بازپس‌گیری 98هزار واحد

در بازار دیروز معامله‌گران در شروع کار بازار در انتظار تداوم تاثیر مثبت رشد دلار بر معاملات به ویژه بر شرکت‌های صادرات‌محور بودند. در حالی که در هفته گذشته معامله‌گران به دلار ۴هزار و ۵۰۰تومانی بد بین بوده و انتظار کاهش آن را داشتند در روزهای اخیر و تثبیت نسبی دلار در ورای مرز ۴هزار و ۷۰۰تومان موجب اطمینان بازار به رشد قیمت دلار و لحاظ آن در صورت‌های مالی شرکت‌ها برای سود فصل جاری و سال آینده شده است. در این شرایط دیروز نمادهای جهانی نظیر ملی مس و فولاد مبارکه در کنار بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری امید و همچنین رونق نسبی که در گروه خودرویی رخ داده است موجب شد تا شاخص بتواند به رشد ۲۳/ ۰درصدی برسد. در بازار دیروز گروه خودرویی به رهبری برخی قطعه سازها و همچنین طرح مجدد شایعه تایید صلاحیت خریدار بلوک ۱۵درصدی ایران خودرو توانستند در صدر بازار حاضر شوند. در بازار دیروز شاخص هموزن نیز با رشد قابل ملاحظه ۱۰۲واحدی به رقم ۱۷هزار و ۶۱۲ واحد رسید.در بازار دیروز مهم‌ترین‌ خبرهای بیرون بازار اعلام لیست اولیه از چندین شرکت گروه شستا برای واگذاری به بخش خصوصی بود. این لیست که شماری از شرکت‌های سیمانی و همچنین شرکت‌های کانی غیر فلزی و کاشی را در بر دارد در صورت واگذاری می‌تواند نقش بیشتری را به بخش خصوصی ببخشد.همچنین معاون بنیاد مستضعفان با تشریح فعالیت‌های این مجموعه و برنامه صندوق سرمایه‌گذاری خارجی، از ورود ۱۴ شرکت تابعه به بورس طی سال آینده خبر داد و گفت: بنیاد درحال حاضر شرایط ورود به بورس را ندارد.

به گزارش «سنا» رحمت‌الله صادقیان به نمایندگی از حوزه مالی سرمایه‌گذاری بنیاد در مراسم رونمایی از سامانه برخط کارگزاری بورس بهگزین درخصوص فعالیت‌های این مجموعه گفت: در بنیاد مستضعفان ۱۱ هلدینگ در حوزه اقتصادی، یک مورد در حوزه اجتماعی و در بنیاد علوی ساماندهی شده و حوزه فرهنگی هم در زمینه موزه‌ها و تاریخ معاصر انجام فعالیت می‌کند. وی با بیان اینکه ۱۸۵ شرکت در حوزه اقتصادی بنیاد مشغول فعالیت هستند که یکی از این رشته ها، فعالیت مالی و سرمایه‌گذاری است، افزود: هلدینگ مالی سرمایه‌گذاری سینا در این حوزه طی سال‌های گذشته برنامه‌ریزی شده که در برنامه میان مدت پنجم بنیاد در بازار سرمایه، پول و روش‌های نوین تامین منابع مالی بتواند ساماندهی مناسبی داشته باشد. تا علاوه بر تامین نیازهای مجموعه شرکت‌های تحت پوشش بتواند خدمات سایر حوزه فعالیت‌های اقتصادی را در خارج از بنیاد ارائه کند.صادقیان درخصوص ورود شرکت‌های تابعه به بورس اظهار کرد: بنیاد موظف است سالانه ۱۰ درصد از شرکت‌های حائز شرایط به بورس را فراهم کند، از اواخر سال گذشته تا‌کنون با توجه به مشکلات دوطرفه، ۶ شرکت از جمله هتل بین‌المللی پارسیان کوثر اصفهان، پاکدیس، تلیسه نمونه، شیر و گوشت زاگرس شهرکرد و فولاد کاوه جنوب کیش با قیمت پایه مطلوب به بورس وارد شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بعضی از شرکت‌های نامبرده از زمان ورود به بورس دو برابر رشد کرده‌اند، از برنامه ورود ۱۴ شرکت این زیرمجموعه به بورس خبر داد و گفت: همه کارهای لازم برای ورود این شرکت‌ها انجام شده و امیدواریم سال آینده بین ۱۰ تا ۲۰ شرکت را با برنامه ریزی انجام شده وارد بازار کنیم که از جمله این شرکت‌ها می‌توان شرکت مالی سرمایه‌گذاری سینا یا حتی شرکت بهگزین را نیز نام برد.دیروز همچنین عرضه اولیه اوراق اسناد خزانه اسلامی در نماد اخزا ۶۰۷۱ با حجم ۱۷ هزار ورقه با تاریخ سررسید منتهی به ۱۰ دی‌ ۹۷ در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران آغاز شد. درعین‌حال آگهی عرضه اولیه سهام شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر با عنوان پانصد و نوزدهمین شرکت پذیرفته‌شده در بورس تهران برای امروز سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه منتشر شد.

دیروز در گروه بیمه‌ای اولین خبرها مبنی بر رد صلاحیت دو خریدار بلوک مدیریتی بیمه البرز بود هر چند این رد صلاحیت موقتی به شمار می‌رود اما نشان‌دهنده دشواری‌ها در مسیر واگذاری ۴شرکت بیمه دولتی و بانکی است که در لیست واگذاری قرار دارند در این میان نگاه‌ها به سوی خریداران اروپایی برای حضور در ترکیب شرکت‌های بیمه ایرانی است.در گروه شیمیایی، کود شیمیایی اوره لردگان پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق العاده درخصوص افزایش سرمایه از مبلغ ۵ هزار میلیارد ریال به مبلغ ۹ هزار میلیارد ریال (معادل ۸۰ درصد) منتشر کرد. در همین حال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختار مالی، تأمین بخشی از نیازهای مالی طرح و اجرای طرح رخ خواهد داد.در گروه انفورماتیک، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پالایش اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بانکی از طریق دستگاه‌های پوز ضروری است اما نحوه مواجهه بانک مرکزی با موضوع مناسب نبود.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، درباره افزایش زمان واریز وجوه پس از تراکنش با دستگاه‌های پوز گفت: در راستای رفع مشکلات مردم درخصوص تاخیر در واریز وجوه با استفاده از تراکنش با دستگاه پوز، پیگیری‌هایی انجام شده است.  رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به مذاکرات انجام شده با بانک مرکزی، بحث تاخیر در واریز وجوه با استفاده از تراکنش با دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی منتفی شد.  در گروه بانکی دیروز بانک پارسیان با تقسیم سود ۱۸ریالی در مجمع خود مواجه شد.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۱۷۴میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۰۱میلیارد تومان بالغ گردید.