یکی از مهم‌ترین صنایعی که طی روزهای اخیر بیشترین واکنش به ریسک سیستماتیک این روزهای اقتصاد ایران یعنی احتمال خروج آمریکا از برجام نشان داده‌ است، خودرویی‌ها بودند. روز گذشته نیز دو نماد فعال این گروه در فرابورس با افت قیمت به کار خود ادامه دادند.فلزی‌ها عمدتا به نوسان قیمت در بازارهای جهانی واکنش نشان می‌دهند. قیمت مس روز گذشته با افت ۱۵ دلاری به ۶۷۳۲ دلار در هر تن رسید. بهای آلومینیوم نیز دیروز ۸/ ۰ درصد کاهش یافت و ۲۱۴۵ دلار در هر تن معامله شد. بهای روی نیز دیروز با افت بیش از ۶۰ دلاری به ۳۲۲۹ دلار در هر تن رسید. همچنین سرب روز گذشته با افت بیش از یک درصدی به سطوح ۲۵۲۳ دلار در هر تن سقوط کرد. با وجود کاهش قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی اما قیمت‌های کنونی همچنان از بودجه شرکت‌های مرتبط با بازارهای کالایی بیشتر است. موضوعی که سبب شده قیمت این نمادها همچنان پایدار بماند.

دیروز بیشترین اثرگذاری مثبت بر آیفکس بر دوش نماد معاملاتی «مارون» بود. پتروشیمی مارون به‌عنوان بزرگترین شرکت فرابورسی از نظر ارزش بازار (بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان) به شمار می‌رود. بر این اساس معاملاتی هر چند کم‌حجم در این نماد نیز تاثیری بزرگ بر کلیت بازار برجا می‌گذارد. روز گذشته نیز تنها ۷ هزار و ۳۴۰ سهم «مارون» به ارزش ۲۲ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت که با توجه به رشد حدود یک درصدی قیمت «مارون»، همین حجم از دادوستد تاثیر مثبت حدود ۲ واحدی بر آیفکس گذاشت.از جمله نمادهایی که روز گذشته مانع از رشد بیشتر نماگر این بازار شد، نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی زاگرس بود. این نماد فرابورسی طی روزهای اخیر شاهد عرضه سهم از طرف یکی از سهامداران عمده خود است. به این ترتیب شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان در هفته جاری بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار سهم «زاگرس» را واگذار کرده است. شرکت پتروشیمی زاگرس با در نظر گرفتن نرخ متوسط متانول CFR چین ۲۹۰ دلاری و هر دلار آمریکا ۳۷۵۰ تومان، سود هر سهم خود برای سال جاری را ۴۰۶ تومان پیش‌بینی کرده است. این پتروشیمی در سه ماه نخست سال جاری ۳۹۹ میلیارد تومان سود ناخالص عملیاتی کسب کرده که ۳۵ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد نشان می‌دهد. همچنین سود هر سهم محقق شده در سه ماه در این گزارش ۱۱۰ تومان بوده است. بهای متانول در بازارهای جهانی در حال حاضر در مرز ۳۲۰ تا ۳۴۰ دلار قرار گرفته است.

نگاهی به روند معاملات فرابورس

طی معاملات روز گذشته، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی حدود ۲۳۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۶۱ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند. بیشترین افزایش قیمت در این روز به نماد‌های تازه وارد «ریشمک»، «حآسا» و «ولشرق» اختصاص پیدا کرد. بر این اساس نماد معاملاتی شرکت تولید و صادرات ریشمک در سیزدهمین روز معاملاتی خود پس از عرضه اولیه، رشد ۵ درصدی را تجربه کرد تا در این مدت بازدهی حدود ۷۴ درصدی نصیب سهامداران خود کند. نماد معاملاتی شرکت آسیا سیر ارس نیز در سومین روز معاملاتی خود، با رشد ۵ درصدی همراه شد و با صف خرید ۲۴ میلیون سهمی به معاملات روزانه خود پایان داد. بازدهی دیگر نماد تازه وارد فرابورس یعنی شرکت لیزینگ ایران و شرق نیز با رشد قیمت حدود ۵ درصدی طی روز گذشته، از ۲۱ درصد فراتر رفت.

رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

فرابورس ایران روز چهارشنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت حدود ۴ میلیارد تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی بود. در این میان نماد تازه‌وارد «ولشرق» بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود ۳ میلیون سهم «ولشرق» به ارزش ۵۷۰ میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد.پس از «ولشرق» نیز «زاگرس» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی به ارزش ۲۴۳ میلیون تومان بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار سهم «کرمان» به ارزش ۳/ ۲ میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.

از «اخزا» و «تسه» چه خبر؟

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز حدود ۱۹۶ هزار ورقه به ارزش ۴/ ۱۸ میلیارد تومان در ۲۷۵ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. در این روز بیشترین ارزش معاملات این بازار به معاملات «سخاب‌»ها اختصاص پیدا کرد. به این ترتیب دیروز افزون بر ۱۹۱ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۱۹۴ نوبت معاملاتی به ارزش ۱۸ میلیارد تومان در محدوده قیمتی ۸۱ تا ۹۹ هزار تومان دادوستد شدند. روز گذشته شاهد کاهش نرخ سود موثر در اغلب سررسید‌های اوراق اسناد خزانه اسلامی بودیم؛ به‌طوری که میانگین نرخ سود ۶ سررسید موجود «سخاب»ها به ۸/ ۱۶ درصد کاهش پیدا کرد. بیشترین رشد قیمت نیز در این روز به مرحله هفتم اسناد خزانه اسلامی بانکی در نماد «سخاب۷» اختصاص پیدا کرد.