ایسنا- در سال گذشته میزان واردات مجموعه فلزات معمولی و مصنوعات آنها شامل چدن، مس، نیکل، آلومینیوم، سرب، روی، قلع، ابزارآلات، قاشق و چنگال و فلزات دیگر نسبت به سال ۸۷ از نظر وزن حدود ۲۰ درصد افزایش و از نظر ارزش حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است. در سال گذشته به میزان ۱۲ میلیون و ۷۸۷ هزار و ۲۲۰ تن فلزات معمولی و مصنوعات آنها به ارزش ۹ میلیارد و ۵۵۷ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۱۵۵ دلار وارد کشور شده که این میزان نسبت به سال ۸۷ از نظر وزن حدود ۲۰ درصد افزایش و از نظر ارزش بیش از ۱۰ درصد کاهش داشته است. بر این اساس در سال ۸۷ به میزان ۱۰ میلیون و ۶۸۱ هزار و ۵۴۱ تن مجموعه‌ فلزات معمولی و مصنوعات آنها به ارزش ۱۰ میلیارد و ۶۵۴ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۶۳۸ دلار وارد کشور شده بود. واردات چدن، آهن و فولاد

در سال گذشته از مجموعه فلزات معمولی و مصنوعات آنها به میزان ۱۱ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۵۲۹ تن از آن مربوط به چدن، آهن و فولاد بوده است که ارزش آن شش میلیارد و ۸۰۲ میلیون دلار بود. این میزان نسبت به سال ۸۷ از نظر وزن ۲۰ درصد افزایش و از نظر ارزش ۱۵ درصد کاهش داشته است. براین اساس درسال ۸۷ بیش از ۹ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۳۴۰ تن از این محصول به ارزش هشت میلیارد و ۱۵ میلیون دلار وارد کشور شده بود.

مصنوعات از چدن، آهن یا فولاد

در این بخش نیز ۸۸۶ هزار و ۲۵۶ تن به ارزش یک میلیارد و ۷۱۳ میلیون دلار کشورمان واردات داشته که نسبت به سال ۸۷ از نظر وزن و ارزش به ترتیب شش و یک درصد رشد داشته است. میزان واردات مصنوعات از چدن، آهن و فولاد در سال ۸۷ نیز به ۸۳۳ هزار و ۶۶۶ تن به ارزش یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار بوده است.

مس و مصنوعات آن

در سال ۸۸ میزان واردات مس و مصنوعات از مس نیز ۲۶ هزار و ۴۰۵ تن به ارزش ۲۰۹ میلیون و ۲۳۷ هزار دلار بود که نسبت به سال ۸۷ از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۱۳۱ و ۲۷۴ درصد افزایش یافته است. میزان واردات این محصول در سال ۸۷، ۱۱ هزار و ۴۰۶ تن به ارزش ۵۵ میلیون و ۹۲۴ هزار دلار بود.

نیکل و مصنوعات آن

در سال گذشته همچنین به میزان ۹۶۹ تن نیکل و مصنوعات از نیکل به ارزش ۱۵ میلیون و ۹۷۳ هزار دلار وارد کشورمان شده که این میزان نسبت به سال ۸۷ از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۳۳ و ۵۷ درصد کاهش یافته است. این میزان واردات در سال ۸۷ نیز هزار و ۴۶۹ تن به ارزش ۳۷ میلیون و ۸۰۱ هزار دلار بود.

آلومینیوم و مصنوعات آن

در سال ۸۸ همچنین به میزان ۲۶۳هزار و ۸۲ تن آلومینیوم و مصنوعات از آلومینیوم به ارزش ۵۵۶ میلیون و ۹ هزار دلار وارد کشورمان شده که این میزان نسبت به سال ۸۷ از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۳۳ و یک درصد رشد داشته است. میزان واردات این محصول در سال ۸۷، ۱۹۷ هزار و ۴۱۵ تن و ارزش دلاری آن ۵۴۹ میلیون و ۸۶۹ هزار دلار بود.

سرب و مصنوعات آن

میزان واردات این محصول نیز در سال ۸۸، پنج هزار و ۳۱۰ تن به ارزش شش میلیون و ۷۷۴ هزار دلار بوده که نسبت به سال ۸۷ از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۲۰ و ۵۳ درصد افزایش یافته است.

میزان واردات این محصول در سال ۸۷، چهار هزار و ۴۰۷ تن به ارزش چهار میلیون و ۴۰۲ هزار دلار بود.

روی و مصنوعات آن

در این بخش نیز در سال گذشته بیش از شش هزار و ۵۸۹ تن واردات صورت گرفته که ارزش دلاری آن ۱۱ میلیون و ۹۸۸ هزار دلار بود.