توقف قیمت لوب‏‏‌کات سبک

در حالی که تشــــدید درگیری‌‌‌ها در خاورمیانه همچنان خطرات عرضه نفت را به همراه دارد، قیمت‌های آتی نفت خام برنت در روز جمعه به بیش از ۷۸دلار به ازای هر بشکه رسید که بالاترین قیمت طی چهار هفته اخیر به حساب می‌‌‌آید و همچنین بالاترین رشد هفتگی شاخص برنت از اوایل ژانویه ۲۰۲۳ تاکنون بوده که تحت‌تاثیر پیش‌بینی تشدید تنش در منطقه خاورمیانه رخ داده است. بااین حال، نگرانی‌های عرضه با ظرفیت مازاد تولید اوپک و تداوم ثبات عرضه جهانی نفت کاهش یافت. در سمت تقاضا، نشانه‌‌‌هایی از اقتصاد قوی ایالات‌متحده از انتظارات برای تقاضای سوخت حمایت می‌کند، در حالی که داده‌‌‌های مثبت بازار کار در اوایل این هفته بر خوش‌بینی پیش از گزارش مشاغل کلیدی امروز افزوده است. با این حال، قیمت‌های پایه جهانی محصولات پتروشیمی و پالایشی طی هفته اخیر کاهشی بود، این در حالی رخ داده است که قیمت‌های پایه در بازار داخل تحت‌تاثیر رشد نرخ دلار مبادله‌‌‌ای افزایشی اعلام شدند. با وجود این، قیمت پایه لوب‌‌‌کات سبک نیز تحت‌تاثیر قیمت نفت کوره سولفور بالا در وضعیت ثبات قیمتی به سر می‌‌‌برد.

افزایش ۷۰ درصدی معاملات لوب‌‌‌کات سبک

بررسی تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی در بازه زمانی ۷ تا ۱۱مهرماه نشان می‌دهد این بازار میزبان ۳۷‌هزار تن لوب‌‌‌کات سبک بوده که با استقبال ۳۴‌هزار تنی مواجه شده و در نهایت همه حجم مورد تقاضا به فروش رسیده است.

میانگین قیمت پایه لوب‌‌‌کات سبک عرضه‌شده در دومین هفته مهرماه ۲۰‌هزار و ۷۶۵تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد که نسبت به میانگین قیمت پایه عرضه‌شده این محصول طی هفته ابتدایی فصل پاییز ۰.۰۹‌درصد کاهش داشته است. همچنین بررسی رینگ فیزیکی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات لوب‌‌‌کات سبک طی هفته دوم مهرماه افزایشی بوده، به‌طوری که حجم عرضه این محصول در بازه ۳۱شهریور تا ۴مهرماه ۱۸‌هزار تن به ثبت رسیده که همه ۱۰‌هزار تن حجم مورد تقاضا با میانگین قیمت پایه ۲۰‌هزار و ۷۸۵تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسیده است. به این ترتیب میزان عرضه و معاملات لوب‌‌‌کات سبک طی دو هفته متوالی به ترتیب ۵۱‌درصد و ۷۰.۵‌درصد افزایش را به ثبت رسانده است.  بررسی رینگ فیزیکی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی در هفته دوم مهرماه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که قیمت پایه لوب‌‌‌کات سبک براساس نوسان نرخ پول رسمی کشور و بهای این محصول در بازار جهانی تعیین می‌شود.

