پایان خواب تابستانی بازار فولاد

 بعد از پایان قطعی برق در واحدهای فولادی، دوماه ابتدایی فصل پاییز زمان مناسبی برای جبران عقب‌افتادگی کارخانه‌‌‌های فولادی است و با توجه به افزایش میزان تولید شمش و سایر محصولات زنجیره فولاد، در بازار مازاد عرضه وجود دارد. از این‌رو میزان صادرات نیز در این بازه زمانی افزایش می‌‌‌یابد. به عبارت بهتر فعالان فولادی در تلاش هستند تا پیش از آغاز قطعی گاز، عقب‌ماندگی ناشی از قطع برق را جبران کنند و ذخایر انبارها را افزایش دهند.

این در حالی رقم می‌‌‌خورد که در عرضه داخلی بازارسازی را رعایت می‌کنند، بنابراین قیمت با تغییر چندانی مواجه نشده است. بررسی بازار مقاطع طویل طی هفته گذشته نشان می‌دهد که همچنان در عرضه معضل وجود دارد و انبار واحدهای نورد خالی از محصول شده است. با این حال، مشکل کمبود نقدینگی اجازه حرکت به بازار را نمی‌‌‌دهد. تشدید تنش در منطقه خاورمیانه موجب رشد نرخ ارز در بازار آزاد شد و طی هفته گذشته بازار فولاد نسبت به نرخ ارز حساسیت نشان داد، اما وضعیت تقاضا و همچنین محدودیت نقدینگی اجازه افزایش قیمت انواع محصولات فولادی به‌ویژه شمش را نمی‌‌‌دهد. از طرفی طبق سال‌های گذشته پیش‌بینی می‌شود که طی ماه‌های آینده واحدهای فعال در زنجیره فولاد با معضل قطعی گاز مواجه ‌‌‌شوند و میزان تولید به مدت سه‌ماه مجددا کاهشی شود.

7 copy

افزایش میزان معاملات شمش بعد از پنج‌هفته

بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران طی بازه زمانی 14 تا 18مهرماه نشان می‌دهد، این بازار میزبان 298‌هزار و 475تن انواع شمش بود که با تقاضای 433‌هزار و 495تنی مواجه شد و از این میزان 192‌هزار و 900تن با میانگین قیمت معاملاتی 22‌هزار و 358تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. به عبارت بهتر در هفته سوم مهرماه 65‌درصد از شمش‌‌‌های عرضه‌شده مورد معامله قرار گرفت که بیشترین حجم معاملات بعد از پنج‌هفته به حساب می‌‌‌آید. مقایسه حجم عرضه و معاملات شمش طی هفته‌های سوم و چهارم مهرماه سال 1403 نشان می‌دهد که طی هفته جاری میزان عرضه شمش 8.5‌درصد کاهش داشته و این در حالی است که حجم تقاضا طی دوهفته متوالی 17.5‌درصد با رشد همراه بوده و حجم معاملات نیز در مدت مورد بررسی افت 6درصدی را به ثبت رسانده است. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که برخلاف افزایش نرخ ارز، میانگین قیمت موزون معاملات طی هفته جاری نسبت به هفته گذشته کاهش 0.02درصدی را به ثبت رسانده است.

این در حالی است که میانگین قیمت معاملات آهن اسفنجی در هفته سوم پاییز نسبت به هفته پیش از آن 201‌درصد افزایش داشته و به سطح 12‌هزار و 714تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است.  رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران در روز چهارشنبه 18 مهرماه میزبان 159‌هزار و 789تن انواع میلگرد بود که با تقاضای 57‌هزار و 798تنی مواجه شد و تا لحظه تنظیم این گزارش 31‌هزار و 957تن میلگرد با میانگین قیمت 25‌هزار و 484تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. مقایسه بازار فیزیکی میلگرد طی دوهفته متوالی نشان می‌دهد که حجم عرضه و معاملات این محصول به ترتیب 31‌درصد و 73‌درصد کاهش داشته است و این در حالی است که قیمت پایه میلگرد در هفته سوم پاییز نسبت به هفته پیش از آن کاهش 0.5درصدی را به ثبت رسانده است. بررسی وضعیت تالار فیزیکی بورس‌کالای ایران نشان می‌دهد که واحدهای نورد همچنان با معضل کمبود نقدینگی مواجه هستند و عملا این محصول تقاضا ندارد و به نوعی مازاد عرضه در بازار وجود دارد که موجب شده است صادرات افزایش یابد.