همگرایی مس داخلی و جهانی
گروه بورس کالا - سحر نمایشی: آنچه از معاملات مس طی سه ماه اخیر پیداست، قیمت این فلز سرخ روندی صعودی در پیش گرفته است.

این در حالی است که مس جهانی در معاملات خود در این مدت با نوسان زیادی همراه بوده و در داخل نیز عاملی که سبب رشد قیمت این محصول شده، رشد نرخ ارز و افزایش تقاضا بوده است.
به این ترتیب معاملات روز گذشته مس نسبت به دو هفته اخیر با روند صعودی همراه شد چرا که در هفته قبل به دلیل تعطیلات عید فطر معاملات در بورس کالا انجام نشد. به این ترتیب مس کاتد شرکت ملی مس در این روز با قیمت 16 هزار و 420 تومان برای هر کیلو معامله شد که نسبت به دوهفته گذشته 680 تومان افزایش داشت.
کل عرضه برای این محصول دو هزار تن بوده که نسبت به هفته گذشته ۳۰۰ تن کاهش یافته است. مفتول مس شرکت ملی مس نیز با ۶۸۸ تومان افزایش نسبت به آخرین معامله با قیمت ۱۶ هزار و ۸۲۳ تومان معامله شد. همچنین کل عرضه برای این محصول یک هزار و ۵۰۰ تن بود که نسبت به دو هفته گذشته ۳۸۰ تن کاهش یافته است. مفتول مس شرکت دنیای مس نیز در این روز با قیمت ۱۶ هزار و ۹۲۷ تومان در هر کیلو عرضه شده که ۷۱۳ تومان در مدت مورد بررسی افزایش یافته است. کل عرضه برای این محصول ۴۰۰ تن بوده که نسبت به آخرین معامله این محصول ۱۰۰ تن کاهش داشته است.

روایت‌ها از بازار مس جهان
بهای فلز مس در هفته قبل با نوسان مواجه بود؛ ولی به طور کلی طی دو هفته اخیر روندی صعودی داشت.
به گزارش کارگزاری سی وولکس کالا، قیمت مس از ۷۴۰۰ دلار به ازای هر تن در ۶ آگوست، به ۷۴۳۰ دلار به ازای هر تن در ۱۰ آگوست رسید. در شکل زیر نمودارهای قیمتی یک ماهه و دو هفته اخیر فلز مس (تحویل‌فوری) در بورس لندن آورده شده است.
در هفته قبل قیمت مس تحت تاثیر عوامل مهمی قرار گرفت که اهم آن به شرح زیر است:
به گزارش خبرگزاری رویترز، با بروز امیدواری که در بین سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بین‌المللی نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی در جهان با انتشار احتمال اعمال سیاست‌های انبساطی پولی توسط فدرال رزرو آمریکا و احتمال افزایش تقویت ارزش دلار آمریکا، به وجود آمد، با افزایش تقاضای فیزیکی برای خرید فلزات اساسی مانند مس قیمت این فلز در بازارهای جهانی با افزایش همراه شد.
به گزارش سایت معدن چین، آمار مربوط به افزایش میزان تقاضای مس در این کشور در ماه جولای، باعث شد تقاضای سفته بازی به منظور سوداگری و سرمایه‌گذاری در این فلز اساسی افزایش یابد. از این رو، در پایان هفته گذشته بهای این فلز با روندی افزایشی در بازارهای جهانی همراه شد. چین دومین مصرف کننده مس جهان پس از آمریکا است و هرگونه تغییر در تقاضای این کشور تاثیر محسوسی در قیمت این فلز در بازارهای جهانی دارد.
این اتفاقات در حالی افتاده که علاوه بر موارد فوق، عوامل مهمی همچون وضعیت رشد اقتصادی جهان، اقدامات کشورهای عضو منطقه یورو به منظور مقابله با بحران بدهی به ‌وجود آمده در این منطقه، بروز بلایای طبیعی، تنش‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه، سیاست‌های تورم‌زدایی چین، سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا در تثبیت یا عدم تثبیت نرخ بهره بانکی، اقدامات سایر بانک‌های مرکزی دنیا و نگرانی‌های ناشی از افزایش نرخ تورم جهانی و بروز اعتصابات کارگری در معادن مهم مس در دنیا، در تعیین روند آتی فلز مس در بازارهای جهانی تاثیرگذار خواهند بود.
تحلیل تکنیکال مس
همان‌گونه که در روند بلند مدت مس مشهود است و با توجه به شواهد موجود در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد فاز استراحت منفی مس تمام شده و احتمالا نوساناتی نیز خواهد داشت. در دو هفته گذشته مس روندی صعودی را در پیش گرفت. برای هفته آینده به نظر می‌رسد مس روندی صعودی داشته باشد.
در این صورت عبور از نزدیک‌ترین مقاومت قیمتی خود که 7750 دلار به ازای هر تن است، احتمالا به سطح مقاومتی 7900 دلار به ازای هر تن نیز خواهد رسید و در غیر این صورت چنانچه مس بخواهد با روندی نزولی همراه شود در صورت عبور از نزدیک‌ترین ساپورت قیمتی خود یعنی 7550 دلار به ازای هر تن، احتمال اینکه به سطح حمایتی 7250 دلار به ازای هر تن نزول یابد، وجود دارد.