ثبت معاملات  48 درصدی آهن اسفنجی

 بخش فولاد در تیر و مردادماه ۱۴۰۳ تحت‌تاثیر قطعی برق در واحدهای نورد و فولادی با مشکلات مختلفی در زمینه تولید مواجه بود. با توجه با کاهش دما طی روزهای گذشته، معضل قطعی برق روند نزولی را در پیش گرفته و از این‌رو میزان ساعت خاموشی‌‌‌ها و سهمیه‌‌‌بندی برق نیز در حال کاهش است، اما هنوز به طور کامل متوقف نشده است. با وجود این، به گفته بسیاری از فعالان این حوزه، موضوع برق معضل اصلی بخش فولاد به حساب نمی‌‌‌آید و اغلب واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند و از این‌رو به طور طبیعی میزان تولید در این واحدها کاهش می‌‌‌یابد و موضوع قطعی برق را می‌‌‌توان یک بحث روانی تلقی کرد؛ چراکه به دلیل عدم‌تزریق پول در این بخش، تامین مواد اولیه برای تولیدکننده‌‌‌های صنایع پایین‌‌‌دستی به‌سختی رقم می‌‌‌خورد و از این‌رو میزان تقاضا برای آهن اسفنجی و شمش نیز کاهش می‌‌‌یابد و موضوعی همچون قطعی برق نیز به وضعیت بحرانی بخش فولاد دامن می‌‌‌زند.

آهن اسفنجی گران شد

طی دو هفته اخیر، افزایش نرخ ارز در بازار موجب شد تا قیمت پایه محصولات فولادی همچون شمش و آهن اسفنجی روند صعودی را در پیش بگیرد. از این‌رو بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران در روز شنبه ۱۷شهریورماه نشان می‌دهد که در این بازار ۲۹۷‌هزار و ۵۰۰تن آهن اسفنجی عرضه شد که با ثبت تقاضای ۰.۷برابری نسبت به عرضه مواجه شد. به عبارت بهتر در معاملات روز شنبه میزان تقاضا برای آهن اسفنجی ۲۲۶‌هزار و ۹۵۰تن به ثبت رسید که در پایان معاملات فقط ۱۴۵‌هزار و ۳۰۰تن از این محصول به فروش رسید. در واقع ۴۸.۸‌درصد از آهن‌اسفنجی‌‌‌های عرضه‌شده با میانگین قیمت موزون ۱۲‌هزار و ۳۹۵تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که میانگین قیمت معاملاتی در روز ۱۷شهریورماه نسبت به هفته گذشته ۲۰۰تومان معادل ۱.۹‌درصد افزایش را به ازای هر کیلوگرم به ثبت رسانده است.

بررسی بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران نشان می‌دهد که از ۲۲۶‌هزار و ۹۵۰تن تقاضا برای آهن‌اسفنجی فقط ۱۵‌هزار تن به صورت نقدی مورد معامله قرار گرفته و مابقی به دلیل کمبود نقدینگی به صورت اعتباری به فروش رفته است. در حال حاضر پولی به این بازار تزریق نشده و در نتیجه انتظار فعال بودن بخش فولاد را نمی‌‌‌توان داشت و همچنان رکود در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران برقرار است.

در چنین وضعیتی که تقاضای داخلی با بحران مواجه است، تقویت راه‌‌‌های صادراتی تنها راه نجات این بخش به حساب می‌‌‌آید؛ هرچند در حال حاضر صادرات به صورت اندک انجام می‌شود که پیش‌بینی می‌شود با شروع کار دولت چهاردهم از هفته جاری تغییرات اساسی در این حوزه ایجاد شود و با تقویت روابط بین‌الملل میزان صادرات روند افزایشی را در پیش بگیرد.   به طور کلی بازار در انتظار ثبات به سر می‌‌‌برد و امید می‌رود تعدیل نسبی قیمت به چرخش معاملات کمک کند. در هر حال بازار منتظر دو اقدام دولت است تا در وهله اول موضوع ارز حل شود و در گام بعدی بحث عوارض صادراتی تعیین‌تکلیف شود. طی روزهای آینده جهت‌‌‌گیری دولت و بازار روشن می‌شود. در حال حاضر قیمت دلار در کانال ۵۹‌هزار تومان به حالت ثبات درآمده است و از این‌رو می‌‌‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت محصولات زنجیره فولاد به‌ویژه آهن‌اسفنجی طی هفته‌‌‌های آتی به میزان اندکی کاهشی شود.

همچنین بررسی بازار فیزیکی بورس‌کالا در روز شنبه ۱۷شهریورماه نشان می‌دهد ۵۰۶‌هزار تن گندله سنگ‌آهن عرضه شد که با تقاضای ۱۷۰‌هزار تنی مواجه شد و در نهایت ۳۳.۶‌درصد از محصول عرضه‌شده مورد معامله قرار گرفت. همچنین در بازار مورد بررسی ۴۹۲‌هزار تن کنسانتره عرضه شد که فقط ۲۰۰‌هزار تن و معادل ۴۰.۶‌درصد از آن به فروش رسید. آمار و ارقام نشان می‌دهد که کمبود نقدینگی مانع از فعالیت بخش‌‌‌های مختلف فولادی شده است.