شاخص‏‏‌های کالایی در  کانال صعود

 مدیران ارشد مالی چین از اقداماتی صحبت کردند که سعی دارد نسبت ذخیره قانونی بانک‌های کشور را نیم واحد درصد کاهش دهد و در همین حال نرخ وام مسکن را پایین آورد تا رشد اقتصادی در چین اتفاق بیفتد. شاخص‌‌‌های سهام در آسیا روز سه‌‌‌شنبه ۲۴سپتامبر به بالاترین سطح خود در بیش از دوسال و نیم گذشته رسید، در حالی که انتظارات برای کاهش بیشتر نرخ‌های بهره در ایالات‌متحده، تمایلات ریسک را بالا نگه داشت و دلار همچنان تحت فشار است. در بازار کامودیتی‌‌‌ها، قیمت نفت در ابتدای معاملات اندکی بالاتر بود. بهای معاملات آتی نفت‌خام برنت روز سه‌شنبه به حدود ۷۴دلار و ۶سنت به ازای هر بشکه افزایش یافت.

در حالی که چشم‌‌‌انداز اختلالات عرضه بر نگرانی‌ها نسبت به کاهش تقاضا غلبه کرد، به دنبال افزایش تنش‌‌‌ها در منطقه خاورمیانه، ترس از درگیری گسترده‌‌‌تر در منطقه کلیدی تولیدکننده نفت را تشدید کرده است. سرمایه‌گذاران همچنین در حال نظارت بر خطر وقوع توفان بالقوه در سواحل خلیج‌ مکزیک هستند که می‌‌‌تواند بر تولید نفت خام در اواخر این هفته تاثیر بگذارد. علاوه بر این، چین مجموعه‌‌‌ای از اقدامات محرک برای حمایت از رکود اقتصادی خود را اعلام کرد که برخی از نگرانی‌ها در مورد کاهش تقاضا از سوی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان را کاهش داد. در همین حال، منطقه یورو کاهش غیرمنتظره‌‌‌ای را در فعالیت‌‌‌های تجاری، با رکود خدمات و بدتر شدن تولید گزارش کرد که نگرانی‌ها در مورد چشم‌‌‌انداز تقاضای انرژی در منطقه را تشدید کرد.

طلا روز سه‌‌‌شنبه حدود ۲هزار و ۶۳۰دلار به ازای هر اونس معامله شد و در سطح بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای قرار گرفت، چراکه چشم‌‌‌انداز سیاست‌‌‌های پولی محدودتر شده و افزایش ریسک‌‌‌های ژئوپلیتیک حمایت از دارایی‌‌‌های امن را افزایش داده است. کاهش قابل‌توجه نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو با توجه به اینکه نشانه‌‌‌هایی مبنی بر اینکه فدرال‌رزرو ممکن است کاهش نیم واحد درصدی دیگر را تا پایان سال اعمال کند، به افزایش جذابیت این فلز گرانبها ادامه داد. رئیس فدرال‌رزرو آتلانتا خاطرنشان کرد که پیشرفت تورم و سرد شدن بازار کار سریع‌‌‌تر از حد انتظار رخ داده است که نشان‌دهنده عادی‌‌‌سازی سیاست پولی زودتر از آنچه قبلا تصور می‌‌‌شد، است. معامله‌‌‌گران اکنون منتظر گزارش PCE هستند که در این هفته منتشر می‌شود. در همین حال، وضعیت طلا به‌عنوان یک پناهگاه امن با افزایش تنش‌‌‌ها در خاورمیانه در روز دوشنبه، بیشتر تقویت شد. از زمان کاهش نرخ بهره در آمریکا طلا همچنان صعودی است و معاملات آتی طلا سررسید پایان سال ۲۰۲۴ رکورد جدیدی زد.

7 copy

تداوم مسیر نزولی سنگ‌آهن

قیمت محموله‌‌‌های سنگ‌‌‌آهن با عیار 62‌درصد پس از اینکه چین از فهرست اقدامات تسهیل‌‌‌کننده برای حمایت از اقتصاد رونمایی کرد، دوباره به بیش از 92دلار به ازای هر تن رسید. پان گونگ‌‌‌شنگ، رئیس بانک خلق چین در یک جلسه توجیهی گفت که PBOC  قبل از پایان سال، نسبت ذخایر موردنیاز نیم واحد درصد کاهش می‌دهد. وی همچنین از برنامه‌‌‌هایی برای کاهش نرخ‌های کلیدی وام از جمله نرخ بازپرداخت هفت‌روزه، تسهیلات وام میان‌مدت و نرخ‌های اولیه وام خبر داد. این تحولات پس از آن اتفاق افتاد که فدرال‌رزرو آمریکا کمپین تسهیلی خود را با کاهش نیم واحد درصدی بیش از حد نرخ بهره در اوایل ماه جاری آغاز و چشم‌‌‌انداز اقتصاد جهانی را تقویت کرد. در همین حال، براساس داده‌‌‌های صنعت، کل موجودی سنگ‌آهن در سراسر بنادر چین در هفته اخیر کاهش یافته و به 146.6میلیون تن رسیده است.

