تولید ورق‌های مخصوص خودرو در بازار داخلی افزایش می‌یابد

با توجه به پیشرفت صنایع اتومبیل‌سازی و افزایش تولیدات این کارخانه‌ها، تولید ورق گالوانیزه مورد نیاز این کارخانه‌‌ها مورد توجه قرار گرفت. پیرو مذاکرات و هماهنگی‌های به‌عمل آمده شرکت‌های فولاد مبارکه، ایران خودرو و سایپا تصمیم به تاسیس شرکتی برای احداث یک کارخانه تولید ورق گالوانیزه گرفتند. شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری براساس تصمیم فوق تاسیس شد. این شرکت با همکاری مهندس مشاور، شرکت فولاد تکنیک مناقصه‌ای را برای انتخاب فروشنده کارخانه گالوانیزه ورق خودرو برگزار کرد. در مناقصه فوق (کنسرسیوم ایریتک/MI ) برنده مناقصه شناخته شدند و قرارداد فیمابین در ابتدای سال ۸۴ منعقد شد. در طول سال ۸۴ اقدامات و پیگیری‌های لازم برای تامین مالی قرارداد به‌عمل آمد و در نهایت با هماهنگی بانک S.G و شرکت بیمه OND و بانک صادرات ایران، سرمایه مورد نیاز تامین شد و این قرارداد در تاریخ ۱۰/۰۴/۸۵ تنفیذ شد. محل احداث کارخانه پیرو مطالعات فنی اقتصادی و مکان‌یابی در سفیددشت چهارمحال و بختیاری انتخاب شد. ظرفیت این کارخانه ۴۰۰‌هزار تن ورق گالوانیزه تعیین شده است. تولیدات این کارخانه ورق گالوانیزه مورد مصرف صنعت خودروسازی در ضخامت‌های ۴/۰ تا ۲‌میلیمتر است. مواد اولیه این کارخانه کلاف ورق فولادی نورد سرد است که به‌طور عمده از شرکت فولاد مبارکه تامین خواهد شد.

برنامه زمانی احداث این کارخانه از مراحل مهندسی اساسی تا راه‌اندازی و تست‌های عملکردی در مجموع حدود ۳ سال برآورد شده است. هدف پروژه، تولید ۴۰۰‌هزار تن کلاف ورق گالوانیزه با کیفیت بالا و مناسب برای مصرف در صنایع خودروسازی در سال است. کلاف ورق مصرفی کارخانه به‌طور عمده از محصولات مجتمع فولاد مبارکه تامین خواهد شد. هفته‌نامه «معدن و توسعه» در گفت‌وگو با مهندس مردانی مدیرعامل شرکت ورق خودرو

چهارمحال و بختیاری جزئیات بیشتری را در مورد این کارخانه جویا شده است که با هم می‌خوانیم:

به‌عنوان نخستین سوال لطفا در مورد طرح تولید ورق گالوانیزه توضیحاتی ارائه فرمایید؟

طرح تولید ورق گالوانیزه ویژه استفاده در صنعت ساخت بدنه خودرو در استان چهارمحال و بختیاری در منطقه سفیددشت از توابع شهرستان بروجن در حال احداث است. برای اجرای طرح، زمینی به مساحت ۱۵۰ هکتار در حاشیه جاده بروجن ـ شهرکرد در نظر گرفته شده است که از نظر جغرافیایی در ۳۲ درجه و ۱۰ دقیقه عرض شمالی و ۵۱ درجه و ۱۰ دقیقه طول شرقی و به فاصله حدود ۲۸ کیلومتر از شهرستان بروجن و ۳۴ کیلومتر از شهرکرد واقع شده است. ارتفاع محل طرح از سطح دریا حدود ۲۲۰۰‌متر است. ناحیه از نظر آب و هوایی در منطقه نیمه مرطوب معتدل با زمستان‌های سرد و در خط بارندگی ۳۰۰‌میلیمتر در سال قرار دارد.

