ثبت ارزش ۶۶.۵‌هزار میلیارد ریالی در رینگ بین‌الملل

بررسی داده‌‌‌های رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران طی هفته ابتدایی مهرماه از فروش ۲۵۱‌هزار و ۷۹۱تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌‌‌های انرژی حکایت دارد. این معاملات مجموع ارزشی بالغ بر ۶۶‌هزار و ۵۵۸میلیارد ریال را رقم زد. شرکت ملی گاز ایران در این هفته با فروش ۷۰‌هزار تن گاز مایع تولیدی در مجتمع گاز پارس‌جنوبی در صدر فروشندگان رینگ بین‌الملل فرآورده‌‌‌های هیدروکربوری قرار گرفت. این گاز مایع با قیمت پایه‌‌‌ای برابر منفی ۱۶۰پریمیوم دلار به ازای هر تن در رینگ صادراتی عرضه شد و تقاضای ۱۰۰‌هزار تنی برای این محصول به ثبت رسید. با وجود این، کل محصول عرضه‌شده در قیمت پایه به فروش رفت و این معامله مجموع ارزش ریالی برابر ۱۵‌هزار و ۱۹۸میلیارد ریال را رقم زد. دومین فروش برتر هفته در این رینگ نیز مربوط به معامله ۵۶۰‌هزار بشکه نفت سفید شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس بود. این معامله ارزشی بالغ بر ۲۰‌هزار میلیارد ریال را رقم زد و در حالی که به لحاظ حجمی در رتبه دوم فروش هفته قرار داشت، به لحاظ ارزشی در رتبه اول فروش در رینگ بین‌الملل قرار گرفت.

فروش ۵۶.۶‌هزار تن محصول در رینگ داخلی

رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی نیز در هفته اخیر منتهی به ‌روز چهارم مهرماه میزبان معامله ۵۶‌هزار و ۶۲۳تن محصول بود. این معاملات ارزشی بالغ بر ۱۳‌هزار و ۲۵۱میلیارد ریال را رقم زد. شرکت پالایش نفت آبادان در این هفته با فروش ۲۰‌هزار تن نفتای سنگین در قیمت پایه‌‌‌‌‌‌ای برابر ۲۳۳‌هزار و ۳۲۳ریال به‌ازای هر کیلوگرم و ثبت ارزش ریالی برابر ۴‌هزار و ۶۶۶میلیارد ریال، در صدر فروشندگان رینگ داخلی قرار گرفت؛ این در حالی بود که پالایش نفت اصفهان نیز با فروش ۶‌هزار تن آیزوریسایکل و ثبت ارزشی برابر ‌هزار و ۶۲۵میلیارد ریال به جایگاه دوم برترین فروشندگان هفته رسید.

ثبت فروش ۱.۵ میلیارد کیلووات ساعت برق

طی اولین هفته مهرماه بالغ بر یک‌میلیارد و ۵۱۶میلیون و ۶۴‌هزار و ۹۰۳کیلووات ساعت برق در تمامی تابلوهای برق بورس انرژی ایران مورد دادوستد قرار گرفت و ارزشی بالغ بر‌ هزار و ۷۹۳میلیارد و ۹۴۸میلیون و ۵۳۹‌هزار و ۳۰۱ریال را رقم زد. از این رقم بالغ بر یک‌میلیارد و ۵۱۶میلیون کیلووات ساعت برق در تابلوی برق سلف معامله شد. فروش این میزان برق نیروگاهی به شرکت‌های توزیع، ارزشی بالغ بر ‌هزار و ۷۴۲میلیارد و ۵۳۱میلیون ریال را رقم زد.

طی این بازه هفتگی یک‌میلیون و ۱۷۶‌هزار کیلووات ساعت برق فیزیکی نیز با مجموع ارزشی برابر یک‌میلیارد و ۳۵۲میلیون ریال مورد دادوستد قرار گرفت. بازار برق سبز نیز در این هفته میزبان فروش یک‌میلیون و ۷۹۳‌هزار و ۵۲۰کیلووات ساعت برق سبز با مجموع ارزشی برابر ۵۰میلیارد ریال بود.