به گزارش اکوایران، در کاروان مدنظر 3 هلیکوپتر وجود داشت. دو هلیکوپتر که حامل برخی وزرا و مسئولان بودند، سالم به مقصد رسیده‌اند. اما بالگرد حامل ابراهیم رئیسی دوچار حادثه شد. این هلیکوپتر حامل افراد دیگری هم‌چون آیت الله آل‌هاشم امام جمعه تبریز و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه بوده است. 

اولتیماتوم پلیس فتا به شایعه‌سازان در مورد شهادت رئیس جمهور

08:59پلیس فتای فراجا در خصوص بروز حادثه غیره منتظره سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیات همراه اطلاعیه‌ای صادر کرد و از برخورد با شایعه‌سازان خبرداد. در این اطلاعیه آمده است:‌ «در راستای انجام وظایف ذاتی و ماموریت‌های محوله با دقت تمام در حال رصد فضای مجازی هستیم.»

در ادامه این اطلاعیه آمده است:‌ «در شرایط کنونی و حساس، ضمن عدم توجه به شایعات و اخبار غیر واقعی، از انتشار هر گونه محتوایی که به هر نحوی باعث تحریک و تشویش احساسات عمومی می‌شود. خودداری کنید.»

08:50کولیوند رئیس هلال احمر در تماس با شبکه خبر اعلام کرد اجساد جانبختگان در حال انتقال به تبریز است. کار جست و جوی اجساد به پایان رسید.

کولیوند: آثاری از زنده بودن سرنشینان بالگرد مشاهده نشده است

7:25 فرمانده سپاه عاشورا در مورد بالگرد رئیس جمهور اعلام کرد: برخی از پیکرهای شهدا متاسفانه سوخته‌اند و قابل شناسایی نیستند.

06:38 رئیس جمعیت هلال احمر: با کشف محل بالگرد سانحه دیده آثاری از زنده بودن سرنشینان بالگرد مشاهده نشده است.

اولین تصاویر از محل سانحه بالگرد رئیس جمهور

06:21 نخستین تصاویر از محل حادثه بالگرد حامل سیدابراهیم رئیسی منتشر شده است.

فرمانده سپاه عاشورا: سرنوشت بالگرد و مسافران آن را نمی‌توان تایید کرد

06:11 فرمانده سپاه عاشورا به خبرنگار تسنیم گفت تا دقایقی دیگر به بالگرد می‌رسیم؛ فعلاً هیچ چیز درباره سرنوشت بالگرد و مسافران آن را نمی‌توان تایید کرد.

امدادگران به محل بالگرد سانحه‌دیده رسیدند

05:57 رئیس جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد که تیم‌های جست‌وجو و نجات هلال‌احمر به محل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور رسیده‌اند.

با توجه به رسیدن نیروهای امدادی هلال‌احمر به محل سانحه هواپیما، در حال عزیمت به محل هستیم.

  ۷۳ تیم امدادی، در منطقه جست‌وجوی بالگرد حادثه‌دیده در روستای طویل به همراه تجهیزات پیشرفته و تخصصی حضور دارند.

تیم‌های امدادی هلال‌احمر با وجود شرایط جوی منطقه، صعب العبور بودن و همچنین تاریکی شب، لحظه‌ای از تلاش نایستادند.مه‌گرفته و بارانی بوده و عملیات جست‌وجو با وجود شرایط سخت و کاهش دید در منطقه و همچنین مخاطرات محیطی از سوی تیم‌های امدادی ادامه از عصر روز گذشته ادامه یافته است.

بالگرد رئیس جمهور پیدا شد

05:44محل وقوع حادثه برای بالگرد رئیس جمهور کشف شد. حوالی ساعت ۵:۳۰ بامداد امروز دوشنبه، 31 اردیبهشت ماه، تیم‌های امدادی جمعیت هلال احمر موفق به کشف محل وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور و تیم همراه شدند.

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان نیز با تایید این خبر به ایسنا گفت: بالگرد حامل رئیس جمهور و تیم همراه پیدا شده و تیم‌های امدادی جمعیت هلال احمر درحال حرکت به سمت موقعیت شناسایی شده هستند.محل وقوع حادثه در محدوده طویل واقع شده است. 

 

ادامه تلاش تیم‌های امدادی؛ کاهش تدریجی مه در منطقه

05:13 براساس تصاویر ارسالی از منطقه ورزقان که بالگرد رئیس‌جمهور و همراهانش در آن دچار سانحه شده، همچان مه سنگین در منطقه وجود دارد و همین مساله شناسایی هوایی و جست‌وجوی زمینی را با مشکل مواجه کرده است اما هم اکنون به تدریج از شدت مه کاسته می‌شود.

اولین هواپیمای امدادی روس به سمت ایران

05:03منابع خبری از پرواز اولین هواپیمای روس برای مشارکت در عملیات یافتن بالگرد حامل رئیس جمهور خبر دادند.اولین هواپیمای روسیه برای مشارکت در عملیات امداد و نجات و یافتن بالگرد حامل رئیس جمهور، از فرودگاه ژوکوفسکی به سمت تبریز پرواز کرد.

