زمزمه‌های بازگشت رانت به بازار آهن

عکس: نسیم گلی

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: دیروز تاکید دولت به ذوب‌آهن اصفهان مبنی بر قیمت‌گذاری دستوری سبب شد تا این شرکت از عرضه محصولاتش در بورس کالای کشور امتناع کند چون فولادی‌ها اعتقاد دارند با توجه به گرانی قیمت آهن‌آلات در بازار غیررسمی هرگونه نرخ‌گذاری دستوری قیمت محصولات فولادی در بازار ایجاد رانت می‌کند بنابراین ذوب‌آهن ترجیح داد برای سالم‌سازی در بازارآهن عرضه‌ای نداشته باشد. دیروز به‌‌رغم اعلام قبلی ذوب‌آهن اصفهان مبنی بر عرضه دو سبد تیرآهن سبک و میلگرد آجدار، نماینده این شرکت پس از دقایقی که از آغاز معاملات تالار گذشته بود اعلام کرد طبق تصمیم جدید مدیران ذوب‌آهن، شرکت عرضه‌ای در این روز نخواهد داشت.

به گزارش «خبرنگار دنیای‌اقتصاد» از تالار بورس کالا با توجه به اینکه چهارشنبه هفته گذشته نیز این شرکت عرضه خاصی نداشت و از ابتدای سال جاری شرکت‌های فولادساز دیگر نیز به تبع عرضه‌های محدود ذوب‌آهن و فولاد مبارکه عرضه‌ای محدود در بورس نداشتند، دیروز تمام کارگزاران با حضور در تالار بورس کالا، آمادگی خود را برای رقابت و خرید در بازار و پاسخگویی به سفارش مشتریان خود به نمایش گذاشتند.

اما به‌‌رغم شلوغی بازار و آمادگی خریداران، پس از دقایقی که از آغاز معاملات مس گذشته بود و خریداران در انتظار عرضه این شرکت بودند، ناظر تالار اعلام کرد امکان عرضه کالای ذوب‌آهن وجود ندارد.

در نتیجه تعدادی از کارگزاران با شنیدن این مطلب به سرعت تالار معاملات را ترک کردند که این اقدام آنها و شدت یافتن هیاهوی بازار باعث شد تا معاملات مس و آلومینیوم به حاشیه کشیده شود.

با توجه به اینکه ذوب‌آهن در عرضه‌‌های محدودی که ابتدای سال جاری داشت، قیمت پایه پیشنهادی خود را بر اساس قیمت‌های سال گذشته تعیین می‌کرد و شایعاتی نیز درخصوص اصرار دولت بر پایین نگه داشتن قیمت‌ها در بازار وجود داشت، دیروز اغلب فعالان بازار خودداری ذوب‌آهن از عرضه کالا در بورس را به همین مساله نسبت دادند.

یکی از کارگزاران در این خصوص به خبرنگار ما گفت: بورس مکانی است که در آن قیمت‌ها به صورت منطقی کشف می‌شود و اگر سیاست دولت فروش کالاهای ذوب‌آهن با قیمت‌های سال گذشته باشد، این مساله رانت زیادی را در بازار ایجاد می‌کند چون قیمت‌های واقعی بازار بالاتر از این قیمت‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه تداوم این سیاست انگیزه عرضه‌کنندگان را کاهش می‌دهد، افزود: این سیاست قطعا منجر به شکست خواهد شد چرا که اجبار تولیدکنندگان به فروش محصولاتشان با یک قیمت معین با اصل اقتصاد رقابتی در تضاد است.

این کارشناس بازار با تاکید بر اینکه با توجه به بالا رفتن قیمت شمش، رشد محدود قیمت میلگرد و تیرآهن در بازار منطقی است، افزود: رسالت اصلی بورس کشف همین قیمت‌ها است بنابراین اگر می‌بینیم عرضه محصولات ذوب‌آهن به شکلی که در معاملات روزهای پایانی سال صورت می‌گرفت، ادامه پیدا نکرده نشان‌دهنده این است که بورس از رسالت خود دفاع می‌کند.

این کارگزار بورس نیز علت عرضه نکردن ذوب‌آهن و دیگر شرکت‌های فولادسازی را تاکید ارزان‌فروشی از سوی دولت عنوان کرد و گفت: متاسفانه این مساله باعث شده تا حاشیه بازار دچار التهاب شود به طوری که نه فروشنده می‌فروشد و نه خریدار اقدام به خرید می‌کند. وی بروز این حالت را تردید بازار عنوان کرد و گفت: مشخص نبودن وضعیت بازار باعث شده تا بازار مردد باشد که تداوم این امر، اقتصاد را به مرور زمان از حالت طبیعی دور می‌کند و باعث تورمی‌تر شدن آن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بازار مس و آلومینیوم هم با نوسان زیادی همراه بوده‌اند اما در مقایسه با بازار فولاد روان‌تر هستند، چون دولت در بازار آنها دخالت نمی‌کند.

