به این تعاملات سند همکاری‌ بازار سرمایه ایران و چین که در واقع یکی از چند سند مشترک بین این دو کشور است، از سوی وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، مسعود کرباسیان امضا شد. دبیر شورای‌عالی بورس افزود: این سند همکاری پس از انجام مذاکرات و دریافت تفاهم‌نامه همکاری متقابل از همتای چینی یعنی «کمیسیون قانون‌گذاری اوراق بهادار چین ( The China Securities Regulatory Commission)  مورد تایید طرفین قرار گرفت و فصل جدیدی از همکاری‌های بازار سرمایه ایران و چین را رقم زد.

محمدی با اشاره به جزئیات این سند همکاری عنوان کرد: در این تفاهم‌‌نامه به حوزه‌‌های مختلفی از جمله اتصال مرکز «پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی» سازمان بورس به مرکز پژوهش نهاد ناظر بازار سرمایه چین (China Institute of Finance and Capital Markets)، توسعه ابزارهای مالی اسلامی و انتقال تجربه و دانش ایران به چین، انجام مطالعات تطبیقی و برگزاری دوره‌های آموزشی در هر دو کشور با تشکیل یک کارگروه مشترک، تبادل نظر و تجربه بورس کالا و انرژی ایران با چهار بورس کالای چین با هدف واردات و صادرات کالاهای دو کشور، انتشار اوراق بین‌المللی ایران در چین با هدف جذب سرمایه‌گذاران خارجی و قرار گرفتن نهادهای مالی ایران از جمله بورس‌ها، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و همچنین مرکز مالی ایران در کارگروه‌های مرتبط با طرح جاده ابریشم اشاره شده است. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بورس کالایی چین از نظر رتبه یکی از بزرگ‌ترین‌ بورس‌های کالایی جهان محسوب می‌شود و قطعا با این سند همکاری بستر توسعه بورس کالای ایران نیز هموارتر می‌شود، افزود: همچنین توافق شد تا طرف چینی در حوزه‌های فناوری اطلاعات و توسعه نرم‌افزارهای مالی (fintech) با ایران همکاری و تبادل تجربه داشته باشد و از آنجا که چین تجربه موفقی نیز درخصوص سهام عدالت دارد مقرر شد طرفین در این خصوص تعاملات نزدیکی داشته باشند.