طبق گزارش اسکای نیوز عربی، این هواپیما وابسته به وزارت امداد ونجات روسیه است.

اطلاعیه شماره ۵ ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر

04:45: ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر در اطلاعیه‌ شماره ۵، آخرین اقدامات جست‌وجو در سانحه بالگرد رئیس جمهوری را اعلام کرد.

براساس پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ این اطلاعیه به شرح زیر است:

۱. با توجه به شناسایی ۲ نقطه حرارتی توسط پهباد ترکیه‌ای در روستای طویل، تیم‌های امدادی هلال‌احمر به سمت محل احتمالی فرود بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهانش در حرکت هستند.

۲. در حال حاضر تعداد ۷۳ تیم امدادی، در منطقه جست‌وجوی بالگرد حادثه‌دیده در روستای طویل حضور دارند که از این تعداد، ۲۳ تیم‌ آنست هلال‌احمر (سگ‌های زنده‌یاب) هستند که به همراه تجهیزات پیشرفته و تخصصی از تهران و استان‌های مجاور به منطقه وقوع حادثه اعزام شده‌اند.

۳.شرایط جوی منطقه، مه‌گرفته و بارانی بوده و عملیات جست‌وجو با وجود شرایط سخت و کاهش دید در منطقه و همچنین مخاطرات محیطی از سوی تیم‌های امدادی ادامه یافته است.

۴. اخبار تکمیلی در اطلاعیه‌های بعدی اعلام می‌شود.

خودروهای روسی برای امداد به ایران می‌آیند

03:40: سفیر ایران در روسیه: روس‌ها گفتند خودروهایی را می‌آوریم که توانایی رفتن به مسیرهای سخت‌گذر را دارند 

در بین مسئولان روس هم التهاب و نگرانی وجود دارد. دستیار پوتین یک‌ساعت بعد از جلسه با پوتین پیگیرِ مجوزهای ارسال تجهیزات به ایران بود. رئیس دفتر پوتین هم مرتب با من در تماس است و یکی از معاونان وزارت خارجۀ روسیه هم دائم با من گفت‌وگو می‌کند.

بارش‌ها در مناطق کوهستانی ورزقان به صورت برف 

02:45: سرکرده کارشناس هواشناسی در خصوص آخرین وضعیت آب‌وهوایی منطقه ورزقان و محل سانحه احتمالی بالگرد رئیس جمهور گفت: نقشه هواشناسی نشان می‌دهد همچنان بارش را در منطقه ورزقان داریم و ادامه‌دار است. اطلاعات ورزقان و دما در ارتفاعات که ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ متر ارتفاع دارند این عدد به صفر درجه خواهید رسید. 

سرکرده افزود: بارش‌ها در مناطق کوهستانی ورزقان به صورت برف است. بارش برف و باران تواما در منطقه ورزقان و حول و حوش این شهر را خواهیم داشت. 

به گفته کارشناس هواشناسی، برای ساعات آینده همچنان بارش داریم و صبح مقداری از بارش‌ها کم می‌شود ولی بعدازظهر دوباره بارش شدیدی را خواهیم داشت. به دلیل مه، رطوبت هوا ۹۵ درصد است و منطقه سردسیر است.

عملیات جست و جو از زاویه دید دوربین پهپاد آکنجی

02:20: تصاویری از عملیات جست و جو از زاویه دید دوربین پهپاد آکنجی منتشر شد. 

کولیوند: تمام تیم‌های تخصصی با تمام توان درحال جست‌وجو 

01:45: رئیس جمعیت هلال احمر: تمام تیم‌های تخصصی با تمام توان و قدرت در حال جست‌وجو هستند. تقریبا محل‌های زیادی را جست‌وجو کردند. 

با توجه به برآوردها و مستنداتی که به دست آوردیم سعی کردیم محلی که بیشترین احتمال را دارد بالگرد دچار حادثه شده باشد در حال جست‌وجو آنجا هستیم و در ته دره کار جست‌وجو را انجام می‌دهیم. 

شرایط کوهستانی سخت، مه و باران است و انشاءالله در این جست‌وجو نتیجه بگیریم. 

با تمام تجهیزاتی و تیم‌های تخصص داریم در حال ادامه جست‌وجو هستیم و بارش و مه مانع کار ما نمی‌شود.

قطع ارتباط مخابراتی، رادیویی و تلفنی ‌در منطقه سانحه 

01:31: گزارش خبرنگار تسنیم از عملیات جستجو در ورزقان:امداگران در شرایط بسیار سختی در حال جستجو هستند و با توجه به اینکه در منطقه امکان حضور خودرو و موتور وجود ندارد، نیروها با پای پیاده در حال جستجو هستند.

وضعیت هوا اصلا خوب نیست و سرمای هوا به شدت آزاردهنده شده اما نیروهای امدادی و مردمی پا پس نکشیده و با قدرت در حال جستجو هستند.

