رشد قیمت پایه با اهرم دلار مبادله‏‏‌ای

معاملات آتی نفت ‌خام برنت در آخرین روز معاملاتی با ۰.۴‌درصد کاهش به کانال ۷۹دلار به ازای هر بشکه رسید، چراکه سرمایه‌گذاران اختلالات احتمالی عرضه ناشی از مناقشه خاورمیانه و تاثیرات توفان میلتون بر تقاضای سوخت در فلوریدا را ارزیابی کردند. با این حال، قیمت نفت برنت ضمن ثبت دومین هفته رشد متوالی خود، از زمان تشدید تنش در منطقه خاورمیانه بیش از ۱۰‌درصد افزایش یافت. این وضعیت نگرانی‌هایی را در مورد اختلالات احتمالی عرضه در خاورمیانه ایجاد کرده است که به افزایش قیمت دامن می‌‌‌زند.

توفان میلتون همچنین به تقاضای سوخت کوتاه‌مدت در فلوریدا کمک کرد؛ اگرچه مصرف بلندمدت ممکن است با پیامدهای توفان کاهش یابد. در سمت تقاضا، پس از آنکه چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام، پیش‌نویس قانونی را برای ارتقای رشد بخش خصوصی با هدف تقویت اعتماد سرمایه‌گذاران در بحبوحه رکود اقتصادی رونمایی کرد، چشم‌‌‌انداز بهبود یافت. قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بازار جهانی نیز تحت‌تاثیر وضعیت قیمت نفت قرار گرفته است. به‌طور کلی قیمت پایه محصولات شیمیایی و پلیمری در بازار جهانی در کانال نزولی قرار گرفت، این در حالی است که قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بازار داخلی تحت‌تاثیر رشد نرخ دلار حواله‌‌‌ای در بازار مبادله‌‌‌ برای نوزدهمین هفته متوالی روند صعودی را در پیش گرفت.

7 copy

افزایش قیمت یکپارچه محصولات پتروشیمی

قیمت پایه محصولات پتروشیمی روز یکشنبه 22مهرماه در حالی اعلام شد که قیمت‌های پایه از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال‌جاری روند افزایشی را در پیش گرفته‌‌‌اند. نرخ دلار مبادله‌‌‌ای برای نوزدهمین هفته متوالی حدود 596تومان افزایش داشت. به عبارت بهتر دلار مبادله‌‌‌ای از 46‌هزار و 964تومان در روز 8مهرماه به 47‌هزار و 560تومان در روز 22مهرماه رسید و در واقع با 1.2‌درصد رشد همراه شد و از این رو موجب افزایش 96‌درصد از قیمت پایه محصولات پتروشیمی شد. این موضوع در حالی رخ داده است که قیمت‌های جهانی در کانال نزولی قرار دارند و از طرفی قیمت دلار حواله در بازار مبادله‌‌‌ای به مسیر رشد تدریجی خود ادامه می‌دهد و موجب افزایش قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بازار داخلی شده است.

قیمت‌های پایه 96‌درصد از محصولات پتروشیمی در حالی افزایش یافت که تغییر قیمت این کالاها به میزان رشد دلار بود و نشان می‌دهد که قیمت‌های جهانی این محصولات بدون تغییر باقی مانده‌‌‌اند یا در کانال کاهشی قرار دارند.

بررسی قیمت پایه محصولات پلیمری اعلام‌شده در روز 22مهرماه نشان می‌دهد که 96‌درصد محصولات این گروه با رشد قیمت همراه بودند و در این بین پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات گرید TG641 با 5‌درصد رشد معادل 2‌هزار و 321تومان به 48‌هزار و 647تومان رسید. پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات گرید TG645 طی هفته جاری با 5‌درصد رشد قیمت پایه در رده دوم این گروه قرار گرفت. در گروه کالاهایی که با دلار مبادله‌‌‌ای قیمت‌گذاری می‌‌‌شوند، اکریلونیتریل بوتادین استایرن 0150 برای دومین هفته متوالی با 0.1‌درصد افت، تنها کالای کاهشی در این گروه بود که نسبت به هفته گذشته 83تومان کاهش قیمت را به ثبت رسانده است. قیمت جهانی این محصول پلیمری نسبت به هفته گذشته 23دلار به ازای هر تن کاهش قیمت را گزارش می‌کند.

به‌طور کلی 96‌درصد گروه محصولات پلیمری با افزایش قیمت همراه بودند و رشد قیمت‌ها تحت‌تاثیر رشد نرخ دلار حواله در بازار مبادله‌‌‌ای اتفاق افتاده است. دلار 28‌هزار و 500تومانی که مبنای قیمت‌گذاری‌‌‌ برخی از محصولات پلیمری بود برای همیشه حذف شد و از این‌رو همه محصولات این گروه به صورت یکپارچه تحت‌تاثیر نرخ دلار حواله‌‌‌ای در بازار مبادله‌‌‌ای با قیمت 47‌هزار و 560تومان قیمت‌گذاری می‌‌‌شوند. در گروه کالایی شیمیایی‌‌‌ها نیز 96‌درصد گروه‌‌‌ها با افزایش قیمت همراه بودند و منواتیلن گلایکول با 9.3‌درصد رشد در رده نخست محصولات شیمیایی قرار دارد و در روز 22مهرماه قیمت پایه این محصول 24‌هزار و 171تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام شد و ایزوبوتانول با 8.8‌درصد افزایش قیمت در رتبه دوم افزایشی‌‌‌های گروه شیمیایی‌‌‌ها قرار گرفت. نرمال بوتانول با 3.3‌درصد کاهش در قعر جدول شیمیایی‌‌‌ها قرار دارد. افزایش قیمت پایه محصولات شیمیایی نیز تحت‌تاثیر تغییرات 475تومانی نرخ دلار مبادله‌‌‌ای رقم خورده است. این در حالی است که قیمت‌های پایه در بازار جهانی تحت‌تاثیر شرایط ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه در کانال صعودی قرار گرفته‌‌‌اند.

افت معاملات محصولات پتروشیمی

بررسی تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی در بازه زمانی 14 تا 20مهرماه نشان می‌دهد این بازار میزبان 112‌هزار و 133تن انواع محصول پلیمری بود که با استقبال 190‌هزار و 654تن مواجه شد و در این بین 103‌هزار و 701تن محصول پلیمری مورد معامله قرار گرفت. مقایسه آمار عرضه و معاملات محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی بورس‌کالا طی هفته‌های سوم و دوم مهرماه نشان می‌دهد که حجم عرضه و معاملات به ترتیب ‌14درصد و 3.5‌درصد کاهش را به ثبت رسانده است. این در حالی است که میانگین قیمت پایه محصولات پلیمری طی هفته گذشته افزایشی بوده است. بررسی بازار فیزیکی محصولات شیمیایی نیز نشان می‌دهد که در هفته سوم پاییز 49‌هزار و 654تن انواع محصول شیمیایی در این رینگ عرضه و با تقاضای 39‌هزار و 941تنی مواجه شد و در پایان معاملات 26‌هزار و 423تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفت. میانگین قیمت پایه محصولات شیمیایی طی بازه 14 تا 20مهرماه نسبت به هفته پیش از آن صعودی بوده است، با وجود این، حجم عرضه و معاملات محصولات شیمیایی در بازه مورد بررسی به ترتیب 3‌3درصد و ‌46درصد کاهش داشته‌‌‌ است.