نگاهی به بزرگترین شرکت‌های فولاد ساز جهان در سال 2007

معدن و توسعه-‌ شرکت آرسلورمیتال بزرگترین شرکت فولادسازی جهان در سال گذشته شناخته شد. اگرچه از نظر تولید دارای یک افت نامحسوس بود، اما این شرکت چندملیتی همواره به‌عنوان اولین شرکتی که قدم به بازی ادغام گذاشته در جدول برترین تولیدکنندگان فولاد جهان مطرح است که میزان تولید آن تقریبا در حدود ۵/۳ برابر نزدیکترین رقیبش یعنی نیپون استیل بوده است.

در سال ۲۰۰۷ در حدود ۶۳ شرکت چینی در جدول برترین تولیدکنندگان فولاد دنیا (میزان تولید بیش از ۲‌میلیون تن در سال) قرار داشتند که این تعداد در سال ۲۰۰۶ برابر ۵۵ و در سال ۲۰۰۵ برابر با ۴۷ شرکت بوده است.

همچنین در این سال اشاره‌ای به نقش کشور هند در این رده‌بندی شده که انتظار می‌رود به‌عنوان دومین ابرقدرت صنعت فولاد آینده جهان معرفی شود که این امر دور از دسترس نیست. تمامی فولادسازان خصوصی کشور هند رشد قابل‌توجهی در این جدول داشته‌اند.

بزرگترین افزایش، نه براساس میزان تولید بلکه براساس میزان صعود، مربوط به صعود چشمگیر ۳۷۰‌درصدی شرکت تاتا استیل هند است. این شرکت فولادساز هندی بعد از خرید شرکت کورس (corus) انگلستان که بزرگترین خرید در صنعت فولاد دنیا در سال ۲۰۰۷ بوده است، با یک جهش چشمگیر از رده پنجاه و یکم به رده ششم جدول رده‌بندی بزرگترین تولیدکنندگان فولاد دنیا صعود کرده است و همچنین برای اولین بار یک شرکت بومی هندی جزو ۱۰ شرکت برتر فولاد دنیا قرار گرفته است. کشور چین جایگاه خود را در بین ۱۰ شرکت بزرگ تولیدکننده فولاد دنیا استحکام بخشیده و تا رده دهم دو برابر گذشته؛ یعنی چهار شرکت چینی به چشم می‌خورند. شرکت‌های Tangshan، Shagang، Baosteel و Wuhan دارای رشد بسیار خوبی بوده‌اند. افزایش ۲۶/۸‌میلیون تنی تولیدات شرکت شاگانگ این شرکت را تا رده هفتم جدول بالا برده است که بعد از تاتا استیل دارای بیشترین جهش است.

در سال ۲۰۰۶ در بین ۱۰ شرکت برتر تولیدکننده فولاد دنیا سه شرکت اروپایی، دو شرکت ژاپنی، دو شرکت چینی، دو شرکت آمریکایی و یک شرکت کره‌ای به چشم می‌خورند. در سال ۲۰۰۷ دو شرکت از شرکت‌های اروپایی و یک شرکت آمریکایی از بین ۱۰ شرکت برتر خارج شدند که البته شرکت اروپایی کورس به مالکیت شرکت تاتا استیل هند درآمد.

ادغام در بین شرکت‌های چینی

با وجود افزایش شمار شرکت‌های برتر تولیدکننده‌ فولاد چینی، سال ۲۰۰۷ نشانگر یک دلیل محکم در افزایش سرعت رشد شرکت‌های چینی نسبت به قبل از دوره فرآیند ادغام آنها است، چیزی که در سال ۲۰۰۸ نیز باید ادامه پیدا کند.

