رشد عرضه مقاطع فولادی

بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران طی هفته سوم شهریورماه نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات انواع محصولات فولادی همچون شمش روند افزایشی را در پیش گرفته و از این‌رو در دوره مورد بررسی میزان عرضه شمش در بازار فیزیکی ۲.۵برابر افزایش یافته است که این موضوع را می‌‌‌توان به کاهش محدودیت‌های برقی از ابتدای شهریورماه نسبت داد و با توجه به کاهش قطعی برق در واحدهای تولیدی و صنعتی میزان تولید انواع محصولات فولادی به‌ویژه شمش و میلگرد افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود که این روند ادامه داشته باشد. از طرفی قیمت ارز در بازار آزاد به وضعیت ثبات نزدیک شده است و در کانال ۵۹‌هزار تومان قرار دارد و با توجه به این موضوع و همچنین افزایش میزان تولید و عرضه، قیمت شمش نیز کاهشی شده است و با ادامه این شرایط می‌‌‌توان منتظر تعدیل قیمت شمش در بازار بود. با وجود بازگشت شرایط بخش فولاد به حالت عادی، همچنان واحدهای نورد با معضل کمبود تقاضا مواجه هستند.

سهمیه‌‌‌بندی برق در واحدهای نورد از ابتدای شهریورماه نیز کاهش یافته و میزان تولید میلگرد و سایر مقاطع طویل با رشد همراه بوده است. با این حال مشتریان همچنان تمایلی به خرید ندارند و میزان معاملات میلگرد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران طی سه‌هفته گذشته حدود ۲۰‌درصد به ثبت رسیده است. کمبود نقدینگی در واحدهای نورد از علل اصلی رکود تقاضا در این حوزه به حساب می‌‌‌آید. از طرفی فصل تابستان تحت‌تاثیر ساخت‌وساز مسکن زمان اوج مصرف میلگرد به حساب می‌‌‌آید که این موضوع نیز طی دوره دوساله به خواب سنگین فرو رفته و در واقع رکود سنگین بخش ساخت‌وساز موجب کاهش قابل‌توجه تقاضا برای میلگرد شده است. ناترازی برق در بخش فولاد معضلی جدی به حساب می‌‌‌آید که هر سال در اوج گرما فعالان این صنعت، به‌ویژه نوردکاران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و هنوز این مشکل حل نشده، موضوع قطعی گاز از اواسط فصل پاییز به میان می‌‌‌آید و به عبارت بهتر نوردکاران و فعالان فولادی فقط یک‌ماه فرصت جبران عقب‌‌‌افتادگی تولید و افزایش ذخایر انبارهای خود را دارند و در همین مدت محدود نیز قیمت‌ها به ثبات نسبی نزدیک می‌‌‌شوند.

آرامش قبل از توفان بخش فولاد

پیش‌بینی می‌شود با آغاز فصل پاییز و سهمیه‌‌‌بندی گاز، شرایط تولید در واحدهای نورد سخت‌‌‌تر رقم بخورد و میزان تولید مجددا کاهش یابد و مشتری‌‌‌ها نیز از خرید عقب‌‌‌نشینی کنند؛ از این‌رو باید منتظر افزایش قیمت محصولات فولادی به‌ویژه میلگرد بود. با توجه به کاهش قیمت‌ها در زنجیره فولاد طی سه‌هفته اخیر، کارشناسان معتقدند مولفه‌‌‌های مختلفی همچون کاهش ریسک‌‌‌های بین‌المللی و نبود تحریم‌‌‌های جدید ازجمله عوامل مهم این کاهش محسوب می‌‌‌شوند. از طرفی رکود اقتصادی و کاهش تقاضا برای ارز در بازار داخلی، از دیگر دلایل روند کاهشی به حساب می‌‌‌آید. بانک‌مرکزی نیز با افزایش عرضه ارز از طریق مرکز مبادله ارز و طلا، به کنترل بازار و کاهش نرخ ارز کمک کرده است.

با توجه به کمبود تقاضا برای میلگرد در بازار داخلی، موضوع تقویت راه‌‌‌های صادراتی به میان می‌‌‌آید که پیش از این معضل ارز حاصل از صادرات مانع فعالیت گسترده تجار و تولیدکننده‌‌‌ها در عرصه بین‌المللی شده بود، اما با اعلام توافقی‌شدن ارز حاصل از صادرات بخش فلزات، موانعی صادراتی نیز تا حد زیاد رفع می‌شود و از این‌رو فعالان فولادی و نوردکاران می‌‌‌توانند مازاد عرضه در بازار داخلی را صادر کنند و در مقابل از ارز حاصل از صادرات به صورت مستقیم برای رفع نیازهای خود و خرید مواد اولیه و ماشین‌‌‌آلات صنعتی و معدنی استفاده کنند. این در حالی است که پیش از این ارز حاصل از صادرات باید به بانک‌مرکزی بازگردانده می‌‌‌شد و عملا فعالان فولادی متضرر می‌‌‌شدند. بنابراین می‌‌‌توان به آینده بخش فولاد و ثبات قیمتی محصولات این بخش امیدوار بود.

معامله ۲۱ درصدی میلگرد در رینگ فیزیکی

بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران در هفته سوم شهریورماه نشان می‌دهد این بازار در بازه زمانی مورد بررسی میزبان ۲۱۷‌هزار و ۸۲۲تن انواع میلگرد بود که با استقبال ۶۴‌هزار و ۴۳۹تنی مواجه شد و در نهایت با احتساب مچینگ ۴۶‌هزار تن، ۹۵۵تن از این محصول مورد معامله قرار گرفت. به عبارت بهتر ۲۱‌درصد از میلگردهای عرضه‌شده با میانگین قیمت موزون ۲۵‌هزار و ۶۹۷تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید که نسبت به هفته پیش از آن ۶۰۵تومان کاهش را به ثبت رسانده است. همچنین بررسی قیمت پایه میلگردهای عرضه‌شده در هفته سوم نشان می‌دهد که میانگین قیمت پایه این محصول ۲۵‌هزار و ۲۲۲تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد که نسبت به هفته دوم شهریورماه یک‌درصد کاهش یافته است.

مقایسه آمار بازار فیزیکی میلگرد در بورس‌کالای ایران نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات طی هفته سوم به ترتیب ۳۰‌درصد و ۳۱‌درصد افزایش داشته است.  همچنین بررسی‌‌‌ها نشان می‌‌‌دهد طی هفته سوم شهریورماه ۱۸۱‌هزار و ۲۷۵تن شمش در تالار فیزیکی بورس‌کالا عرضه شد که ۱۰۹‌هزار و ۲۰۰تن از آن با میانگین قیمت معاملاتی ۲۲‌هزار و ۲۸۰تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. به عبارت بهتر ۶۰‌درصد از شمش‌‌‌های عرضه‌شده با میانگین قیمت پایه ۲۱‌هزار و ۸۷۶تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته پیش از آن روند افزایشی را به ثبت رسانده است.