نیروهای نظامی در منطقه حضور پرشماری دارند و طبق ماموریت محوله در حال عملیات جستجو هستند.

در منطقه سانحه برای بالگرد رئیس جمهور به علت دارا بودن ارتفاعات و کوه‌های زیاد، امکان هیچ‌گونه ارتباط مخابراتی، رادیویی، تلفنی و موبایلی وجود نداشته و عملیات با سختی در حال انجام است.

اطلاعیه شماره ۴ ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر

01:30: ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر جدیدترین اطلاعیه خود را منتشر کرد.

۱. با توجه به استمرار عملیات جست‌وجو و نجات بالگرد حادثه‌دیده حامل رئیس جمهوری و همراهانش، اخبار رسمی در این خصوص از طریق اطلاعیه‌های رسمی هلال‌احمر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعلام می‌شود، انتشار اخبار از منابع و رسانه‌های غیر رسمی، صرفا گمانه زنی است.

۲.  جمعیت هلال‌احمر بر اساس تکالیف ذاتی و انسانی خود و انتظارات آحاد مردم ایران از هیچ کوششی برای جست‌وجوی خادمان مردم فروگذار نخواهد کرد و تیم‌های تخصصی این جمعیت با استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌های موجود،  در حال جست‌وجوی منطقه احتمالی وقوع حادثه هستند.

۳. در حال حاضر تعداد ۶۵ تیم امدادی، در شرق معدن مس سونگون و روستای اوزی در جست‌وجوی بالگرد حادثه‌دیده هستند و به دلیل حساسیت شرایط، تعداد تیم‌های اعزامی آنست هلال‌احمر (سگ‌های زنده‌یاب) به همراه تجهیزات پیشرفته و تخصصی از تهران و استان‌های مجاور به منطقه وقوع حادثه به ۲۱ تیم افزایش یافته است.

۴.شرایط جوی منطقه، مه‌گرفته و بارانی بوده و عملیات جست‌وجو با وجود شرایط سخت و کاهش دید در منطقه و همچنین مخاطرات محیطی با کندی مواجه است.

۵. اخبار تکمیلی در اطلاعیه‌های بعدی اعلام می‌شود.

ارتش: در حال کاوش وجب به وجب منطقه سانحه بالگرد هستیم

00:45: فرمانده قرارگاه شمال غرب ارتش با بیان اینکه در حال کاوش وجب به وجب منطقه عمومی حادثه هستیم، گفت: منطقه وضعیت جوی بسیار سرد، بارانی و مه‌آلودی دارد و باران، رفته رفته دارد به برف تبدیل می‌شود.

اعزام ۲ هواپیما، بالگرد و ۵۰ نیروی امداد از روسیه

00:35 تسنیم در خبری اعلام کرد: دستیار ویژه رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگو با معاون‌اول رئیس‌جمهور گفت: با دستور پوتین تا ساعتی دیگر دو فروند هواپیمای پیشرفته با بالگردهای ویژه به همراه ۵۰ نیروی امداد حرفه‌ای کوهستان به تبریز اعزام خواهد شد.

عملیات امداد و نجات با کندی پیش می‌رود

00:12  ایرنا به نقل از راضیه عالیشوندی، دبیر مرکز کنترل و هماهنگی اضطراری جمعیت هلال احمر اعلام کرد: تجهیزات پیشرفته‌تر و دوربین‌های دید در شب از تهران و دیگر استان‌ها به منطقه حادثه‌دیده ارسال شده است.

خانواده رییس جمهور در تبریز

به گفته خبرنگاران محلی خانواده ابراهیم رییسی به تبریز رفته و در استانداری این شهر مستقر شدند .

عملیات شبانه جستجو ادامه دارد

00:08 عملیات شبانه تیم‌های جست‌وجو برای یافتن بالگرد حامل رئیس‌جمهور ادامه دارد. 

وضعیت هوا در عملیات جست‌وجوی بالگرد رئیس‌جمهور  

 00:00 تصاویری که هم اکنون در شبکه خبر منتشر شده، شرایط جوی محل احتمالی وقوع سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور را نشان می‌دهد. باران در این منطقه جای خود را به برف داده است. 

تلاش برای نزدیک شدن به محل احتمالی حادثه

23:40 محمد کبادی معاون امداد و نجات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر  گفت: در تماس با منطقه عملیاتی داشتیم آقای کولیوند و سردار محمودی در ساختمان اداری معدن مس مستقر شده اند. وی ادامه داد: تیم‌های عملیاتی سازماندهی شده اند. یک منطقه ای مد نظر است که تیم های پیاده سه ساعت پیاده تا آنجا راه دارند ما امیدواریم که خبر به ما برسد. وی ادامه داد: تیم های نیروهای مسلح نیز عملیات جستجو را انجام می دهند و تیم های عملیات هلال احمر نیز همراه آنها هستند.

