آغاز معامله فولاد در بزرگترین بورس فلزی جهان

گروه بورس کالا - علی غفوری: مارتین ابوت مدیرعامل بورس فلزات لندن (LME) خبر از معامله فولاد در سال ۲۰۰۸ در این بورس طی دو مرحله داد.

وی در ادامه افزود: من پیش‌بینی می‌کنم که در سال ۲۰۰۸، صنعت بانکداری جهانی از قیمت‌های آتی بیلت LME برای تضمین اطمینان در بازگشت سرمایه‌گذاری خود در این صنعت استفاده خواهد کرد و با اشتیاق بیشتر برای سرمایه‌گذاری در این صنعت رقابت خواهد کرد. این تحولات می‌تواند با پتانسیل خود انقلابی در این صنعت ایجاد کرده و فرصت‌های زیادی را برای مدیریت آن در ظرفیت چند سال آینده به‌وجود آورد.

پس از ۱۳۰سال کشف یا تعیین قیمت و محلی برای مدیریت ریسک فلزات غیرآهنی خوشحالم اعلام کنم که سال ۲۰۰۸ سالی خواهد بود که LME از دنیای فلزات غیرآهنی خود پا فراتر گذاشته و تبدیل به یک بورس قراردادهای سلف فولاد می‌شود.

مراحل مقدماتی کار به خوبی به پیش می‌رود و شروع کار دو مرحله‌ای بوده و برای قراردادهای بیلت فولادی است که مرحله اول در فوریه و مرحله دوم یا کامل آن در پایان ماه آوریل خواهد بود. بنابراین پیش‌بینی می‌کنم که تا پایان سال برای اولین بار شرکت‌های فولادسازی بتوانند کشف‌ قیمت و فرصتی پیدا کنند که بتوانند بدون ریسک و با اطمینان قیمت‌های آتی خود را به مشتریان اعلام کرده و به عنوان آخرین گزینه سیستم تحولی از انبارهای بورس استفاده کرده و اهرم تضمین‌های موجودی انبار بورس فلزات لندن را برای فاینانس کردن موجودی خود به‌کار گیرند.

چشم‌انداز بازار فولاد ضدزنگ در سال ۲۰۰۸

موسسه بین‌المللی فولاد ضدزنگ گزارش کرده است که فولاد ضدزنگ در سال ۲۰۰۷ به ۶/۶درصد رشد، اگر نگوییم که سریع‌ترین میزان رشد ولی یکی از کالاهایی بوده است که سریع‌ترین رشد را در این سال به خود اختصاص داده است.

این موسسه تخمین می‌زند که احتمالا در سال ۲۰۰۸ این رقم رشد به ۳/۶درصد برسد.

از نظر تولید، الگو کاملا متفاوت است کل افزایش تولید در سال ۲۰۰۷ به ۱-۵/۰درصد محدود بود که این رشد در سال ۲۰۰۶ معادل ۹/۱۶ درصد افزایش است.

کل تولید در سال ۲۰۰۷ بالغ بر ۴/۲۸میلیون تن شد که در نیمه اول سال رشد تولید در مقایسه با مدت مشابه آن در سال ۲۰۰۶ تا ۹درصد افزایش داشته است. اما در ۹ ماه اول سال رشد فقط ۳/۰درصد بود. این رقم به روشنی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۰۶ و شروع سال ۲۰۰۷ موجودی انبارها افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است؛ ولی در نیمه دوم سال ۲۰۰۷ کاهش داشته است که دلیل آن کاهش چشم‌گیر تولید در سراسر جهان بوده است.

این شرایط عمدتا ناشی از نوسانات شدید قیمت‌های نیکل به طوری که در طول سال دامنه این نوسانات به ۵۰ درصد رسید. هیچ‌کدام از این نوسانات از نظر عرضه قابل توجیه نبود چون هیچ گاه میزان عرضه تنزل نداشت. سال ۲۰۰۷ شدیدا تحت تاثیر افزایش تولید در آسیا خصوصا چین قرار داشت. در چین تولید طی ۹ماه اول سال گذشته ۱۲درصد رشد داشته است.

این موسسه شدیدا مصرف فولاد ضدزنگ نوع فریک، بدون نیکل یا کم نیکل مانند دوبلکس (duplex) را تایید می‌کند.

این نوع محصولات جایگزین به مشتریان این امکان را می‌دهد که از ثبات قیمت بیشتری برخوردار بوده و جایگزین نمودن فولاد ضدزنگ از طریق مواد رقیب را محدود می‌کند. با توجه به قیمت‌های پایین‌تر نیکل، کاهش موجودی انبارها به سطح عادی‌تر و استمرار افزایش مصرف انتظار می‌رود در سال ۲۰۰۸ یک بار دیگر بازار خوبی برای فولاد ضدزنگ در پیش رو داشته باشیم.