7 copy

این فلز سرخ در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به قیمت 9‌هزار دلار و 548سنت به ازای هر تن معادل 4.33دلار به ازای هر پوند معامله شد که 12‌درصد افزایش را نسبت به موقعیت خود در ابتدای سال‌جاری میلادی به ثبت رساند، اما نسبت به بالاترین رقم بیش از 11‌هزار دلار به ازای هر تن در ماه مه کاهش داشت. عوامل کلیدی موثر بر قیمت مس را می‌‌‌توان مواردی همچون کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو ایالات‌متحده و سیاست‌‌‌های محرک اقتصادی چین دانست.در سپتامبر 2024 اعلام شد، در راستای اجرای اقدامات محرک چین مبلغی به میزان 3.95تریلیون یوآن (560میلیارد دلار) به اقتصاد این کشور تزریق می‌شود که معادل بیش از 3‌درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور به حساب می‌‌‌آید.چین در اوت 2024 با توجه به افزایش قیمت کاتدهای مس درجه A در شانگهای شاهد بهبود نسبی در بازار فیزیکی خود بود.

این بازگشت تا حد زیادی به بهبود شرایط واردات پس از کاهش قیمت فلزات لندن (LME) نسبت داده می‌شود. با این حال، به گفته Fastmarkets، نوسانات قیمت همچنان با چالش‌‌‌هایی همراه است.انتظار می‌رود علاوه بر عوامل اقتصاد کلان، روندهای فصلی و موقعیت‌‌‌های سوداگرانه، قیمت مس را در سه‌ماه پایانی 2024 افزایش دهند.از نظر تاریخی، سه‌ماه پایانی سال‌جاری قوی‌‌‌ترین دوره برای مس بوده است و انتظار می‌رود کاهش تولید کارخانه‌‌‌های ذوب در کنار افزایش تقاضا از بازار فیزیکی چین، عرضه را کاهش دهد. چشم‌‌‌انداز بلندمدت فست‌‌‌مارکت‌‌‌ها نیز به‌‌‌ویژه به دلیل افزایش تقاضا برای مس در انتقال انرژی جهانی صعودی باقی می‌‌‌ماند.پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025، به دلیل کاهش عرضه و بهبود تقاضا در اروپا، امتیاز کاتد مس درجه A در روتردام 25‌درصد افزایش یابد. با این حال، به‌رغم تقاضای رو‌‌‌به رشد پروژه‌‌‌های انرژی سبز، بازار کلی مس اروپا همچنان ضعیف است و آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده منطقه، با تقاضای ضعیف بخش‌‌‌های تولید، خودرو و ساخت‌وساز مواجه است.در ایالات‌متحده، خوش‌بینی برای تقاضای مس در بلندمدت وجود دارد که ناشی از عدم‌تعادل عرضه پیش‌بینی‌‌‌‌شده و افزایش نیاز به مس در پروژه‌‌‌های انرژی سبز است. Fastmarkets همچنین انتظار دارد تقاضای مس تا سال 2034 با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 2.6درصد رشد کند.

در بخش‌‌‌های انتقال انرژی، انتظار می‌رود تقاضا با نرخ رشد سالانه مرکب قوی‌‌‌تر 10.7‌درصد رشد کند که توسط وسایل نقلیه الکتریکی (14.3درصد)، انرژی خورشیدی (5.6درصد) و نیروی باد (9.3درصد) هدایت می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که صنایع سنتی با 1.4‌درصد رشد کمتری داشته باشند. معاملات آتی مس در آخرین روز معاملاتی به سطح 4.4دلار به ازای هر پوند رسید و برای دومین مرتبه متوالی افزایش یافت، چراکه این امید وجود دارد که چین، به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی مس، اقدامات محرک بیشتری را در کنفرانس مطبوعاتی وزارت دارایی که روز شنبه برگزار شد، اعلام کند. بازارها تخمین می‌‌‌زنند که مقامات مالی یک بسته محرک مالی بزرگ را اعلام کنند که انتظار می‌رود بین 2 تا 3تریلیون یوآن باشد. بانک مرکزی چین تسهیلات مبادله‌‌‌ای به ارزش 500میلیارد یوآن را برای موسسات مالی از جمله شرکت‌های اوراق بهادار، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بیمه‌‌‌گذاران برای خرید سهام باز کرد. پکن پیش از این بسته محرک پولی جامعی را پس از اینکه مجموعه‌‌‌ای از داده‌‌‌های هشداردهنده هدف رشد تولید ناخالص داخلی 5درصدی پکن را تهدید کرد اعلام کرد، اما فقدان اقدامات اضافی اعلام‌شده در یک جلسه توجیهی فوق‌العاده توسط آژانس برنامه‌‌‌ریزی اقتصادی، بازارهای نهاده‌‌‌های صنعتی مانند مس را نسبت به اینکه چنین حمایتی باعث افزایش تقاضا می‌شود، با شک و تردید مواجه کرد.