افزایش احتیاط خریداران در رینگ پتروشیمی‌

عکس: آکو سالمی

رکود تورمی‌در انتظار بازار پتروشیمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رینگ پتروشیمی‌روز گذشته همچنان در پی وجود شایعه افت قیمت‌های پایه از ابتدای ماه آینده، با آرامش در معاملات دنبال شد. این در حالی است که بیشتر فعالان اقتصادی، پیش بینی روند بازار پتروشیمی‌را به تعیین نرخ‌های پایه از ابتدای ماه مرتبط دانسته و می‌گویند: در حال حاضر وجود این شایعه در بازار ، همچنین روند نزولی قیمت‌های محصولات پتروشیمی‌در بازارهای جهانی و نوسان نرخ ارز سبب شده تا بیشتر فعالان حوزه پتروشیمی‌دچار سردرگمی‌و بلاتکلیفی باشند. به اعتقاد این گروه با مشخص شدن قیمت‌های پایه در رینگ پتروشیمی‌وضعیت بازار و خریدها نیز مشخص خواهد شد و به این ترتیب بازار با تحرک همراه می‌شود. البته برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند بازار پتروشیمی ‌در آینده‌ای نزدیک باید در انتظار رکود

تورمی‌ باشد.

در این روز تنها محصولات H، بازار داغی را تجربه کرده و در نتیجه ۰۰۷۵، ۰۲۰ و ۲۱۰۲ با سقف قیمت و در نهایت تسهیم به نسبت

روبه‌رو شدند. به گفته فعالان اقتصادی، با توجه به قرار گرفتن در فصل مصرف محصولات H و همچنین عرضه کم این کالاها رقابت کارگزاران منطقی به نظر می‌رسد. ۰۰۷۵ و ۰۲۰ هر کدام در این روز با ۲۶ هزارتن تقاضا از سوی خریداران مواجه شدند.

همچنین ۷۲۴۰ نیز در این روز ۱۳ تا ۱۴ هزارتن تقاضا داشت و به این ترتیب سقف قیمت را تجربه کرد و تسهیم به نسبت شد.

عدم استقبال خریداران در رینگ پتروشیمی

با این حال محصولات زیادی در این روز و در رینگ پتروشیمی ‌با عدم استقبال خریداران روبه‌رو شدند. Pet‌ها، ۱۵۴۰، TG‌ها و تزریقی‌ها در این روز با آرامش معامله شدند. ۸۲۱ و ۸۲۵ در این روز خریداری شدند، اما سوپربرایت در این روز وارد مچینگ شد. گفته می‌شود یکسانی نرخ ۱۵۴۰ در بازار و بورس نیز در این روز سبب شد تا خریداران علاقه‌ای به خرید آن نشان ندهند. اگر چه برای خرید این کالا ۸۰ تن تقاضا بر تابلو ثبت شد؛ اما خریدی روی این کالا انجام نشد. این در حالی است که نرخ جهانی این کالا نیز با سقوط همراه شده است. گرید ۶۰۴۰ تزریقی نیز در این روز خریدار قوی ای در بورس کالا نداشت و ۳۲۰ تن از آن وارد مچینگ شد. ۱۲۴۰ تن از گرید ۰۵۰۰ نیز در این روز وارد زمان مچینگ شد. به گفته فعالان بازار احتمال افت قیمت محصولات تزریقی در بازار همچنان وجود دارد. گفته می‌شود تفاوت اندک نرخ این کالاها در بازار و بورس در این روز سبب شد تا خریداران توجهی به کالاها نشان ندهند. TG‌ها نیز در این روز روندی مشابه تزریقی‌ها داشت و وارد زمان مچینگ شد. BG‌ها نیز نزدیک نرخ پایه خریداری شدند. در این روز همچنین نرخ BL۳ در بورس کالا با ریزش مواجه شد. این در حالی است که پیش‌تر این کالا مورد توجه بسیاری از واسطه‌های رینگ پتروشیمی ‌بود. به گفته فعالان بازار و بورس با کاهش اختلاف نرخ این کالا در بازار و بورس بیشتر کارگزاران در این روز از خرید آن صرف‌نظر کردند. BL۳ در حالی روز گذشته با میانگین نرخ یک هزار و ۶۵۰ تومان خریداری شد که نرخ آن در بازار آزاد یک هزار و ۷۰۰ تومان عنوان شده است. البته این کالا با احتساب نرخ کد، یک هزار و ۶۹۰ تومان رقم می‌خورد. به گفته کارشناسان بازار پتروشیمی‌ با توجه به روند نزولی قیمت‌ها بیشتر خریداران در این روز با احتیاط کامل برای خرید محصولات پلیمری وارد رینگ شدند و احتمال افت قیمت‌ها در روزهای آتی را مدنظر داشتند و می‌دانستند اگر محصولات پتروشیمی‌را با این نرخ‌ها خریداری کنند و سپس با افت قیمت‌ها مواجه شوند، مطمئنا با ضرر در روزهای آینده مواجه خواهند شد.

اعتراض کارخانه‌داران به نامه‌های وزارت صنایع

البته در این روز بازار آزاد نیز مسکوت ماند و مبادلات به شدت کاهش یافت. به اعتقاد فعالان بازار در حال حاضر رکود در بازار پتروشیمی‌آغاز شده است. این در حالی است که در این روز شایعه خروج محصولات پتروشیمی‌بار دیگر در بازار جریان داشت. البته این شایعه در پی اعتراض کارخانه داران بسیاری به نامه‌های وزارت صنایع و تعیین میزان ظرفیت کارخانه‌های آنها صورت گرفته است. گفته می‌شود بسیاری از

کارخانه‌داران شخصا به وزارت صنایع مراجعه کرده و درخواست تجدید نظر در میزان ظرفیت‌های پروانه‌های بهره‌برداری خود شده‌اند، این در حالی است که وزارت صنایع به آنها قول مساعد داده تا از این پس محصولات اولیه خود را به صورت حواله به آنها تحویل دهد. این موضوع در این روز سبب شد تا شایعه خروج محصولات پتروشیمی ‌از بورس کالا توسط این خریداران مطرح شود.