واکنش فولاد به تحولات منطقه

 تقاضای ضعیف در وضعیت ترس ناشی از انتشار اخبار رویداد اخیر منطقه، مانع رشد شدید قیمت میلگرد در وضعیتی شد که قیمت‌ها در بازارهای مهم (دلار، نفت، طلا و...)، روند افزایشی به خود گرفتند.

فعالان بازار فولاد می‌‌‌گویند، بازار نگران است و به همین علت دیروز، روند معاملات میلگرد در رینگ صنعتی بورس‌کالا آن‌طور که باید پیش نرفت. با این حال، گروهی از فعالان بازار فولاد معتقدند در صورتی که رخداد نظامی و امنیتی خاصی به دنبال پاسخ نظامی سه‌شنبه‌شب ایران به اسرائیل صورت نگیرد، انتظارات هیجانی در بازارها طی روزهای آینده فروکش خواهد کرد. با فروکش کردن این انتظارات، تحولات نرخ ارز می‌‌‌تواند تغییرات قیمت‌ها در بازار فولاد را بازیگردانی کند. تغییرات قیمت جهانی اما در شرایطی که بازار داخلی با ضعف تقاضا روبه‌روست، اثر افزایشی شدیدی بر سطح قیمت‌ها ندارد.

بازار ترسید

فعالان بازار فولاد در تشریح آنچه روز گذشته به فاصله چند ساعت بعد از پاسخ نظامی ایران به جنایات اسرائیل در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران رخ داد معتقدند، واکنش اصلی بازار به این موضوع، در معاملات دیروز، ترس بود. نگرانی از پیامدهای تنش، روز گذشته بر معاملات سایه انداخت و باعث شد تنها ۲۳.۸‌درصد از کل عرضه صورت‌گرفته در تالار میلگرد، فروخته شود. هرچند به‌طور کلی، تقاضای میلگرد در بازار داخلی همواره تقاضایی ضعیف است، اما روز گذشته، تحت‌تاثیر پاسخ نظامی سه‌شنبه‌شب، عملا معاملات میلگرد در رینگ صنعتی بورس‌کالا خاموش بود. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد

عمده معاملات صورت‌گرفته در تالار میلگرد در روز گذشته، اعتباری بوده و عملا معامله‌‌‌‌‌‌ای به صورت نقدی انجام نشده است. این شرایط در حالی دیروز، در بازار معاملات میلگرد رقم خورد که انتظار می‌‌‌رفت حجم بیشتری از میلگرد عرضه‌شده با قیمت بالاتر به فروش برسد؛ چرا که تحت‌تاثیر رشد قیمت‌های جهانی در بازار فولاد به دنبال رونمایی اخیر چین از بسته حمایتی محرک بازار مسکن و همچنین اقدام این کشور در راستای کاهش نرخ بهره وام‌‌‌های بانکی در این بخش، قیمت شمش و آهن اسفنجی هم در معاملات اخیر بازار داخل در مسیر افزایش قرار گرفت. در داخل نیز خبرها حاکی از افزایش هزینه‌‌‌ کارخانه‌‌‌ها به‌خصوص در مورد محصولاتی نظیر میلگرد است که در کف قیمتی قرار دارند. با این حال، بهای میلگرد در معاملات روز گذشته تغییر قابل ملاحظه‌‌‌ای نداشت. دیروز، مجموعا ۲۰۲‌هزار و ۴۴۰تن میلگرد در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد که تنها ۲۳.۸‌درصد از کل عرضه معادل ۴۸‌هزار تن مورد معامله قرار گرفت. تقریبا همه این معاملات هم به صورت اعتباری بود. متوسط قیمت هر کیلوگرم میلگرد در معاملات دیروز، چهارشنبه ۱۱مهرماه، ۲۶‌هزار تومان بود که نسبت به هفته قبل، رشد ۱.۵درصدی داشته است.  به گفته کارشناسان این بازار، این رشد قیمت عمدتا ناشی از فروش اعتباری و مدت‌دار میلگرد به خریداران بود و چون عملا معامله‌ای به صورت نقدی صورت نگرفت نمی‌توان اظهارنظر دقیقی درباره رشد واقعی قیمت‌ها ارائه داد.در معاملات رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران در روز دوشنبه، نهم مهرماه ۱۴۰۳ نیز مجموعا ۱۷۷‌هزار و ۲۰۰تن شمش فولادی (شمش بلوم ۵SP۱۵۰*۱۵۰) عرضه شد که حجم تقاضا برای این محصول فولادی ۲۶۱‌هزار و ۵۸۰ تن بود. حدود ۸۱‌درصد از کل شمش عرضه‌شده معادل ۱۴۳‌هزار و ۳۵۰تن، از سوی خریداران معامله شد. متوسط قیمت هر کیلوگرم شمش نیز در روز معاملاتی هفته جاری (دوشنبه)، ۲۲‌هزار و ۲۴۰تومان بود که نسبت به هفته قبل رشد ۰.۵درصدی داشت.

انتظار بازار برای رشد قیمت

با این حال، هم‌‌‌اکنون انتظاراتی از سمت فعالان بازار برای رشد قیمت‌ها در بازار فولاد رصد می‌شود. به گفته فعالان بازار فولاد، انتظار می‌رود در معاملات پیش‌‌‌رو، در صورتی که ریسک غیراقتصادی و رخداد امنیتی خاصی صورت نگیرد، قیمت‌ها از کف فعلی بالاتر رود. در صورتی که در روزهای آینده رخداد نظامی و امنیتی خاصی را شاهد نباشیم، انتظار می‌رود بازار خود را با قیمت دلار و همچنین تحولات جهانی بهای فولاد (هرچند در مقیاس ضعیف‌‌‌تر نسبت به تغییرات دلار) تطبیق دهد، اما در شرایط فعلی و با رخداد سه‌شنبه‌شب، بازار فعلا در شرایط ترس قرار دارد. از سوی دیگر عملا همه تقاضای محدود موجود در بازار نیز متقاضی خرید اعتباری است و پولی در بازار معاملات فولاد به صورت نقدی جابه‌جا نمی‌شود. فعالان و کارشناسان بازار، اخبار بعدی در خصوص تنش امنیتی و نظامی اخیر، تحولات نرخ ارز، شرایط بازار جهانی و همچنین تصمیمات اقتصادی مهم مانند کاهش نرخ بهره در سطح بین‌الملل و مسائل اقتصادی داخلی را در آینده کوتاه‌مدت و میان‌مدت بازارها از جمله بازار فولاد، موثر می‌‌‌دانند.