تا فردا شب در محل حادثه پیش بینی مه و بارش باران وجود دارد

23:34 حبیب عبدلی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به تشدید فعالیت سامانه بارشی و تداوم آن تا اواخر سه شنبه وضعیت جوی منطقه غالباً ابری و مه آلود، گاهی همراه با رگبار باران و رعد و برق و در برخی ساعات همراه با وزش باد تا نسبتاً شدید پیش بینی می‌شود که با توجه به تداوم فعالیت سامانه و کوهستانی بودن منطقه احتمال بارش تگرگ و صاعقه دور از انتظار نبوده و احتمال بارش برف وصاعقه پیش بینی می‌شود.

 سلامی به منطقه رفت

22:50: سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند تا ضمن بررسی مورد، دستورات را برای تسریع در جستجو صادر کند.

براساس اعلام ایسنا، هم اکنون نشست ستاد بحران با حضور جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه، معاون رئیس جمهور و جمعی از مسئولان در ستاد مس سونگون در حال برگزاری است.‌

23:30: به گفته خبرنگاران محلی خانواده ابراهیم رییسی به تبریز رفته و در استانداری این شهر مستقر شدند.

درخواست وزیر کشور از مردم

22:45 وزیر کشور از مردم خواست اخبار مربوط به حادثه بالگرد رئیس‌جمهور را از مراجع رسمی دنبال کنند.  احمد وحیدی وزیر کشور در گفت وگویی تلویزیونی، با اعلام اینکه بعد از حادثه برای بالگرد رییس‌جمهور همه نیروها بسیج شدند، گفت: همه گروه‌ها اعم از سپاه، ارتش، فراجا، هلال‌احمر، نیروهای مردمی و تمام روستاییان به صورت خودجوش و با علاقه به دنبال پیدا کردن محل وقوع حادثه بالگرد رئیس‌جمهور هستند.

پیدا شدن بالگرد رئیس‌جمهور صحت ندارد

22:35 ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر در اطلاعیه شماره ۳، آخرین اقدامات جست‌وجو در سانحه بالگرد رئیس جمهوری را اعلام کرد.

سومین اطلاعیه: بالگرد پیدا نشده است

22:05: ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر در اطلاعیه‌ شماره ۳، آخرین اقدامات جست‌وجو در سانحه بالگرد رئیس جمهوری را اعلام کرد.

این اطلاعیه به شرح زیر است:

1- با توجه به نشر اخبار از منبع برخی رسانه‌های محلی مبنی بر رسیدن امدادگران به بالگرد حامل رئیس جمهوری، خلاف واقع بوده و صرفا گمانه زنی است. اخبار رسمی در قالب اطلاعیه هلال‌احمر در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعلام می‌شود.

2- به دلیل حساسیت شرایط در منطقه وقوع حادثه و برای سرعت بخشیدن به عملیات جست‌وجو در شب، تعداد تیم‌های امدادی به ۶۵ تیم افزایش پیدا کرد.

3- اعلام آماده‌باش هلال‌احمر به نیروهای امدادونجات در استان‌های مجاور آذربایجان شرقی و تقویت توان عملیاتی در روستای اوزی، نزدیک‌ترین محل احتمالی به وقوع حادثه

4- با توجه به فرارسیدن شب، عملیات جست‌وجو و امدادونجات با استفاده از بالاترین ظرفیت و تمامی امکانات در حال انجام است.

5- اخبار تکمیلی در اطلاعیه‌های بعدی اعلام می‌شود.

برگزاری جلسه فوق العاده هیأت دولت

22:05 جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بسیج همه امکانات برای پیگیری وضعیت آیت‌الله رئیسی برگزار شد.

محل سانحه بالگرد رئیس جمهور مشخص شد

۲۱:۲۹: طبق آخرین گزارش‌های خبرنگار ایرنا، محل دقیق سانحه بالگرد رئیس جمهور در منطقه‌ای بین اردشیر و برازین از توابع شهر ورزقان اعلام شده است. منطقه به صورت سنگلاخ و مه‌آلود و بارانی است و این شرایط امدادرسانی را بسیار سخت کرده است. حدود ۲۴۰ نفر از امدادگران هلال احمر به منطقه اعزام شده‌اند و در روستای اوزی مستقر هستند. تیم‌های پهپادی، امدادی و مرکز ارتباطات رادیویی هلال احمر در منطقه حضور دارند.

منصوری: برقراری تماس با دو همراه رئیس جمهور در بالگرد/ حادثه سختی نبوده است

21:20: «محسن منصوری» معاون اجرایی رئیس‌جمهور در تشریح حادثه بالگرد رئیس‌جمهور و هیات همراه، گفت: امروز از ساعت ۸ صبح رئیس جمهور در آذربایجان شرقی برای افتتاح سد قیز قلعه‌سی حضور داشت و با توجه به حضور رئیس جمهور آذربایجان برنامه‌ها تا ساعت ۱۳ به طول انجامید.

براساس اعلام ایرنا، معاون اجرایی رئیس جمهور اظهار کرد: آیت‌الله رئیسی پس از افتتاح سد، عازم تبریز شدند که متاسفانه بالگرد حامل وی، وزیر امور خارجه و امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی دچار سانحه شد.