یکی دیگر از کارگزاران بورس نیز درخصوص تاثیر عدم عرضه ذوب‌آهن در بورس گفت: اگر اجازه ندهیم بازار به صورت منطقی قیمت‌ها را ثبت کند بازار غیرعادلانه شده و با توجه به فاصله قیمت‌های بورس و بازار غیررسمی احتمال رخنه کردن رانت به این بازار وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: اصرار بر نگه‌داشتن قیمت‌ها در حالی در بورس صورت می‌گیرد که خود خریداران قیمت‌های فعلی بازار آزاد را پذیرفته‌اند و دقیقا به همین دلیل است که با آگاهی کامل نسبت به ریسک فعلی بازار به کارگزاری‌ها دستور خرید می‌دهند.

یکی دیگر از فعالان بازار نیز در خصوص عدم عرضه محصول توسط فولادسازان بزرگ گفت: این مساله باعث می‌شود تا تولیدکنندگان دیگر هم نسبت به عرضه خود تردید کنند، به طوری که دیدیم طی این مدت شرکت‌های فولادی دیگر هم که کالای خود را عموما در بورس عرضه می‌کنند، در این تالار عرضه‌ای نداشته باشند.

وی با اشاره به کمبود نقدینگی برخی شرکت‌های تولیدکننده، خاطرنشان کرد: عدم تثبیت قیمت‌ها در بورس، تولیدکنندگان دیگر را مجبور می‌کند تا برای حل مشکل نقدینگی و پاسخگویی به تعهدات مالی خود، محصولاتشان را در خارج از بورس بفروشند که در نهایت این مساله به کاهش حجم معاملات بورس کالا خواهد انجامید.

وی با اشاره به اینکه فروش محصولات شرکت‌های فولادی خرد در بازار غیررسمی دور از ذهن نخواهد بود، افزود: اما در حال حاضر چون سیاست‌ها و همچنین قیمت‌ها مشخص نیست، اغلب فعالان بازار غیررسمی مردد هستند که آیا خرید و فروشی که در حال حاضر انجام می‌دهند، به سودشان خواهد بود یا خیر.

این کارگزار بورس به تصمیم‌گیری‌های مقطعی که بازار را دچار سردرگمی می‌کند، اشاره کرد و گفت: در این شرایط که به دلیل عدم تثبیت قیمت‌ها، بازار رکود دارد، تصمیمات سریع و دیرهنگام تاثیر خوبی در بازار نخواهد داشت، از این رو بهتر است عرضه کنندگان یک روز جلوتر تصمیم اصلی خود را برای عرضه محصولاتشان در بورس به طور قطعی اعلام کنند.

این کارگزار بورس کالا با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت گرفته مبنی بر کاهش التهاب بازار در روزهای پایانی فروردین گفت: اگر ذوب‌آهن امروز (یکشنبه) کالای خود را عرضه می‌کرد، با توجه به منطقی‌تر شدن بازار در مقایسه با روزهای آغازین سال قیمت محصولات آن‌طور که برخی تصور می‌کنند، رشد پیدا نمی‌کرد.

وی خاطر نشان کرد: به همین دلیل اگر میلگرد ذوب‌آهن عرضه می‌شد، نهایتا قیمت آن به ۹۲۰ تا ۹۳۰ تومان می‌رسید بنابراین گزارش ذوب‌آهن قیمت پیشنهادی سبد میلگرد آجدار خود را با نرخ پایه ۸هزار و ۵۹ ریال و قیمت سبد یک تیر آهن سبک خود را ۸هزار و ۹۱ ریال بدون نرخ PREMIUM اعلام کرده بود.

سه تقاضای مس پاسخ داده شد

دیروز در کنار بازار بی‌رونق فولاد تولید کنندگان مس با بازار خوبی برای کالای خود روبه‌رو شدند؛ به طوری که در مجموع ۲هزار و ۹۰۰ تن کالا به ارزش ۲۲۳میلیارد و ۸۴۴میلیون و ۶۶۰هزار ریال معامله شد.

مس کاتد ملی مس ۸۰هزار و ۴۰ ریال و مس مفتول این شرکت ۸۱هزار و ۸۵۹ ریال به فروش رفت.

دنیای مس هم ۲۰۰ تن مس مفتول mm ب۸ را با نرخ ۸۲هزار و ۹ ریال به فروش رساند.