گروه بورس کالا- علی‌غفوری: آقای راتان تاتا در سال 2007 سال فوق‌العاده موفقی را پشت سر گذاشت. این مرد 72ساله توانست با رساندن شرکت فولادسازی تاتااستیل از رده 51 در سال 2006 به رده ششم در جهان در سال 2007 جایگاه خود را در راس شرکت، مادر خانوادگی خود یعنی Tata Sons مستحکم‌تر کند.

در حال حاضر صنعت فولاد بیش از نیمی از گردش سرمایه این شرکت را به‌خود اختصاص داده است. موفقیت‌ها و دستاوردهای تاتا در میان فولادسازان در جهان زمینه‌ساز رشد دیگر فعالیت‌های آن شده است.
گروه تاتا در زمینه خودروسازی، سیستم‌های اطلاعاتی، مشاوره، معدن، مخابرات، انرژی، مواد شیمیایی و محصولات مصرفی نیز فعالیت دارد.
امسال نیز شتاب تاتا پرفروغ بوده است. در ژانویه امسال اولین خودروی 2500 دلاری شرکت تحت‌عنوان Nano به راه افتاد. این خودرو توجه‌‌ها را در جهان به خود جلب کرده است.
تاتا می‌گوید او برای ساخت این خودرو از موتور سیکلت الهام گرفته است چون تمامی خانواده او مجبورند که با این وسیله پرخطر آمدوشد کنند.
تاتا سعی دارد که دیگر کارخانه‌های خودروسازی در جهان را نیز بخرد. شرکت مشغول مذاکره بر خرید جاگوار و لندروور از شرکت فورد است. در مورد خرید شرکت Corus اگرچه حمایت زیادی از این اقلام می‌شود اما سرمایه‌گذاران این سوالات را مطرح می‌کنند که آیا تاتا می‌تواند برای خرید آن پول زیادی بپردازد و آیا با فعالیت‌های تجاری کنونی آن هماهنگی خواهد داشت.
خودروهای مدل جاگوار و لندروور تجملی بوده و در عین حال ضررده هستند. تخصص تاتا ماشین‌های صنایع سنگین و خودروهای ارزان است.
شرکت Corus در زمان مدیریت آقای فیلیپ وارین که در پست خود باقیمانده است سعی داشت به سودآوری مجدد برسد. اما شاید ادغام بین Corus و Tata چندان موفقیت‌آمیز نباشد چون تاتا همچنان مصمم است که با عرضه سنگ‌آهن ارزان هند از هزینه‌های Corus نکاهد.
از سال ۲۰۰۷ تاکنون که تاتا توانست CSN برزیل را در مسابقه خرید Corus شکست بدهد هیچ گونه تغییر رادیکالی در Corus به‌وجود نیاورده است. طرح‌های سرمایه‌گذاری مدیریت قبلی که تاکنون بزرگ‌ترین در هند بوده است باید اجرا شود. طرح‌های جدید سرمایه‌گذاری در انگلیس بیشترین تمرکز را بر روی بازسازی محیطی داشته است، تاتا استیل نگران مشکلات انجام تعهدات و مقررات زیست‌محیطی است که اروپا با آن دست به گریبان است.دیگر فولادسازان هندی نیز در سال ۲۰۰۷ رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌اند که فقط مختص فولادسازان خصوصی است.
تولید شرکت Essar Steel نیز تقریبا به دلیل خرید الگوما (Algoma) حدود دو سوم افزایش یافته است ولی بدون الگوما تولید آن تا 25درصد رشد نشان می‌دهد.
تولید شرکت JSW جیندال یک سوم رشد داشته است (البته در داخل هند) ولی جیندال در سال گذشته یک واحد نورد ورق ضخیم (Plate) را در آمریکا به مالکیت خود درآورد.
اگر شرکت‌های فولادسازی خانوادگی شخصی جیندال با یکدیگر ادغام شوند جایگاه گروه OP JINDAL در جدول بالا خواهد رفت.
اما تولید شرکت SAIL که متعلق به دولت است چندان افزایش نشان نمی‌دهد حال آن که تولید کارخانه فولادسازی VIZAG STEEL متعلق به RINL با ۱۵درصد افت به رده ۱۴ سقوط کرده است.
برخلاف شرکت‌های دولتی فولادسازان بزرگ خصوصی هندی به سرمایه‌گذاری‌های خود در خارج توسعه می‌دهند.با توجه به ذخایر غنی سنگ‌آهن در هند و رشد صنعت فولاد در این کشور شاید خنده‌دار باشد که بگوییم شرکت‌های هندی در خارج از کشور بهتر رشد می‌کنند ولی به هر حال این چیز تازه‌ای نیست چون آقای میتال در گذشته آن را اثبات کرده است.
منبع: متال‌بولتن