معاملات آتی سنگ‌آهن در روز دوشنبه 23سپتامبر به پایین‌‌‌ترین سطح خود در بیش از یک‌سال گذشته رسید، چراکه سرمایه‌گذاران چشم‌‌‌انداز تقاضای نرم چین را در بحبوحه بهبود اقتصادی نابرابر و عرضه قوی‌‌‌تر در برابر اقدامات تسهیل‌‌‌کننده پولی جدید توسط مصرف‌کننده بزرگ جهان ارزیابی کردند. پرمعامله‌ترین قرارداد سنگ‌آهن ژانویه در بورس‌کالای دالیان چین(DCE)  معاملات روزانه را با 4.5‌درصد کاهش به 658.5یوآن به ازای هر تن پایان داد که ضعیف‌‌‌ترین سطح خود را از 17 اوت 2023 نشان می‌دهد. سایت اطلاعات مالی چینی Hexun Futures به نقل از داده‌های اداره ملی آمار گزارش داد که تولید سنگ‌آهن خام در دوره ژانویه تا اوت 4.1‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. در همین حال، شرکت مشاوره چینی Mysteel اعلام کرد که صادرات فولاد ضدزنگ در ماه اوت به بالاترین حد خود رسید و نسبت به مدت مشابه سال قبل 33.4‌درصد افزایش یافت. افزایش صادرات که 18.9‌درصد نسبت به ژوئیه افزایش یافته، در حالی رخ داده است که تولیدکنندگان به طور فزاینده‌‌‌ای به بازار جهانی روی می‌‌‌آورند و در میان تقاضای داخلی ضعیف در سال‌جاری میلادی قرار دارند. بانک مرکزی چین پول نقد 14روزه را به سیستم بانکی این کشور و با نرخ بهره پایین‌‌‌تر عرضه کرد که نشان‌‌‌دهنده قصد آن برای محرک‌‌‌های پولی بیشتر بود. اگرچه تحلیلگران گفتند که عملیات تامین مالی به خودی خود یک سیاست تسهیل‌‌‌کننده اصلی نیست. دومین اقتصاد بزرگ جهان به‌رغم مجموعه‌‌‌ای از سیاست‌‌‌ها با هدف تحریک هزینه‌‌‌های داخلی در تلاش برای افزایش رشد است. گمانه‌‌‌زنی‌‌‌ها مبنی بر اینکه پکن در کاهش نرخ بهره تسریع خواهد داشت، هفته گذشته پس از کاهش فوق‌العاده نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو آمریکا افزایش یافت.

8 copy

بهای مس به بالاترین سطح دوماهه رسید

معاملات آتی مس روز سه‌‌‌شنبه 24ماه سپتامبر پس از آنکه چین از فهرست اقدامات تسهیل‌‌‌کننده برای حمایت از اقتصاد چین رونمایی کرد 4.35دلار به ازای هر پوند افزایش یافت و به بالاترین سطح در بیش از دوماه گذشته رسید.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که تولید معادن مس جهان در نیمه نخست ۲۰۲۴ حدود 3.1افزایش یافته، به‌‌‌طوری‌‌‌که تولید کنسانتره ۲‌درصد و استخراج به روش SX-EW حدود ۷‌درصد رشد داشته است. رشد تولید معادن در نیمه نخست ۲۰۲۴ ناشی از بهبود وضعیت تولیدات محدود شده یا کاهش‌‌‌یافته در آمریکا، اندونزی و شیلی نسبت به سال قبل همراه با افزایش تولید از پروژه‌‌‌های جدید یا توسعه پروژه‌‌‌های قبلی در جمهوری دموکراتیک کنگو بوده است. براساس آمار و ارقام منتشرشده، موجودی انبارهای مس چین در نیمه نخست ۲۰۲۴ در مقایسه با سطح پایانی سال ۲۰۲۳ حدود ۸۵‌هزار تن افزایش یافته است. موجودی مس تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۴ در بورس‌‌‌های اصلی فلزات LME، COMEX  و SHFE در مجموع به ۵۵۹‌هزار و ۹۸۴تن رسیده است که نسبت به میزان موجودی مذکور در پایان دسامبر ۲۰۲۳ افزایش ۱۶۲درصدی داشت. متوسط قیمت نقدی LME  در ماه ژوئیه امسال ۹‌هزار دلار و 393سنت به ازای هر تن بود که 2.6‌درصد نسبت به میانگین قیمت ماه ژوئن کاهش داشت.