تقاضای فولاد در بورس تقویت شد

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: با وجود کاهش نرخ محصولات فولادی طی هفته گذشته و پس از مدت‌ها رکود در معاملات بازار آهن، عرضه‌های محصولات فولادی در بورس کالا تا حدودی رونق گرفت و حجم قابل توجهی در مقایسه با قبل معامله شد. بر اساس این گزارش، به محض اینکه روز شنبه جنب و جوش آرامی در بازار آهن شروع شد، برخی از فعالان بازار پیش‌بینی کرده بودند که معاملات بورس در روز بعد بهبود پیدا می‌کند که دقیقا همین پیش‌بینی محقق شد و پس از مدت‌ها حجم معاملات رینگ فولادی‌ها افزایش محسوسی پیدا کرد به طوری که تا ساعات پایانی وقت اداری بورس عملیات مچینگ یکی از معاملات تمدید شد.

به عقیده فعالان بورس کالا، این افزایش حجم معاملات بیشتر به این دلیل اتفاق افتاده چون خریداران نسبت به ثبات نسبی بازار میلگرد اعتماد بیشتری پیدا کرده و برخلاف بازار ورق نظارت‌ها و محدودیت‌های شدیدی که بر بازار اعمال شده بود از بازار این کالا برداشته شده است.

از این رو، یکی از فعالان بورس کالا معتقد است با توجه به برنامه‌های دولت در بخش مسکن از یک سو و از طرفی قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها، تجار به این نتیجه رسیده‌‌اند که خرید داشته باشند، به خصوص اینکه محدودیت‌ها و به بیانی دیگر بگیر و ببندهایی که قبل از سال نو در بازار ایجاد شده بود کمتر شده و این امر تعدادی از سرمایه‌گذاران را مجددا وارد بازار کرده است.

یکی از تجار در خصوص بهبود بازار آهن در روز شنبه و اثر آن بر معاملات روز یکشنبه می‌گوید: معمولا این اتفاق همزمان با عرضه‌های ذوب‌آهن اتفاق می‌افتاد، اما در ماه‌های گذشته رویه عوض شده و در روز قبل عرضه‌های ذوب‌آهن، نرخ‌ها کاهش پیدا می‌کرد؛ چراکه بازار می‌دانست با عرضه‌های این شرکت در بورس کالا و با روند موجود، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند، اما دیروز مجددا نرخ‌ها در بازار آزاد رشد کرد که این امر نشان می‌دهد بازار انتظار بهبود معاملات را داشت؛ البته این به این معنی نیست که انتظار رشد قیمت‌ها هم وجود داشته؛ چراکه تقریبا تمامی فعالان بازار به این امر واقف شده‌‌اند که دولت بر گران نشدن قیمت‌ها به خصوص با بحث حذف یارانه‌ها کاملا جدی است از این رو حتی با وجود انتظار بهبود معاملات، کمتر فعالی انتظار رشد قیمت‌ها را حداقل طی یک ماه آینده دارد؛ از این رو بود که دیروز نیز کارگزاران از وارد شدن به رقابت و ثبت نرخ‌های بالاتر اجتناب کردند؛ چراکه مشتریان آنها با این شرایط و تحلیل‌های ذکر شده ریسک نکرده و حاضر به گران خریدن نیستند. به همین دلیل بود که در معاملات دیروز نیز تنها نرخ یک کالا در بازار رشد کرد. در این روز تنها تیرآهن طول کوتاه رشد کرد و بقیه کالاها با نرخ‌های پایه معامله شدند. از این کالا ۹۳۰۰ تن با نرخ ۶۲۰ تومان معامله شد. در این روز، سبدهای میلگرد به طور میانگین ۷۰۵ تومان و تیرآهن در بالاترین رقم ۸۶۰ تومان معامله شد. دیروز سبد میلگرد ۲۰ تا ۱۲-A۳ و تیرآهن ۱۸تا۱۴ این شرکت با نرخ ۷۰۲ تومان عرضه شد و ۳۸۵۰ تن معامله شد.

سبد میلگرد ۲۵تا۱۴-A۳ نیز در این روز با نرخ ۷۰۲ تومان عرضه شد که از این حجم کالا تنها ۳۰۰ تن معامله شد.

میلگرد A۳- ۱۴ این شرکت با نرخ ۷۰۵ تومان عرضه و ۲۴۲۰ تن معامله شد. میلگرد A۳ -۱۶ از این شرکت ۱۲۲۰ تن ۷۰۵ تومان معامله شد که نرخ آن در مقایسه با آخرین نرخ معامله شده در بورس ۱۶۵ تومان رشد داشت.

در این روز همچنین از تیرآهن‌های ذوب‌آهن، تیرآهن ۲۴ با نرخ ۱۹۸۰ تن با نرخ ۸۰۳ تومان معامله شد. تیرآهن ۲۰ این شرکت ۸۶۰ تومان، ۳۳۰ تن معامله شد. زمان تحویل سبد میلگرد ۲۰تا۱۲-A۳ و تیرآهن ۱۸تا۱۴ و تیرآهن طول کوتاه ۱۴ تا ۱۸ و سبد میلگرد A۳، و۱۴ تا ۲۵ ذوب‌آهن ۳۱ /۳/۸۹ و زمان تحویل دیگر کالاهای این شرکت ۲۲/ ۲/۸۹ بود. دیروز مجموعا ۱۹ هزار و ۴۰۰ تن کالای این شرکت در بورس معامله شد.

شرط فروش شمش دولتی و عرضه‌های خصوصی‌ها

دیروز هم مجددا فولادسازان دیگری جز ذوب‌آهن در بورس کالا عرضه کردند که باز هم موفق به فروش کالاهای خود نشدند. به گفته فعالان بازار، نرخ محصولات این شرکت‌ها در مقایسه با ذوب‌آهن معمولا تفاوت فاحشی داشت، اما اخیرا نرخ‌هایی که پیشنهاد می‌شود این تفاوت را نداشته و از این رو بازار انتظار دارد وقتی ذوب‌آهن محصول خود را ۷۰۵ تومان می‌فروشد دیگر فولادی‌ها اندکی کاهش نرخ داشته باشند.

در همین حال، یکی از آگاهان بازار فولاد با اشاره به موافقت شفاهی وزارت صنایع با فروش شمش به شرکت‌هایی که محصولات خود را در بورس می‌فروشند، می‌گوید: با توجه به اینکه گفته می‌شود این وعده‌ها به شرکت‌ها داده شده، نباید اینطور باشد که تولیدکننده‌ها تنها در بورس عرضه داشته باشند، بلکه باید فروش هم داشته باشند. از این رو نگرانی بازار این است که تنها به صرف عرضه در بورس شمش به شرکت‌ها تخصیص پیدا کند و عملا تغییری در معاملات بورس اتفاق نیفتد.

دیروز سبد میلگرد A-۳، و۱۴ تا ۲۵ فولاد آذربایجان و گروه ملی در بورس با نرخ ۷۰۰ تومان عرضه شد، اما فروش نرفتند. بالاترین نرخ پیشنهادی برای کالای فولاد آذربایجان ۶۵۰ تومان و برای کالای گروه ملی بالاترین نرخ پیشنهادی ۵۰۰ تومان بود.

عرضه تیرآهن روسی در بورس

دیروز علاوه بر محصولات داخلی تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ ZAPSIB روسیه نیز عرضه شد که نرخ پایه پیشنهادی برای آن ۶۵۵ تومان بود. بالاترین نرخی که خریداران برای آن پیشنهاد دادند ۶۲۰ تومان بود که در نهایت کالای این شرکت فروش نرفت.