شاخص‏‏‌های کالایی در سراشیبی ارزش

 پس از فروکش کردن تشدید تنش در منطقه خاورمیانه، قیمت نفت خام برنت  کاهش یافت و به زیر ۷۴دلار به‌ازای هر بشکه رسید. همچنین آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی رشد تقاضای خود را با اشاره به ظرفیت مازاد نزدیک به رکورد در اوپک‌پلاس و کاهش تقاضا در بازارهای بزرگی مانند چین کاهش داد. پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ کمتر از ۹۰۰‌هزار بشکه در روز باشد و در سال ۲۰۲۵ به یک‌میلیون بشکه در روز افزایش یابد که نشان‌دهنده کاهش رشد ۲میلیون بشکه‌‌‌ای در روز پس از همه‌گیری ویروس کروناست. تقاضای نفت چین ضعیف است و مصرف آن در ماه اوت برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافت. در همین حال، انتظار می‌رود تولید نفت خام در قاره آمریکا در سال‌جاری و سال آینده ۱.۵میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

اوپک روز دوشنبه پیش‌بینی تقاضای جهانی نفت برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ را برای سومین ماه متوالی کاهش داد.شاخص‌های سهام‌‌‌ در آسیا روز سه‌‌‌شنبه ۱۵ اکتبر به‌طور عمده افزایشی اعلام شدند که به دلیل بسته‌شدن قوی وال‌استریت و خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به درآمد شرکت‌ها رقم خورد. دلار نیز نزدیک به بالاترین سطح دوماهه خود باقی ماند. پس از کاهش تنش‌‌‌ها در منطقه خاورمیانه قیمت نفت حدود ۳‌درصد کاهش یافت و نگرانی‌ها در مورد اختلالات عرضه را کاهش داد. بهای آتی شاخص برنت با ۲.۹‌درصد کاهش به ۷۵دلار و ۲۲سنت در هر بشکه رسید که یک‌شبه ۲‌درصد کاهش داشت. با توجه به اینکه شاخص GSCI بیشتر تحت‌تاثیر وضعیت جهانی نفت است، این شاخص از روز ۱۰سپتامبر سال‌جاری روند افزایشی را در پیش گرفت، به طوری که در روز ۷اکتبر به بالاترین رقم چهارماه گذشته رسید و پس از آن روند کاهشی را در پیش گرفته است. GSCI  به‌عنوان معیاری برای سرمایه‌گذاری در بازارهای کالا و همچنین معیاری برای عملکرد کالا در طول زمان عمل می‌کند. این شاخص از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون حدود ۹.۳۲واحد معادل ۱.۷‌درصد افزایش یافته است. این شاخص در ۵ماه آوریل سال‌جاری به بالاترین میزان خود از ابتدای سال ۲۰۲۴ رسیده و شاخص ۶۰۲.۳۷واحد به ثبت رسید و بعد از آن روند این شاخص تا روز ۱۰ سپتامبر کاهشی شد و در ۷ اکتبر سال‌جاری ورق برگشت و ۵۶۵.۶۹واحد به ثبت رسید. این واحد در روز ۱۵اکتبر تحت‌تاثیر روند کاهشی شاخص برنت وارد کانال ۳۵۳.۰۸واحدی شد.

7 copy

شاخص‌‌‌های کالایی در کانال کاهشی

شاخص CRB به‌عنوان یکی دیگر از شاخص‌‌‌های کالایی نشانگر تغییرات بازارهای کالاهای جهانی است که در ماه مه به بالاترین میزان خود طی 12ماه گذشته رسیده بود. به عبارت بهتر بالاترین میزان شاخص CRB در 28مه 350.48واحد به ثبت رسید و پس از آن روند نزولی تدریجی را در پیش گرفت و از 10سپتامبر سال‌جاری مسیر این شاخص صعودی شد و از 7اکتبر این شاخص در مسیر کاهش قرار گرفته است، به طوری که در روز 15اکتبر شاخص CRB به 341.98واحد رسید و به نوعی این شاخص طی یک‌هفته اخیر مسیر کاهشی را در پیش گرفته و با توجه به نزولی شدن شاخص برنت، این شاخص نیز در روز جمعه در کانال کاهشی قرار گرفته است. در تعیین شاخص CRB 39‌درصد مبحث انرژی سهم دارد و 41‌درصد محصولات کشاورزی در تعیین این شاخص سهیم هستند که در واقع بیشترین تاثیر را به خود اختصاص داده است. 7‌درصد فلزات گرانبها و 13‌درصد فلزات صنعتی در تعیین شاخص CRB موثر هستند.

بورس فلزات لندن (LME) بازار معاملات قراردادهای آتی و اختیار معامله فلزات اساسی است که یکی از ‌‌بورس‌‌‌های کالایی قدیمی در دنیا به حساب می‌‌‌آید و فلزات غیرآهنی همچون آلومینیوم، مس، سرب، نیکل، قلع و روی و فلزاتی مانند کبالت و مولیبدن و همچنین شمش فولاد در آن معامله می‌‌‌شوند. بررسی این بازار نیز نشان می‌دهد قیمت جهانی فلزات اساسی از 28 ژوئیه تا روز هفتم ماه اوت روند نزولی را طی کرد و در روز جمعه 8اوت مسیر خود را تغییر داد و افزایشی شد و بعد از آن از روز دوم ماه اکتبر مجددا کاهشی شد و در روز سه‌‌‌شنبه 15اکتبر 4222واحد اعلام شد. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که شاخص LME از ابتدای سال‌جاری میلادی حدود 460واحد معادل 12‌درصد افزایش یافته است.

