به گزارش مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران، در هفته معاملاتی منتهی به ۲۹شهریورماه، افزون بر ۳/ ۱۶۸‌هزار تن انواع حامل انرژی در تابلوی نفت، گاز و سایر حامل‌‌‌های انرژی این بورس مورد مبادله قرار گرفت. ارزش ۱۹۵معامله انجام‌‌‌شده در این تابلو بیش از ۳/ ۵۰‌هزار میلیارد ریال بود که ۶/ ۹۹‌درصد ارزش کل معاملات بورس انرژی در این هفته را به خود اختصاص داد.

در هفته پایانی گرم‌‌‌ترین فصل سال بیشترین سهم از ارزش معاملات به فرآورده «نفت سفید» به ارزش ۴/ ۱۵‌هزار میلیارد ریال تعلق داشت که دادوستد آن در رینگ بین‌الملل صورت گرفت و ۷/ ۳۰‌درصد از ارزش کل معاملات بورس انرژی را به خود اختصاص داد. «نفت‌‌‌گاز» صادراتی دومین فرآورده با بیشترین ارزش معاملاتی در این هفته بود که با ۹/ ۱۱‌هزار میلیارد ریال ارزش معاملاتی سهم ۷/ ۲۳درصدی از ارزش کل معاملات بورس انرژی داشت. سومین فرآورده این هفته نیز «حلال ۵۰۲» بود که معاملات آن به ارزش ۶/ ۵‌‌‌هزار میلیارد ریال در رینگ داخلی انجام شد و سهم ۱/ ۱۱درصدی از ارزش کل معاملات بورس انرژی در هفته آخر شهریورماه را از آن خود کرد.

بورس انرژی در آخرین هفته تابستان شاهد معاملات بالغ بر ۳۰۰ورقه سلف موازی با سررسید یک‌سال و بیشتر به ارزش ۷/ ۱میلیارد ریال نیز بود. در این هفته همچنین تبادل مالکیت یک‌‌‌میلیون و ۵۷۹‌هزار کیلووات‌‌‌ساعت برق به ارزش بالغ بر ۶/ ۱میلیارد ریال در بازار فیزیکی به ثبت رسید. علاوه بر این، بورس انرژی در هفته پایانی شهریورماه میزبان دادوستد نزدیک به ۵۰میلیون و ۶۵۰‌هزار کیلووات‌‌‌ساعت برق در قالب اوراق سلف به ارزشی افزون بر ۳/ ۴۵میلیارد ریال در ۳۴معامله بود.

تالار برق سبز بورس انرژی نیز در هفته معاملاتی منتهی به ۲۹شهریورماه شاهد انجام ۶۶معامله به حجم بیش از ۴/ ۶میلیون کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر به ارزش ۹۱میلیارد و ۶۵۶میلیون ریال بود. در این هفته ارزش معاملات ۹/ ۱میلیون کیلووات ساعت برق سبز دادوستدشده در بازار فیزیکی به ۳۳میلیارد ریال و ارزش معاملات ۵/ ۴میلیون کیلووات ساعت برق سبز دادوستدشده در بازار مشتقه به ۶/ ۵۸میلیارد ریال رسید. تابلوی گواهی‌‌‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های قابل معامله نیز در این هفته میزبان معامله ۶میلیون برگه از این گواهی به ارزش ۹/ ۶۱میلیارد ریال بود.

در هفته پایانی تابستان همچنین ۶۴برگه گواهی ظرفیت به ارزش بیش از ۹/ ۴میلیارد ریال در بورس انرژی مورد دادوستد قرار گرفت.در آخرین هفته شهریورماه همچنین ۱۰گواهی سپرده نفت خام سنگین به ارزش ۳۰۱میلیون ریال و دو قرارداد آتی به ارزش ۵۵میلیون ریال خریدوفروش شد.