بررسی بازار فیزیکی این محصول طی هفته‌‌‌های گذشته نشان می‌دهد که قیمت این محصول در بازار داخلی با افت تدریجی و پیوسته همراه بوده که این موضوع همسو با روند قیمت‌های جهانی رقم خورده است. با وجود اینکه نرخ دلار در بازار آزاد از ۱۰روز گذشته روند صعودی را در پیش گرفته و در کانال ۶۳‌هزار تومان قرار گرفته و این در حالی است که نرخ دلار حواله‌‌‌ای در بازار مبادله‌‌‌ای برای هجدهمین هفته متوالی افزایش داشته و طی هفته جاری نیز رشد ۰.۸درصدی را به ثبت رساند و به ۴۶‌هزار و ۵۴۰تومان رسید، با وجود این قیمت پایه لوب‌‌‌کات سبک طی دو هفته اخیر تغییر محسوسی نداشته است و بازارهای جهانی به عنوان سرعت‌‌‌گیر قیمتی برای این محصول عمل کرده‌‌‌اند. بررسی قیمت پایه محصولات پتروشیمی و پالایشی در بازار جهانی گویای آن است که محصولات روند نزولی را در پیش گرفتند و این افت قیمت‌ها در بازار جهانی تحت‌تاثیر تشدید تنش در منطقه خاورمیانه رخ داده است، از این‌رو ثبات قیمت لوب‌‌‌کات سبک را می‌‌‌توان به وضعیت بازار جهانی نسبت داد. همچنین قیمت پایه فروش لوب‌‌‌کات سبک در سال ۱۴۰۲ براساس نرخ ارز نیمایی ۳۹‌هزار و ۵۰۰تومان بود و در سال ۱۴۰۳ نرخ ارز حواله‌‌‌ای در بازار مبادله به ۴۶‌هزار و ۵۴۰تومان رسیده است. از این‌رو نرخ ارز در تعیین قیمت پایه این محصول رشد ۱۵درصدی داشته و این روند افزایشی تاثیر مستقیمی بر قیمت لوب‌‌‌کات سبک گذاشته که به طور کلی در سال‌جاری اتفاق افتاده است.

9 copy

ثبات قیمت نفت کوره سولفور بالا

از طرفی قیمت عرضه لوب‌‌‌کات براساس بهای HSFO180 (نفت کوره سولفور بالا) خلیج‌فارس و نرخ ارز نیمایی (نرخ حواله ارز در بازار مبادله) تعیین می‌شود. بنابراین پیش‌بینی هرگونه تغییر یکباره در نرخ ارز نیمایی یا بهای نفت کوره سولفور بالا می‌‌‌تواند در قیمت‌گذاری این محصول تاثیر مستقیم بگذارد. قیمت پایه لوب‌‌‌کات (ماده اولیه تولید روغن پایه) در بورس‌کالای ایران براساس میانگین جهانی نرخ فروش دو هفته قبل  HSFO(نفت کوره سولفور بالا) محاسبه می‌شود.

بنابراین بررسی قیمت نفت کوره سولفور بالا نشان از این دارد که قیمت آن که از 5ماه ژوئیه که بالاترین قیمت از ابتدای سال میلادی به حساب می‌‌‌آید و در کانال 75دلار به ازای هر بشکه قرار گرفت و از آن پس در ثبات نسبی قرار داشت و در روز 11ماه سپتامبر به پایین‌‌‌ترین قیمت 12ماه اخیر رسید و کانال 57دلار و 20سنت به ازای هر بشکه را لمس کرد و پس از آن تحت‌تاثیر ادامه تنش‌‌‌ در مناطق دارای ذخایر نفتی مجددا مسیر صعودی را در پیش گرفت و در روز 20سپتامبر در کانال 62دلار و 74سنت به ازای هر بشکه قرار گرفت و از آن پس قیمت نفت کوره سولفور بالا در همین کانال در شرایط ثبات به سر برد و در ادامه قیمت نفت کوره سولفور بالا در همین کانال به مسیر خود ادامه داد تا اینکه در روز 4ماه اکتبر روند قیمتی صعودی شد، به طوری که کانال 62دلار و 66سنت به ازای هر بشکه نیز به ثبت رسید، به‌طور کلی تحت‌تاثیر تنش در منطقه خاورمیانه و تشدید درگیری‌‌‌ها در مناطق نفت‌‌‌خیز، قیمت نفت کوره سولفور بالا در مسیر صعودی قرار گرفته است که با ادامه این شرایط پیش‌بینی می‌شود قیمت این محصول نیز تحت‌تاثیر شاخص برنت در کانال صعودی قرار بگیرد.