چگونگی رشد شاخص کل

جریان غالب دادوستدهای دیروز فرابورس آرام دنبال شد. هر چند در اغلب گروه‌های بزرگ و اثرگذار شاهد رشد عمومی قیمت سهام بودیم اما در مجموع شاخص کل نوسان چندانی نداشت. بررسی روند نماگر فرابورس نیز این موضوع را نشان می‌دهد. طی معاملات دیروز، شاخص کل با افت اندکی در سطح ۹۶۹ واحد نوسان می‌کرد. با این وجود، در ساعت پایانی معاملات، خرید و فروش ناچیز ۲ هزار و ۵۴۰ سهمی به ارزش تقریبی ۱۹ میلیون تومان در نماد معاملاتی پتروشیمی مارون موجب ارتقای ۳ واحدی شاخص شد. پتروشیمی مارون با ارزش بازار بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومانی، عنوان بزرگ‌ترین‌ شرکت فرابورس را یدک می‌کشد و بر همین مبنا، حدود ۲۲ درصد از ارزش بازار اول و دوم فرابورس را به خود اختصاص داده است. بنابراین، هر گونه تحرک-هر چند اندک- در این نماد بزرگ، سبب تغییر قابل‌توجه در شاخص فرابورس می‌شود.

همگام با صنایع فرابورسی

برای درک بهتر وضع بازار نگاهی به روند نماگر کل می‌اندازیم. شاخص کل فرابورس از ابتدای هفته جاری به حرکت صعودی خود شتاب بخشید و با دو کانال‌شکنی همراه شد؛ به این ترتیب، بازدهی فرابورس از ابتدای سال به ۴/ ۱۰ درصد رسید. بخش بیشتر این رشد وامدار تحرکات مثبت در گروه پتروشیمی و پالایشی در روزهای شنبه تا دوشنبه بود. با این وجود، روز گذشته با کاهش تب‌و‌تاب‌های ناشی از احتمال سودآوری شرکت‌های پالایشی شاهد اصلاح قیمت‌ها در ۳ نماد زیرمجموعه گروه پالایشی فرابورس بودیم. چنان‌که شاخص گروه پالایشی پس از صعود ۶ روزه از حرکت بازایستاد و با افت ۷/ ۱ درصدی همراه شد. تنها نماد مثبت زیرمجموعه پالایشی در روز گذشته نماد پالایش نفت پاسارگاد بود که طبق گزارش عملکرد آن برای نیمه نخست امسال ۴۵ درصد از سود پیش‌بینی‌شده خود را محقق کرده است. از دیگر تحولات مهم در جریان معاملات روز گذشته، افت قیمت در نماد «زاگرس» بود. دیروز پس از ۱۰ روز معامله مثبت در نماد پتروشیمی زاگرس شاهد افت ۱۸ تومانی قیمت این سهم بودیم. با این وجود، شاخص گروه پتروشیمی فرابورس با اهرم رشد قیمت در نماد «مارون» ۰۴/ ۰ افزایش یافت. در کنار گروه محصولات شیمیایی فرابورس، ۱۳ صنعت فعال دیگر نیز در فرابورس با رشد شاخص همراه شدند.

دیروز دو نماد خودروساز و قطعه‌ساز فرابورس نیز همراه با نمادهای گروه خودرویی بورس تهران با رشد قیمت همراه شدند. نمادهای خودروساز بازار سهام مدت‌هاست که به دلیل ریسک‌های سیاسی و ابهام در سرنوشت برجام در رکود به سر می‌برند. با این وجود، در هفته جاری، پس از رشد قیمت در نمادهای شاخص‌ساز و کالامحور بورس و فرابورس، بخشی از نقدینگی به سمت گروه پالایشی و سپس گروه خودوریی حرکت کرد. این موضوع نه تنها در بورس تهران بلکه در داد و ستد نمادهای گروه خودرویی فرابورس ایران نیز مشاهده شد. بر همین اساس، روز گذشته شاهد رشد ۶/ ۴ درصدی شاخص گروه خودرویی فرابورس بودیم. به این ترتیب، بیشترین رشد شاخص در میان صنایع ۲۴‌گانه فرابورس به واسطه رشد قیمت نماد بهمن دیزل و مهندسی صنعتی روان فن‌آور رقم خورد.

مروری بر جزئیات معاملات

به لحاظ تاثیرگذاری بر شاخص کل نیز نمادهای فلزی با پیشتازی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و سهامی ذوب‌آهن اصفهان ۴/ ۲ واحد در ارتقای «آیفکس» اثر داشتند. همچنین، نماد معاملاتی تولید نیروی برق عسلویه مپنا ضمن بیشترین رشد قیمت در میان نمادهای فرابورسی حدود ۸۷/ ۰ بر شاخص کل اثر مثبت گذاشت. از سوی دیگر، معاملات منفی در نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت لاوان، پتروشیمی زاگرس و نفت ایرانول در مجموع، با تاثیر کاهنده ۲ واحدی مانع از رشد بیشتر نماگر فرابورس شدند. بیشترین حجم و ارزش معاملات شرکت‌های فرابورسی نیز به ترتیب به نام نمادهای توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی و سهامی ذوب‌آهن اصفهان ثبت شد.در مجموع روز گذشته ۲۶۱ میلیون برگه بهادار از جمله سهم و سخاب و سایر اوراق مالی در بازارهای ۵گانه فرابورس دست‌به‌دست شد. ارزش معاملات فرابورس ایران به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسید که نزدیک به ۱۷ درصد آن به معاملات در بازارهای اول و دوم اختصاص یافت.

بازگشایی نمادها

همچنین روز گذشته در میان رفت و برگشت‌های فرابورس، نماد معاملاتی شرکت فولاد هرمزگان جنوب پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی و توضیحات تکمیلی، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد به تابلوی معاملات بازگشت. نماد فولاد هرمزگان جنوب با انتشار آخرین پیش‌بینی خود بر اساس عملکرد شش ماهه خود که با تعدیل مثبت ۶۰ درصدی سود هر سهم همراه بود، پس از ۸ روز، دیروز از سوی مقام ناظر بازگشایی شد. با این حال، به دلیل عدم کشف قیمت همچنان در حالت ممنوع متوقف ماند. در مقابل، نماد معاملاتی شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد، برای برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده نوبت دوم صاحبان سهام در پایان معاملات روز گذشته متوقف شد.

چه خبر از «تسه»ها و «سخاب»ها؟

دیروز در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس شاهد دست‌به‌دست شدن بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار برگه بهادار بودیم. ارزش معاملات این اوراق حدود ۱۴۰ میلیارد تومان بود که این میزان، ۷۰ درصد ارزش کل معاملات فرابورس را شامل می‌شود. همچنین، خریدوفروش یک میلیون و ۳۵۰ هزار برگه بهادار به ارزش ۱۳۴ میلیارد تومان به معاملات اوراق بدهی اختصاص یافت. ارزش معاملات اوراق اسناد خزانه اسلامی در روز گذشته به میزان ۷۱ میلیارد تومان رقم خورد. بیشترین رشد قیمت «سخاب»ها نیز در نماد «سخاب۷» به ثبت رسید. دیروز همچنین، ۵ میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان اوراق تسهیلات مسکن در ۳هزار و ۶۸۳ نوبت در فرابورس ایران معامله شد.