افزایش در ظرفیت شرکت شاگانگ نه تنها در بخش تولیدی بوده؛ بلکه خرید شرکت‌های دیگر نیز نقش تعیین‌کننده‌ای را در افزایش ظرفیت این شرکت داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به خرید شرکت Xinjiang Bay اشاره کرد. این امر با توجه به خرید شرکت kuming توسط شرکت Wuhan در مورد این شرکت نیز صدق می‌کند که در صورت اضافه کردن ظرفیت شرکت Liuzhou به شرکت Wuhan که این خرید در حال تکمیل شدن است، این شرکت جای شرکت تاتا استیل را در رده ششم جدول می‌گیرد. هنگامی که ادغام دو شرکت Anshan-Benxi در اواخر سال ۲۰۰۷ کامل شود با مجموع تولیدات مشترک آنها، این دو شرکت ادغام شده می‌تواند تا رده هفتم در جدول بالا بیایند و شرکت بائواستیل در حال انجام مذاکراتی با شرکت بائوتائو است. سهم شرکت‌های برتر تولیدکننده در صنعت فولاد کشور چین موجب افزایش ظرفیت این کشور به ۲/۷۷‌درصد در سال ۲۰۰۷ نسبت به ۸/۷۴‌درصد در سال ۲۰۰۶ شده است و با وجود افزایش تعداد شرکت‌ها میانگین تولید این کشور از ۷/۵ به ۹۹/۵‌میلیون تن افزایش پیدا کرده است. مهمتر اینکه تولیدات ۱۰ شرکت برتر چینی از ۵/۱۲۸‌میلیون تن (در حدود ۴/۳۰‌درصد از کل تولید فولاد کشور) به ۵/۱۷۲‌میلیون تن (۳/۳۵‌درصد از کل) افزایش پیدا کرده است.

آهنگ ادغام شرکت‌های چینی را نمی‌توان به این سرعت توصیف کرد اما امسال قدرت بزرگترین تولیدکنندگان فولاد کشور چین باید رشد بیشتری داشته باشد که به‌عنوان مثال با صرف‌نظر از ادغام شرکت‌هایAnshan-Benxi، انتظار طولانی برای ادغام دو شرکت Jinan و Laiwu در استان Shandong که می‌تواند صورت بگیرد.

این ادغام می‌تواند موجب بلعیده شدن شرکت‌های تازه به بالای جدول رسیده از قبیل شرکت Rizhao Steel که در جدول قبلی باید دیده شده باشد، شود.

به‌طور کلی در سال گذشته تولید فولاد خام چین افزایشی کمتر از ۱۶‌درصد داشت و به ۴۸۹‌میلیون تن رسید. اما تقریبا تولیدات نیمی از ۶۳ شرکت برتر چینی افزایشی بیشتر از ۲۰‌درصد داشته‌اند.

در سال ۲۰۰۷، ۱۳۰ تولیدکننده برتر وجود داشت که یک شرکت بیشتر از سال ۲۰۰۶ است (بعد از ادغام دو شرکت Rizhao و Sidenor یونانی در سال ۲۰۰۶ که در سال ۲۰۰۶ به اشتباه حذف شده بود).

۹ شرکت از آنها جدید هستند، ۶ شرکت چینی هستند و دیگر تازه‌واردان به این جدول شرکت استرالیایی One Steel، شرکت‌های آلمانی Schmolz و Bickenbach و شرکت ترک Colakoglu هستند. به جز شرکت‌های میتال استیل و آرسلور و شرکت کورس و دو شرکت چینی خریداری شده که ذکر شد، جدول سال ۲۰۰۷ شرکت‌های، Ipsco، Algoma، Dofasco و Outokumpo را از دست داده است.

شرکت آرسلور ـ میتال افت اندکی در میزان تولید خود داشته که این امر با توجه به کاهش تولیدات در اکثر کشورها در طول سال ۲۰۰۷ که توسط IISI گزارش شده، جای تعجب ندارد. تولید کلی ایالات متحده که یکی از سومین تولیدکنندگان برتر فولاد دنیا است، با کاهش ۴/۱‌درصدی به ۲/۹۷‌میلیون تن، تولید فولاد فرانسه با نزول ۳‌درصدی به ۳/۱۹‌میلیون تن، بلژیک با نزول ۸/۷‌درصدی به ۷/۱۰‌میلیون و آفریقای‌جنوبی با نزول ۲/۶‌درصدی به تولید ۱/۹‌میلیون تن فولاد رسیدند.