منصوری با اشاره به اینکه سه هلی کوپتر در این مسیر بوده‌اند، گفت: ارتباط بالگرد حامل رئیس جمهور با دو هلی کوپتر دیگر قطع می‌شود.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور تصریح کرد: با یکی از سرنشینان هلی کوپتر و کادر پرواز ارتباط برقرار شده که نشان می‌دهد سانحه سختی نبوده است. بلافاصله مجموعه‌های امدادی هلال احمر فراجا، ارتش و سپاه در محل حاضر شده و تقسیم کار صورت می‌گیرد.

او افزود: در وزارت ارتباطات و سایر دستگاه‌های امنیتی محدوده حادثه تا شعاع ۲ کیلومتر مشخص شده است. به دلیل شرایط آب و هوایی، متاسفانه کار به کندی پیش می‌رود و دسترسی به منطقه مشکل است؛ از طرفی دیگر برودت هوا و بارندگی هم کار را مشکل کرده است. امیدواریم شاهد خبرهای خوبی باشیم.

منصوری از همه مردم ایران خواست که در شب میلاد امام رضا برای خادم الرضا آیت الله رئیسی دعا کنند و افزود: در این حوادث اخبار ضد و نقیض زیاد منتشر می‌شود و از مبادی رسمی اخبار را دنبال کنید تا در کمال آرامش کار جستجو و نجات را پیگیری کنیم.

او گفت: بیشترین کمک در حال حاضر دعا و نذر و نیاز و توسل است و عنایت امام رضا شامل حال رئیس جمهور و هیأت همراه شود.

اطلاعیه شماره ۲ ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر

21:15: ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر در اطلاعیه‌ شماره ۲ خود، آخرین اقدامات جست‌وجو در سانحه بالگرد رئیس جمهوری را اعلام کرد.

این اطلاعیه به شرح زیر است:

1- تقویت تیم‌های امدادی و استمرار عملیات جست‌وجو در منطقه وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهوری در فاصله بین منطقه اردشیر - برازین از توابع ورزقان به عنوان محل احتمالی وقوع حادثه 

2- این منطقه در شرایط جاری علاوه بر مه‌آلود و بارانی بودن، دارای بافت جنگلی و سنگلاخ بوده و به همین دلیل از ظرفیت تیم‌های امداد کوهستان برای رسیدن به محل حادثه استفاده شده است.

3- اعلام آماده‌باش به استان‌های مجاور و افزایش نیروهای امدادی به ۲۴۰ امدادگر و نجاتگر در منطقه وقوع حادثه

4- تقسیم کار منظم بین نیروهای مسلح، فراجا و هلال‌احمر برای افزایش سرعت عملیات جست‌‌وجو

5- در حال حاضر روستای اوزی، محل استقرار تیم‌های پشتیبان، خودروهای امدادی، آمبولانس بیمارستان، تیم پهپادی، ارتباطات رادیویی هلال‌احمر است.

6- اخبار تکمیلی در اطلاعیه‌های بعدی اعلام می‌شود.

اعزام ۲۵ گروه محیط بان به منطقه سانحه بالگرد  

20:40  رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن درخواست از مردم شریف و انقلابی ایران اسلامی برای دعا و آرزوی سلامتی رییس جمهور و هیات همراه، دستور آماده باش و حضور تمامی پرسنل یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در کمک به تیم های امدادی را صادر کرد.

  با توجه به صعب العبور بودن منطقه سانحه بالگرد رییس جمهور همچنین وقوع این حادثه در منطقه حفاظت شده دیزمار استان آذربایجان شرقی، به دستور علی سلاجقه ۲۵  تیم از محیط بانان آشنا به این منطقه درحال جستجو برای یافتن و امداد رسانی به سانحه دیدگان احتمالی این حادثه هستند.

اطلاعیه شماره یک ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر

20:33: ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر در اطلاعیه‌ای آخرین اقدامات جست‌وجو در سانحه بالگرد رئیس جمهوری را اعلام کرد.

طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ این اطلاعیه به شرح زیر است:

1- به محض اطلاع از وقوع حادثه برای بالگرد رئیس جمهوری و همراهان، ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر تشکیل و در اولین گام، ۴۶ تیم واکنش سریع هلال‌احمر از استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، البرز، اردبیل، زنجان و آذربایجان غربی به محل حادثه اعزام شد‌.

2-  کولیوند رییس جمعیت هلال‌احمر از لحظه وقوع حادثه، فرماندهی عملیات جست‌وجو و امداد و نجات را شخصا عهده‌دار و عازم منطقه وقوع حادثه شده است. 

3-  ۲۳۰ امدادگر واکنش سریع و تخصصی کوهستان هلال‌احمر از ساعات اولیه در محل حادثه حاضر و در مسیر رسیدن به نقطه احتمالی حادثه هستند. 

4- گزارش‌های اولیه حاکی است محل احتمالی حادثه شناسایی شده و امدادگران در این مسیر در حال حرکت هستند.   

