ساناز وصالی

بخش دوم

با عنایت به موارد مطرح شده و با توجه به زیربنایی بودن صنعت فولاد توسعه کارخانه‌های تولید فولاد در کشور از ضرورت برخوردار است. بر همین اساس تا کنون ۲۵ کارخانه تولید فولاد در کشور راه‌اندازی شده و فولاد ایران داراى مزیت صادراتى و کیفیت عالى است، چرا که از سنگ آهن مرغوب براى تولید آن استفاده می‌شود. همچنین بعداز نفت و پتروشیمى، بیشترین صادرات کشور مربوط به فولاد است.

گرچه این بازار در چهل و یکمین سال عمر خود به دلیل عدم ارتباطات بین‌المللی و نبود شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی و همچنین عدم حضور شرکت‌های ایرانی در دیگر بورس‌ها به‌طور مستقیم از بحران مالی جهانی تاثیری نپذیرفته است، لکن اثرات روانی بحران بر بازار سهام کشور و همچنین اثرات غیر مستقیم آن در ماه‌های اخیر مشهود و ملموس است. این اثرات منجر به بروز نگرانی‌هایی برای سهامداران شد که آثار آن در فروش سهام و تشکیل صف‌های طولانی فروش سهام شرکت‌های و دیگر صنایع قابل مشاهده است.

اکثر کارشناسان بازار سرمایه ایران با تایید تاثیرپذیری بورس کالای ایران از بحران مالی و نوسانات قیمت نفت معتقدند این تاثیرگذاری از طریق تاثیرپذیری قیمت محصولات نفتی و پتروشیمی‌و فلزات است، چراکه بازار پتروشیمی‌و فلزات ایران هم اکنون از بازار جهانی تبعیت می‌کنند و هرگونه نوسان قیمتی در سطح بین‌المللی تاثیر مستقیمی‌در بازار ایران دارد و یکی از دلایل عمده رکود بازار فولاد، کاهش قیمت جهانی و تردید تجار برای فعالیت در بازار است.

لذا درباره صنعت فولاد که هم اکنون از ارکان اصلی بورس به شمار می‌رود، باید گفت کاهش قیمت فولاد و محصولات فلزی در بازارهای جهانی و همچنین افت تقاضای فولاد و محصولات فولادی در داخل کشور، کاهش درآمد شرکت‌های فعال در صنعت فلزات اساسی را به‌دنبال خواهد داشت که در ادامه باعث متضرر شدن سهامداران می‌شود. براین اساس جا دارد به منظور حمایت از شرکت‌های تولیدکننده این محصولات و همچنین حمایت از بازار سرمایه، عوارض وارداتی محصولات مزبور افزایش یابد. در حال حاضر قیمت محصولات شرکت‌های بزرگی مثل فولاد خوزستان و مبارکه که در بازار سرمایه حضور پررنگی دارند به نصف قیمت‌های اولیه کاهش یافته و در نتیجه این شرکت‌ها قادر به تحقق سود خود نیستند. طبق آخرین گزارش‌ها، رینگ محصولات فلزی در رکود به سر می‌برد و شیب قیمت آهن و فولاد در بورس همچنان رو به پایین است. اکنون با توجه به شرایط موجود‌، سرمایه‌گذاران فعال در این صنعت می‌بایست برای ادامه راه بررسی‌های جامع‌تری در خصوص آینده صنعت فولاد به عمل آورد.

به‌رغم وضعیت سردرگم فعلی فولاد که سراسر جهان را در برگرفته است، در برخی کشورها ظرفیت بالقوه و بالفعل بالایی برای مصرف فولاد وجود دارد.