7 copy

این در حالی است که شاخص برنت طی یک‌هفته گذشته، روند نزولی را در پیش گرفته است و قیمت‌های پایه انواع محصولات شیمیایی و پلیمری نیز در بازار جهانی نزولی اعلام شده‌اند و ادامه رشد قیمت پایه در رینگ محصولات پتروشیمی فقط تحت‌تاثیر رشد تدریجی و پیوسته نرخ دلار مبادله‌‌‌ای است.  بهای معاملات آتی نفت‌خام برنت در آخرین روز معاملاتی با 1.9‌درصد کاهش به کانال 73دلار به ازای هر بشکه رسید که بیشترین کاهش هفتگی از اوایل ماه سپتامبر تاکنون را رقم زده و به عبارت بهتر بیش از 7‌درصد کاهش شاخص برنت به ثبت رسیده است.

این افت قیمت به دلیل پیش‌بینی ضعیف‌‌‌تر تقاضا از طرف اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی، کاهش رشد اقتصادی در چین و نشانه‌‌‌هایی از کاهش تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه بود. اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی‌‌‌های تقاضای خود را برای سال‌های 2024 و 2025 کاهش دادند. تولید پالایشگاه‌‌‌های چین برای ششمین ماه متوالی کاهش یافته که تحت‌تاثیر تقاضای ضعیف سوخت و افزایش استقبال از خودروهای الکتریکی (EV) بوده است.

در همین حال، تولید نفت خام ایالات‌متحده در هفته گذشته رکورد دیگری را ثبت کرد؛ اگرچه حمایت از قیمت‌ها ناشی از کاهش ذخایر نفت خام ایالات‌متحده و فروش خرده‌فروشی بیش از حد انتظار در ایالات‌متحده در ماه سپتامبر بود. این در حالی است که شاخص برنت از روز هفتم اکتبر روند کاهشی را در پیش گرفته است و از این‌رو قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بازار جهانی تحت‌تاثیر این موضوع طی یک‌ماه گذشته روند نزولی را طی می‌کنند. با این حال، قیمت‌های پایه محصولات پلیمری و پالایشی در بازار داخل تحت‌تاثیر روند صعودی دلار مبادله‌‌‌ای در روز یکشنبه 29مهرماه افزایشی اعلام شدند، این در حالی است که نرخ دلار مبادله‌‌‌ای از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال‌جاری روند رو به رشد را در پیش گرفته و با وجود این، میزان عرضه و معاملات محصولات پلیمری و شیمیایی در تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی در هفته چهارم پاییز همچنان با رشد همراه بوده است.

رشد قیمت پایه پتروشیمی‌‌‌ها

قیمت پایه محصولات پتروشیمی روز یکشنبه 29مهرماه در حالی اعلام شد که قیمت‌های پایه از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال‌جاری روند افزایشی را در پیش گرفته‌‌‌اند. نرخ دلار مبادله‌‌‌ای برای بیستمین هفته متوالی حدود 794تومان افزایش داشت. به عبارت بهتر، دلار مبادله‌‌‌ای از 47‌هزار و 560تومان در روز 22مهرماه به 48‌هزار و 355تومان در روز 29مهرماه رسید و با 1.6‌درصد رشد همراه شد و از این‌رو افزایش 67‌درصد از قیمت پایه محصولات پتروشیمی را رقم زد. این موضوع در حالی رخ داده است که قیمت‌های جهانی در کانال نزولی قرار دارند و از طرفی نرخ دلار حواله در بازار مبادله‌‌‌ای به مسیر رشد تدریجی خود ادامه می‌دهد و موجب افزایش قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بازار داخلی شده است. قیمت پایه 67‌درصد از محصولات پتروشیمی در حالی افزایش یافت که تغییر قیمت این کالاها به میزان رشد دلار بود و نشان می‌دهد که قیمت جهانی این محصولات بدون تغییر باقی مانده‌‌‌ یا در کانال کاهشی قرار دارد. بررسی قیمت پایه محصولات پلیمری اعلام‌شده در روز 29مهرماه نشان می‌دهد که 76‌درصد محصولات این گروه با رشد قیمت همراه بودند و در این بین پلی‌‌‌اتیلن سبک فیلم (020) (0075) با 3.8‌درصد رشد معادل یک‌هزار و 900تومان به 51‌هزار و 818تومان رسید.