5- در حال حاضر جهت تقویت تیم.های امدادی و به‌کارگیری تمامی امکانات، ۱۵ تیم آنست هلال‌احمر (سگ‌های زنده‌یاب) در حال جست‌وجوی منطقه هستند. 

6- شرایط جوی نامساعد و مه گرفتگی شدید در منطقه کوهستانی و صعب العبور، سرعت عملیات جست‌وجو را با کندی روبرو کرده است.

7- اخبار تکمیلی در اطلاعیه‌های بعدی اعلام می‌شود.

آماده‌باش کامل پلیس در محل حادثه بالگرد رئیس جمهور

20:17: سخنگوی فراجا از حضور عوامل انتظامی در محدوده محل وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهوری خبر داد.

طبق اعلام ایسنا، سردار سعید منتظرالمهدی در این باره گفت: به محض اعلام وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهورری و تیم همراه، نیروهای امدادی و یگان‌های ویژه و تکاوری پلیس به همراه یگان موتورسوار در مناطق صعب‌العبور حاضر شدند.

سخنگوی فراجا ادامه داد: همچنین سگ‌های آموزش دیده در منطقه احتمالی سانحه هلی کوپتر رییس جمهوری مستقر هستند و عملیات جستجو را آغاز کرده‌اند.

ادامه جستجوها برای یافتن بالگرد

20:17 جست‌وجوی برای یافتن بالگرد حامل رئیس جمهور و تیم همراه ادامه دارد . 

واکنش تحادیه اروپا به  سانحه بالگرد رییس جمهور 

20:15رییس شورای اروپا به گزارش‌ها درباره بروز سانحه برای بالگرد رییس‌جمهور واکنش نشان داد. «شارل میشل» رییس شورای اروپا در واکنش به گزارش‌ها درباره سانحه برای بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت که اتحادیه اروپا از نزدیک این وضعیت را رصد می‌کند.خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که رییس شورای اروپا گفت: اتحادیه اروپا از نزدیک، وضعیت سانحه بالگرد رییس‌جمهور ایران را رصد می‌کند.

سخنگوی دولت: تاکنون هیچ خبر جدیدی نیست

20:08 علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در شبکه ایکس نوشت: شرایط سخت و پیچیده‌ای را تجربه می‌کنیم؛ این حق مردم و رسانه‌ها است که در جریان آخرین اخبار حادثه بالگرد رییس‌جمهور قرار گیرند اما با توجه به مختصات محل حادثه و شرایط جوی، تا این لحظه «هیچ» خبر جدیدی وجود ندارد.در این لحظه‌ها، صبر و دعا و اعتماد به گروه‌های امدادی راهگشاست.

توییت دوم جهرمی

حضور ۳ وزیر در محل سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور

20:03: آخرین گزارش خبرنگار تسنیم: وزرای نفت، راه و شهرسازی‌ و نیرو هم اکنون در محل سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور حضور دارند و وزیر کشور نیز پس از حضور در تبریز بلافاصله جلسه ستاد مدیریت بحران را تشکیل داده و پیگیر امور هستند.

هم اکنون علی‌رغم سردی هوا، بارش باران و صعب‌العبور بودن منطقه، جستجوی تیم مردمی و امدادی با قدرت ادامه دارد و هم‌اکنون ۴ تیم امدادی در مختصات احتمالی سانحه در حال جستجو هستند.

فرمانده سپاه عاشورا: گردان های امام علی، امام حسین و بسیجیان حوزه های شهری و روستایی از ۴ شهرستان ورزقان، اهر، تبریز و جلفا به منطقه اعزام شده‌اند.

کاخ سفید: بایدن در جریان سانحه بالگرد رئیس‌جمهور ایران قرار گرفت

19:56: طبق اعلام ایسنا، کاخ سفید اعلام کرد که «جو بایدن» رییس‌جمهور آمریکا در جریان گزارش‌های مربوط به سانحه بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی» رییس‌جمهور ایران قرار گرفته است.

امکان رفتن به محل احتمالی حادثه با خودرو نیست

19:54: خبرنگار صداوسیما: امکان رفتن به محل احتمالی حادثه با خودرو نیست؛ امدادگران باید با پای پیاده خود را به آنجا برسانند.

دستور نخست وزیر عراق برای کمک به ایران 

19:51: نخست‌وزیر عراق به طرف‌های ذیربط در این کشور دستور داد که برای یافتن بالگرد حامل رئیس‌جمهور، به ایران کمک کنند.

طبق گزارش ایسنا، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق روز یکشنبه به وزارت کشور، هلال احمر و طرف‌های ذیربط در این کشور دستور داد تا برای کمک به ایران برای یافتن بالگرد حامل رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و همراهان آن‌ها تمام امکانات خود را به کار بگیرند.

حضور تیم‌های مرزبانی در محدوده وقوع حادثه

19:50: سردار احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی فراجا در گفت وگو با ایسنا، درباره حضور مرزبانان در محل وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهانش اظهارکرد: پس از اطلاع از وقوع حادثه برای بالگرد حامل ریاست محترم جمهور تیم های مرزبانی نیز به حالت آماده‌باش درآمده و به همراه دیگر عوامل انتظامی از فرماندهی انتظامی استان و همچنین فراجا در عملیات جستجو مشارکت دارند.

