پشت پرده استراتژی‌های هوش‌مصنوعی غول‌های تکنولوژی

حالا اما دلیل این موضوع مشخص شده است. کامپیوتر شخصی جدید مایکروسافت با نام Copilot+ که در کنفرانس بیلد معرفی شد، مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را ارائه می‌کند که عمیقا در سیستم عامل ادغام شده‌اند و به‌طور یکپارچه از مدل‌های هوش مصنوعی در خود دستگاه و در فضای ابری خود استفاده می‌کنند. برنامه دسک‌تاپ چت‌جی‌پی‌تی از اوپن‌ای‌آی که در حال حاضر فقط برای سیستم مک عرضه شده است، در مقایسه با این ویژگی‌های متعدد و مختلف بی‌اهمیت به نظر می‌رسد. هر دو شرکت‌های اپل و مایکروسافت در ماه‌های گذشته سعی کرده‌اند تا ویژگی‌های هوش مصنوعی را در برنامه‌های مختلف خود ادغام کنند، اما آنها این هدف را با استراتژی‌های متفاوت دنبال کرده‌اند. هرچند هنوز برای نظر دادن درباره اینکه کدام نقشه راه پیروز خواهد شد، زود است؛ اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که مایکروسافت بسیار جلوتر است.

اپل به دنبال یک مدل مستقل و همه‌کاره

اپل همیشه استراتژی خود را بر ایجاد یک محصول بسیار شیک با فناوری پیشرفته و فضای زیادی برای برنامه‌های کاربردی و ویژگی‌های نرم‌افزاری آینده بنا نهاده است. این استراتژی را در ویژن پرو و iPad Pro M۴ جدید و حتی مک‌بوک‌ها و آی‌فون‌هایی هم که هر سال منتشر می‌کند، می‌‌توان دید. دستگاه‌های جدید معمولا به خاطر نیاز مردم حافظه و قدرت محاسباتی بسیار بیشتری برای استفاده روزانه دارند. اپل به تدریج به‌روزرسانی‌های سیستم عامل و ویژگی‌ها و نرم‌افزارهای جدیدی را منتشر می‌کند که ابزارها و سخت‌افزارهای تخصصی را ارائه می‌کنند. به‌عنوان نمونه زمانی که تراشه M۱ معرفی شد، کسی به اجرای مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) روی سیستم‌های مک فکر نمی‌کرد؛ اما حالا یک آرشیو و مجموعه ابزار کامل برای بهینه‌سازی مدل‌ها برای اجرا روی تراشه اپل وجود دارد و تیم تحقیقاتی این شرکت به‌طور مرتب مدل‌هایی را منتشر می‌کند که می‌توانند روی دستگاه‌های خود اجرا شوند.با این حال، مشکل رویکرد اپل آن است که هوش مصنوعی مولد روی دستگاه‌های این شرکت هنوز به بلوغ نرسیده است و درحالی‌که درسال گذشته پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه اتفاق افتاد، هنوز مدل‌های روی هر دستگاه به اندازه کافی قابل اعتماد نیستند که بتوانند به‌طور مستقل چندین کار را انجام دهند. این شکافی است که اپلیکیشن چت جی‌پی‌تی برای سیستم عامل مک پر خواهد کرد تا زمانی که اپل راهی برای اجرای مدل‌های مبتنی بر ابر یا هوش مصنوعی را روی دستگاه خود پیدا کند و به جایی برسد که اصلا به مدل‌های مبتنی بر ابر نیاز نداشته باشد. نتیجه این روند مجموعه‌ای از ابزارهای مختلف هوش مصنوعی است که به‌طور یکپارچه در سیستم عامل ادغام نمی‌شوند.

مایکروسافت به دنبال کاهش وابستگی به اوپن‌ای‌آی

در مقابل مایکروسافت روی ارائه تکنولوژی‌های پیشرفته هوش مصنوعی تمرکز می‌کند و در ادامه به خوبی می‌داند که چگونه آنها را تا حد امکان به تجربه کاربر نزدیک کند. قبل از هر چیز سرمایه‌گذاری و مشارکت با اوپن‌ای‌آی، مایکروسافت را در موقعیت منحصر به‌فردی برای ادغام مدل‌های هوش مصنوعی پیشرفته در محصولات خود قرار داده است. در عین حال اما مایکروسافت با پشتیبانی از مدل‌های باز مانند Llama و Mistral، شبکه گسترده‌تری ایجاد کرده و همزمان شروع به انتشار مدل‌های زبانی کوچک (SLM) مانند Phi و Orca هم کرده است.

امسال در مجمع جهانی اقتصاد، از ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت پرسیده شد که آیا شرکت او بیش از حد به اوپن‌ای‌آی وابسته شده است و او پاسخ داد: «احساس می‌کنم کاملا توانایی کنترل سرنوشت خودمان را داریم. محصولات ما محدود به یک مدل زبانی نیستند. ما به داشتن بهترین مدل پیشرفته اهمیت می‌دهیم که اتفاقا امروز GPT-۴ هم همین‌طور است. اما ما همچنین Mixtral را در Azure به‌عنوان یک مدل زبانی به‌عنوان سرویس داریم. ما در جاهایی از لاما استفاده می‌کنیم. ما Phi را داریم که بهترین SLM مایکروسافت است. بنابراین تنوع در قابلیت‌ها و مدل‌هایی که خواهیم داشت و روی آنها سرمایه‌گذاری خواهیم کرد. اما همکاری ما با اوپن‌ای‌آی به شکلی عمیق و جدی ادامه خواهد داشت.» در نهایت اما مایکروسافت با ایجاد یک لایه انتزاعی از طریق نام تجاری Copilot خود، سعی کرده است تا وابستگی خود به اوپن‌ای‌آی را کاهش دهد.