پیش‌بینی تولید این واحد صنعتی ۳۰۰‌هزار تن در سال در نظر گرفته شده بود که با تنفیذ قرارداد به ۴۰۰‌هزار تن در سال توسعه داده شد. ورق گالوانیزه تولیدی این طرح جایگزین ورق‌های وارداتی فعلی مصرفی در صنایع ساخت بدنه خودرو خواهد شد که با ویژگی‌های عدم خوردگی و مقاومت بالا در برابر علت‌های گوناگون فرسودگی از قبیل نمک‌های محلول در آب، آلودگی هوا، رطوبت و سایر مواد خورنده بوده و بدین‌وسیله بدنه اتومبیل‌های تولید شده با این‌گونه ورق دوام و پایداری بسیار بالاتری خواهد داشت.

مواد اولیه ورودی به کارخانه از انواع ورق‌های سرد نورد شده با کیفیت بسیار بالا در نظر گرفته شده که مطابق با آخرین دستاوردهای تکنولوژی روز جهان است و این مواد در شرکت فولاد مبارکه تولید و برای استفاده به این طرح منتقل می‌شود و در صورت نیاز بیشتر مواد اولیه را می‌توان از تولیدات دیگر صنایع داخلی یا تولیدات کشورهای خارج وارد کرد.

میزان پیشرفت فیزیکی طرح چقدر است؟

شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری از پیشرفت قابل‌قبولی برخوردار است با حدود ۷۰‌‌درصد پیشرفت فیزیکی در مقابل هدف برنامه که باید ۷۷‌‌درصد باشد، حدود ۷‌‌درصد منفی هستیم، ولی با شرایطی که امسال داشتیم نزدیک به هدف برنامه در حال حرکت هستیم.

راه‌اندازی طرح در چه زمانی خواهد بود؟

براساس برنامه‌ای که داریم باید در آذرماه سال آینده تست سرد تجهیزات را داشته باشیم و در اواخر سال ۸۷ (اواسط اسفند ۸۷) تست گرم آغاز می‌شود و زمان پایان پروژه، طبق برنامه ۹ تیرماه ۸۸ است.

میزان سرمایه‌گذاری طرح چقدر است و تاکنون چه میزان برای این طرح هزینه شده است؟

حدود ۱۱۵‌میلیون و ۵۰۰‌هزار یورو ارزش قرارداد ما است منهای پروژه‌های زیربنایی که از محل بودجه‌های عمرانی یا آورده سهامداران استفاده شده است به عبارت دیگر مجموع هزینه‌های ارزی و ریالی به حدود ۲۰۰‌میلیارد تومان می‌رسد.

ظرفیت این کارخانه چقدر است؟

ظرفیت این واحد حدود ۴۰۰‌هزار تن در سال است و با توجه به برنامه‌های خودروسازان کشور مبنی بر تولید یک‌میلیون تا یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار خودرو در سال، این کارخانه به‌طور کامل نیاز داخلی را تامین خواهد کرد.

با توجه به ظرفیت ۴۰۰‌هزار تنی کارخانه، میزان صرفه‌جویی چقدر خواهد بود؟

اگر بخواهیم به‌طور میانگین حساب کنیم، قیمت تولید داخل با قیمت‌های وارداتی، به ازای هر تن حداقل ۲۰۰ دلار با قیمت‌های امروزی تفاوت خواهد داشت که معادل این رقم صرفه‌جویی خواهیم داشت.

ماهیت شرکت خصوصی است یا دولتی؟

این شرکت با توجه به‌‌درصد بالای سهم شرکت‌های خصوصی که بیش از ۵۰‌‌درصد است، ماهیتا خصوصی است و با توجه به محصولی که تولید خواهیم کرد مختار خواهیم بود که به خودروسازان داخل یا به دیگر کشورها صادر کنیم، اما پیش‌بینی می‌شود با توسعه صنعت خودروسازی، سهامداران دیگری برای واحدهای بعدی از جمله نورد سرد به ما بپیوندند.