تشخیص سرطان سینه توسط هوش مصنوعی + جزئیات

به گفته محققان، هوش مصنوعی اسکن‌های MRI را برای تشخیص وجود سلول‌های سرطانی در غدد لنفاوی زیر بازو تجزیه و تحلیل می‌کند.

نتایج نشان داد در عمل بالینی، هوش مصنوعی می‌تواند به جلوگیری از ۵۱ درصد از نمونه برداری‌های غیرضروری برای آزمایش غدد لنفاوی برای سرطان کمک کند، در حالی که نتایج نشان داد به درستی ۹۵ درصد از بیمارانی که سرطان سینه‌شان گسترش یافته بود، شناسایی می‌شود.

دکتر «بساک دوگان»، سرپرست تحقیقات تصویربرداری سینه در مرکز پزشکی دانشگاه تکزاس، توضیح داد: «اکثر مرگ و میرهای ناشی از سرطان سینه به دلیل سرطانی است که در جاهای دیگر پخش شده است، و سرطان معمولاً ابتدا به غدد لنفاوی زیر بغل گسترش می‌یابد.»

دوگان در بیانیه خبری مرکز پزشکی گفت: «یافتن سرطانی که به غدد لنفاوی گسترش می‌یابد در هدایت تصمیم‌های درمانی بسیار مهم است، اما تکنیک‌های تصویربرداری سنتی به تنهایی حساسیت کافی برای تشخیص مؤثر آن ندارند».

دوگان گفت: «بیمارانی که یافته‌های خوش خیم از معاینه MRI یا نمونه برداری سوزنی دارند، اغلب باید تحت عمل جراحی نمونه برداری غدد لنفاوی قرار گیرند، زیرا این آزمایش‌ها می‌توانند تعداد زیادی از سلول‌های سرطانی را که در سینه گسترش یافته اند، پیدا نکنند.»

محققان هوش مصنوعی را با تغذیه برنامه اسکن MRI از ۳۵۰ بیمار مبتلا به سرطان سینه که به تازگی تشخیص داده شده بودند، آموزش دادند.

محققان اخیراً گزارش دادند که آزمایش نشان داد که هوش مصنوعی جدید در شناسایی این بیماران به طور قابل توجهی بهتر از پزشکان انسانی با استفاده از MRI یا سونوگرافی است.

دوگان توضیح داد: «این یک پیشرفت مهم است زیرا نمونه برداری‌های جراحی با وجود احتمال کم نتیجه مثبتی که حضور سلول‌های سرطانی را تأیید می‌کند، عوارض و خطراتی دارد. بهبود توانایی ما برای تشخیص می‌تواند این خطر را کاهش دهد و در عین حال نتایج بالینی را افزایش دهد.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.