گودرزی افزود: تیم های مرزبانی در نوار مرزی نیز استقرار دارند و همچون همیشه به حراست از مرزهای کشور می‌پردازند.

فرمانده مرزبانی فراجا اضافه کرد: جستجوها همچنان در کنار دیگر امدادگران ادامه دارد و تاکنون نشانه و آثاری یافت نشده است.

واکنش الهام علی‌اف 

19:36: رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در پیامی ضمن ابراز ناراحتی از حادثه پیش آمده برای رئیس‌جمهور ایران، اعلام کرد که کشورش آماده هر گونه کمک و حمایت به ایران است.

دستور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به نیروهای مسلح

19:28: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی دستور داد از همه ظرفیت‌های خود برای تفحص و امدادرسانی به بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان وی استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، سرلشکر پاسدار محمد باقری به سازمان نیروهای مسح دستور داد که برای تفحص و امدادرسانی در سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور  و همراهان وی از کلیه امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهی انتظامی استفاده شود.

نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی از همان ساعات اولیه در منطقه حضور یافته و مشغول تفحص هستند.

عین‌اللهی: همه امکانات درمانی را مستقر کرده‌ایم

18:55: بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت: همه امکانات درمانی را مستقر کرده‌ایم. ما الان در منطقه هستیم و همه نیروهای امدادی مشغول جستجو هستند شدیدا منطقه مه دارد و امکان جست و جو سخت است.ما همه امکانات درمانی را شامل طب اورژانس متخصص جراحی و آمبولانس مستقر کرده‌ایم.

افزایش شدید غلظت مه در منطقه احتمالی حادثه

18:44: خبرنگار دنیای اقتصاد در تبریز می‌گوید:‌ مه در جنگل ارسباران که محل احتمالی سانحه برای هلی کوپتر رییس دولت است شدیدتر شده است.

به گفته او نیروهای هلال احمر کماکان در حال جست و جو هستند اما مه آلود بودن هوا و گل آلود بودن مسیر حرکت آنها را سخت و کند کرده است.

امکان استفاده از بالگرد و پهپاد نیست

18:40 پیرحسین کولیوند رئیس هلال‌احمر کشور با اشاره به عملیات جست‌وجو برای یافتن بالگرد رئیس‌جمهور گفت: یک تیم به محل احتمالی سدانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور نزدیک شده است. 40 تیم درحال جست و جو هستند و یکی از تیم ها که در نزدیکی محل تکاور که گفته می‌شود محل حادثه است نزدیک شده اما به دلیل شرایط جوی امکان استفاده از بالگرد و پهباد نیست.

خبرنگاران محلی به اکوایران: منطقه حادثه احتمالا روستای پیربالا است

18:15: خبرنگاران محلی به اکوایران گفتند در پیگیری آنها از دفتر امام جمعه گفته شده منطقه حادثه احتمالا حوالی روستای پیر بالا است.

روستای پیربالا روستایی کوچک در شمال غربی استان آذربایجان شرقی است. روستایی از توابع شهرستان مرند، این روستا در فاصله تقریبا ۱۰۰ کیلومتری از شهر تبریز قرار دارد. به گفته خبرنگار دنیای اقتصاد در تبریز تیم‌های امدادی می‌گویند به دلیل شرایط سخت جوی از جمله مه شدید کار جست‌و‌جو کمی زمان بر است.

سازمان امداد و نجات: مردم به منطقه سانحه هلی کوپتر رییس جمهور نروند

18:10: به گزارش مهر رئیس سازمان امداد و نجات اعلام کرد از تمام مردم عزیز کشورمان خواهش می‌کنیم که اخبار رسانه‌های رسمی را پیگیری کنند و به هیچ وجه به منطقه اعزام نشوند که منطقه شلوغ نشده و تداخل در امر امداد ایجاد نشود.

 رئیس جمعیت هلال احمر: ۴۰ تیم واکنش سریع در منطقه حضور یافتند

18:05: ۴۰ تیم واکنش سریع ما در منطقه در حال جست‌وجو هستند. شرایط جوی بسیار نامساعد است و محل صعب‌العبور است و با تمام تلاش اقدامات در حال انجام است. از پهپاد و اقدام هوایی استفاده کردیم و با توجه شرایط بدی هوا امکان جست‌وجوی هوایی وجود ندارد. یک منطقه کوهستانی صعب‌العبور است. از استان‌ها معین هم نیروهای اعزام کردیم که نیروهایی بیشتری برسند و خودم هم در آن مسیر هستم.

توضیحات خبرنگار صداوسیما به شبکه خبر درباره وضعیت امدادرسانی

 17:59: امیر شایان‌مهر، خبرنگار صدا و سیما در گفت‌وگو با شبکه خبر: حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور نزدیک ورزقان اتفاق افتاده است/ شرایط آب و هوا نامناسب است و دید کافی وجود ندارد/ منطقه صعب‌العبور است/  به همین دلیل کار جست وجو با تاخیر مواجه شده است/ اطلاعات جدیدی در دست نیست.