8 copy

ادامه ثبات روزانه طلا

بهای طلای جهانی پس از سقف‌‌‌شکنی‌‌‌های پی در پی، برای دومین روز متوالی در محدوده قیمتی آخر هفته قبل ثابت ماند. براساس تحلیل‌‌‌های جهانی از جمله تحلیل وب‌سایت trading economics، قیمت طلا پس از کاهش روزانه دوشنبه، 14 اکتبر، به دلیل افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک، روز سه‌شنبه، 15 اکتبر نیز در حدود 2650دلار در هر اونس ثابت ماند. رویدادهای غیراقتصادی و نظامی از جمله رزمایش‌‌‌های گسترده‌‌‌ چین در اطراف تایوان و ادامه تنش در خاورمیانه طلا را همچنان به عنوان پایگاه امن دارایی‌‌‌ها حفظ کرده است. با این حال، بازارها منتظر نشانه‌های بیشتر در مورد مسیر نرخ بهره فدرال‌رزرو هستند. از جمله گزارش‌های خرده‌فروشی و سخنرانی‌های چند مقام فدرال‌رزرو می‌‌‌تواند در تعیین این مسیر موثر واقع شود. به‌تازگی نیز سرمایه‌گذاران انتظارات خود برای کاهش قابل‌توجه نرخ‌های بهره در ایالات‌متحده را کمتر کرده‌‌‌اند، زیرا گزارش‌‌‌های ماهانه مشاغل و داده‌‌‌های تورم مصرف‌کننده از سطح انتظارات قبلی فراتر رفته است. در حال حاضر، احتمال کاهش 0.25 واحد درصدی در نرخ بهره فدرال در ماه نوامبر 87‌درصد است.

نوسان محسوس بهای نقره

قیمت نقره روز گذشته، سه‌شنبه 15 اکتبر، حدود 31دلار در هر اونس در نوسان بود. این در حالی است که در روزهای میانی اکتبر بهای این فلز گرانبها سطوح بالاتری از نوسان قیمت را تجربه کرد؛ زیرا سرمایه‌گذاران اعلامیه‌های محرک آخر هفته چین و مسیر کاهش نرخ بهره ایالات‌متحده را پیش‌بینی کردند. در یک جلسه توجیهی روز شنبه به سرپرستی وزیر دارایی لان فوان، دولت متعهد شد برای حمایت از بازار املاک، وام‌‌‌گیری را افزایش دهد، به افراد کم‌‌‌درآمد یارانه دهد و سرمایه بانک‌های دولتی را افزایش دهد؛ بدون اینکه جزئیاتی در مورد اندازه بسته کلی ارائه کند. بازارها به یک محرک مالی بزرگ امیدوار بودند که می‌تواند بین 2 تا 10تریلیون یوآن باشد. انتظارات برای عدم‌کاهش بیشتر نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو یا کاهش‌‌‌های جزئی، بر بازار نقره نیز اثرگذار بوده است.

کاهش قیمت سنگ‌‌‌آهن

در معاملات روز سه‌شنبه 15 اکتبر قیمت سنگ‌آهن با عیار 62‌درصد به سطح 106.5دلار به ازای هر تن رسید. پیش‌بینی‌‌‌های سرمایه‌گذاران در خصوص اثر برنامه‌‌‌های محرک مالی چین بر تقاضای کلی و انتشار ارقام تجاری ناامیدکننده در روزهای اخیر از عوامل موثر بر بهای سنگ‌‌‌آهن در روزهای اخیر از جمله معاملات روز دوشنبه بود. معاملات جهانی سنگ‌‌‌آهن نیز تحت‌تاثیر سیاست‌‌‌های چین برای حمایت از بازار املاک و اعطای یارانه به گروه‌‌‌های کم‌‌‌درآمد همزمان با افزایش سرمایه بانک‌های دولتی قرار گرفت. گزارش‌‌‌های اولیه حاکی از آن است که با اجرای سیاست‌‌‌های جدید، دولت ممکن است 6تریلیون یوآن اضافی را از اوراق قرضه خزانه ویژه در مدت سه‌سال جمع‌‌‌آوری کند. در همین حال، داده‌‌‌ها نشان داد که رشد صادرات چین در ماه سپتامبر به پایین‌‌‌ترین حد در پنج‌ماه گذشته کاهش یافته و واردات به‌طور غیرمنتظره‌‌‌ای کمتر شده است.

مس در کف سه‌هفته اخیر

معاملات آتی مس نیز روز سه‌‌‌شنبه، 15 اکتبر، به کمتر از 4.35دلار در هر پوند رسید و رکورد پایین‌‌‌ترین حد سه‌هفته اخیر را ثبت کرد. تحلیل‌‌‌های جهانی درباره دلایل این موضوع نشان می‌دهد این نگرانی وجود دارد که تلاش‌‌‌های محرک چین ممکن است برای تقویت رشد اقتصادی در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات در جهان کافی نباشد. وزارت دارایی چین برنامه محرک مالی این کشور را در آخر هفته اعلام کرد که شامل اقداماتی برای حمایت از بخش املاک است، اما نتوانست با پیش‌بینی سرمایه‌گذاران در مورد اندازه بسته نجات، اعتماد بازار را برانگیزد. ارقام تجاری ماه سپتامبر برای چین نیز ضعیف‌‌‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌‌‌شد، افزایش یافت و نگرانی‌ها در مورد شرایط تقاضا را تشدید کرد. علاوه بر این، تقاضای ضعیف با دوره طولانی‌مدتی که در آن هزینه‌‌‌های فرآوری مس در کارخانه‌‌‌های ذوب مس چین نزدیک به صفر باقی مانده است، همزمان شده که نشانه‌‌‌ای از عرضه بیش از حد در بازار مس تصفیه‌شده است.