پلی‌‌‌اتیلن سنگین تزریقی طی هفته جاری با 3.3‌درصد رشد قیمت پایه در رده دوم این گروه قرار گرفت. در گروه کالاهایی که با دلار مبادله‌‌‌ای قیمت‌گذاری می‌‌‌شوند، پلی‌‌‌پروپیلن نساجی با 1.8‌درصد افت، آخرین کالای کاهشی در این گروه بود که نسبت به هفته گذشته 912تومان کاهش قیمت را به ثبت رسانده است. به طور کلی 76‌درصد گروه محصولات پلیمری با افزایش قیمت همراه بودند و رشد قیمت‌ها تحت‌تاثیر رشد نرخ دلار حواله در بازار مبادله‌‌‌ای اتفاق افتاده است.

در گروه کالایی شیمیایی‌‌‌ها نیز 60‌درصد از گروه‌‌‌ها با افزایش قیمت همراه بودند و آمونیاک (گاز) با 6‌درصد رشد در رده نخست محصولات شیمیایی قرار دارد و در روز 29مهرماه قیمت پایه این محصول 16‌هزار و 878تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام شد. آمونیاک (مایع) نیز با 6‌درصد افزایش قیمت در رتبه دوم افزایشی‌‌‌های گروه شیمیایی‌‌‌ها قرار گرفت. متانول با 5.2‌درصد کاهش در قعر جدول شیمیایی‌‌‌ها قرار دارد. افزایش قیمت پایه محصولات شیمیایی نیز تحت‌تاثیر تغییرات 794تومانی نرخ دلار مبادله‌‌‌ای رقم خورده و این در حالی است که قیمت‌های پایه در بازار جهانی تحت‌تاثیر وضعیت نوسانات شاخص برنت در کانال نزولی قرار گرفته‌‌‌اند.

رشد معاملات در تالار پتروشیمی

بررسی تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی طی بازه زمانی 21 تا 27مهرماه نشان می‌دهد این بازار میزبان 118‌هزار و 988تن انواع محصول پلیمری بود که با استقبال 182‌هزار و 476تنی مواجه شد و در نهایت 109‌هزار و 737تن انواع محصول پلیمری مورد معامله قرار گرفت.

بررسی‌‌‌ آمار بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران طی دوهفته متوالی نشان می‌دهد که حجم عرضه و معاملات انواع محصولات پلیمری به ترتیب 6‌درصد و 5.5‌درصد افزایش را به ثبت رسانده‌‌‌ و این در حالی است که میانگین قیمت پایه این محصولات روند افزایشی را در پیش گرفته است.

در هفته چهارم مهرماه، وضعیت رینگ فیزیکی محصولات شیمیایی نیز همچون پلیمری‌‌‌ها رقم خورده است، به طوری که در بازه زمانی 21 تا 27مهرماه، 83‌هزار و 715تن محصول شیمیایی عرضه شد که با تقاضای 60‌هزار و 528تنی مواجه شد و 48‌هزار و 318تن از محصولات عرضه‌شده به فروش رسید. مقایسه آمار محصولات شیمیایی در تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی طی هفته‌های سوم و چهارم پاییز نشان می‌دهد که با وجود رشد قیمت پایه محصولات شیمیایی تحت‌تاثیر افزایش نرخ دلار مبادله‌‌‌ای، حجم عرضه و معاملات این محصولات در بازه مورد بررسی به ترتیب 40.6‌درصد و 45‌درصد افزایش داشته است.