کاهش در تولیدات اتحادیه اروپا و NAFTA

در منطقه‌ آمریکای‌شمالی و اروپا آرسلور ـ میتال تنها شرکتی نبود که با کاهش ظرفیت تولید مواجه شد. بسیاری از تولیدکنندگان برتر فولاد در این مناطق با کاهش میزان تولید در سال ۲۰۰۷ مواجه بودند.

در آمریکای‌شمالی که تعداد تولیدکنندگان برتر از ۱۱ به ۷ کاهش یافت، همچنین شرکت US Steel که کارخانه‌هایی نیز در اروپا دارد، شرکت Nucor، شرکت Stelco، شرکت Commercial Metals که در اروپا نیز کارخانه‌هایی دارد و شرکت Wheeling-Pittsburgh نیز دچار این افت تولید شدند. شرکت Stelco نیز دارای یک نزول ۱۱‌درصدی در میزان تولیدات خود است که این امر با توجه به بهبود عملکرد مالی این شرکت در خرید شرکت US Steel در سال گذشته بسیار جای تعجب دارد. کاهش تولیدات شرکت Severstal به غیر از کارخانه‌های روسی متعلق به این شرکت در کارخانه‌های آمریکایی و اروپایی آن محتمل است.

در اروپا که تعداد تولیدکنندگان برتر با کاهش یک عددی همراه بوده این کاهش تولید در شرکت‌های Beltrame، Duferco، Riva و Rautaruukki به چشم می‌خورد. میزان تولید شرکت Duferco تحت تاثیر تعمیر کوره بلند Carsid در کشور بلژیک که مجدد به بهره‌برداری رسید، قرار گرفت.

ظرفیت تولید شرکت Rautaruukki که بیش از یک فولادساز به‌عنوان یک تولیدکننده قطعات فولادی گوناگون مطرح است، برای بار سوم از سال ۲۰۰۵ به دلیل اعتصابات سال ۲۰۰۶ و همچنین به دلیل فروش کارخانه Fundia به کارخانه Celsa کاهش یافت.

اما فولادسازانی نیز در آمریکای‌شمالی و اروپا وجود داشتند که میزان تولید خود را برخلاف دیگر تولیدکنندگان افزایش داده‌اند. شرکت Steel Dynamics Inc از نمونه‌های بارز شرکت‌های آمریکایی است که از سال ۲۰۰۵ با افزایش ۵۰‌درصدی ظرفیت تولید همراه بوده است.

دیگر شرکت‌های آمریکایی که شامل داستان‌های افزایش میزان تولید می‌شوند شرکت‌های چندملیتی از قبیل شرکت برزیلی Gerdau Group و شرکت SSAB هستند که گاهی اوقات از آمارها پنهان می‌مانند.

بر اساس گزارش‌های آماری سال ۲۰۰۷، این شرکت فولادساز سوئدی سود بسیار خوبی از خرید شرکت کانادایی IPSCO به‌دست آورد.‌درصد افزایش تولیدات این شرکت بعد از شرکت‌های هندی و چینی در بالاترین میزان خود نسبت به دیگر تولیدکنندگان است.

همچنین رده‌بندی فولادسازان نشان‌دهنده یک سال وحشتناک برای صنعت فولاد ضدزنگ در سال ۲۰۰۷ است. کاهش ۱۹‌درصدی تولید شرکت Outokumpu تا ۷/۱‌میلیون تن باعث نزول چند پله‌ای این شرکت در جدول شد. ظرفیت تولید شرکت Acerinox نیز با یک افت ۱۵‌درصدی همراه بوده است.

فولاد ضدزنگ محصولی کاملا متفاوت نسبت به فولادهای ساده کربنی است و ظرفیت تولید این فولادها بسیار پایین است، اما تولیدکنندگان فولاد ضدزنگ در زمره بزرگترین تولیدکنندگان فولاد دنیا هستند.

به تعبیر دیگر با توجه به نتایج ذکر شده برای بزرگترین تولیدکنندگان فولاد ضدزنگ دنیا وضعیت مناسبی در این سال برای آنان وجود نداشته است.