اعزام معاون اجرایی رئیس جمهور به تبریز

17:50: سخنگوی دولت در توئیتر نوشت: جلسه امروز هیأت دولت برگزار شد، معاون اجرایی به همراه برخی از اعضای دولت عازم تبریز شدند. 

توییت جهرمی

اعزام 8 آمبولانس به محل سانحه

17:38: بابک یکتاپرست سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان این که بر اساس اعلام خبر مبنی بر سانحه بالگرد رئیس جمهور در آذربایجان شرقی بالگرد اورژانس هوایی عازم منطقه شد، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل مه شدید، ادامه عملیات هوایی ممکن نبود.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور افزود: 8 دستگاه آمبولانس اورژانس تبریز راهی محل سانحه شده‌اند.

یکتاپرست گفت: با توجه به فاصله محل احتمالی سانحه تا جاده، تیم‌های پیاده 3 نفره اورژانس تبریز با تجهیزات برای تجسس و ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی در منطقه هستند.

خبر مرتبط
بازتاب سانحه هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور ایران در رسانه‌های خارجی

اکوایران: وقوع سانحه برای هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور ایران در رسانه‌های خارجی به شکل گسترده بازتاب داشته است و برخی رسانه‌ها به پوشش لحظه‌ای خبرهای مرتبط با آن پرداخته‌اند.

اعزام پهپادهای هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور

17:17: بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم گفت: پهبادهای امدادی هلال احمر به محل حادثه اعزام شده است.

او تصریح کرد: به دلیل شرایط نامساعد جوی، در حال حاضر اطلاعات جدیدی در دسترس نیست و بررسی‌ها همچنان ادامه دارد.

گزارش میدانی خبرنگار فارس از عملیات جست‌وجو در ورزقان

17:14: گروه‌های امدادی و جست‌وجوگر درحال تلاش برای یافتن هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور هستند.

خبرنگار فارس که همراه یکی از این گروه‌هاست مشاهدات خود را این‌گونه روایت می‌کند:جستجو تیم‌های امدادی در حوالی معدن مس سنگون ادامه دارد.مه در منطقه بسیار شدید و غلیظ است و دید افقی کمتر از 5 متر است.باران نیز در منطقه در حال باریدن است.منطقۀ مورد جست‌وجو کوهستانی و جنگلی است و همین مسئله سرعت عملیات جست‌وجو را کند کرده است.

به منطقه رسیدند

17:10: بر اساس گزارش ایرنا، هم اکنون تیم امدادی به محل حادثه وقوع سانحه برای بالگرد تیم ریاست جمهوری در منطقه عمومی ورزقان رسیدند.

شرایط بد آب‌وهوایی کار امدادرسانی را سخت کرده است

17:06: براساس گزارش ایسنا، شرایط سخت آب و هوایی تلاش امدادرسانی به محل سانحه بالگرد رئیسی را با سختی روبرو کرده است، رئیس جمهور، آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان این بالگرد بوده است. برخی افراد توانسته اند بعد از وقوع حادثه لحظاتی با آیت الله آل هاشم صحبت کنند اما در حال حاضر تلفن ها در دسترس نیست

محل حادثه نزدیک ورزقان بوده است

16:58: معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه محل حادثه نزدیکی ورزقان است، ادامه داد: «3 بالگرد بوده که 2 تای آن به سلامت به زمین نشسته و یکی از آنها سقوط کرده است». 

او با تاکید به اینکه هنوز در مسیر رسیدن به محل حادثه است، گفت: «با توجه به اینکه هنوز به محل حادثه نرسیده ام، از تعداد و مشخصات مصدومان احتمالی و علت و ابعاد دقیق حادثه اطلاعی ندارم».

عملیات گسترده امدادی

16:32: نیروهای امدادی هلال احمر و نیروهای کمکی نظامی و انتظامی از همان ابتدای گزارش سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، عملیات گسترده ای برای یافتن این بالگرد آغاز کرده‌اند.

خبرهای اولیه درباره ادامه سفر رئیسی بر زمین

16:15: همچنین خبرگزاری فارس در این باره نوشته است،  دقایقی پیش هلی‌کوپتر حامل رئیس جمهور به دلیل مه‌آلود بودن هوای منطقه شمال آذربایجان شرقی بر زمین نشسته و هم اکنون کاروان رئیس جمهور به صورت زمینی راهی تبریز شده است.

16:12: براساس گزارش ایسنا، در اخبار آمده است که به دلیل مه آلود بودن هوای منطقه شمال آذربایجان شرقی، کاروان همراه رئیس جمهور مجبور به ادامه سفر به صورت زمینی شد. 

هیچ منبع رسمی تا این لحظه این خبر را تایید یا تکذیب نکرده است. شبکه خبر نیز از وقوع سانحه برای یکی از بالگرهای رئیس‌جمهور خبر داده است.