شاخص‏‏‌های اصلی بازار کالایی در سراشیبی ارزش

شاخص‌‌‌ مدیران خرید صنعتی چین که در ماه ژوئیه منتشر شد، نشان داد که اقتصاد این کشور همچنان در فاز انقباضی قرار دارد و سیاست‌‌‌ها و حمایت‌‌‌های مالی از بخش تولید و صنعت در این کشور تضعیف شده  و از این‌رو بخش مسکن و مستغلات چین همچنان در وضعیت بحرانی است و قیمت مسکن در این کشور در پایین‌‌‌ترین سطح از سال ۲۰۱۵ تا به امروز قرار دارد. این موارد موجب شده تا میزان تقاضا برای انواع کامودیتی‌‌‌ها و فلزات اساسی از جانب دومین اقتصاد بزرگ دنیا کاهش یابد و از این‌رو قیمت فلزات در بازارهای جهانی روند نزولی را در پیش گرفته است. خوش‌بینی نسبت به کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو و همچنین سیاست کاهش عرضه انواع کامودیتی‌‌‌ها در بازار مانع سقوط قیمت‌ها در بازار جهانی شد. کاهش قیمت‌ها و نوسانات میزان عرضه و تقاضا بر بازار فلزات داخلی به‌خصوص فولاد تاثیر می‌‌‌گذارد؛ چراکه با توجه به رکود در بازار داخلی، تقویت صادرات به‌عنوان یک ناجی برای خروج بخش فولاد از بحران عمل می‌کند و کاهش تقاضا برای فلزات اساسی به‌ویژه فولاد از طرف چینی‌‌‌ها  موجب می‌شود که فولاد ایرانی نیز بدون مشتری باقی بماند و همچنان رکود بر این بازار سایه بیندازد.

بازگشت نفت به کانال افزایشی

نفت‌خام برنت در روز جمعه ۳۰ماه اوت در کانال ۷۹دلار به ازای هر بشکه معامله شد که نسبت به هفته گذشته روند صعودی را در پیش گرفته است. عقب‌‌‌نشینی شاخص برنت به کانال ۷۹دلار را می‌‌‌توان به نگرانی‌های طولانی‌مدت در خصوص میزان تقاضا نسبت داد که برای دومین مرتبه متوالی طی یک‌ماه اخیر تقاضا کاهشی به ثبت رسید. نگرانی‌ها نسبت به تداوم فاز انقباضی اقتصاد چین موجب شده است تا این کشور از اهداف و برنامه‌‌‌های خود دور شود و ترس نسبت به کاهش تقاضا برای نفت برنت و سایر کامودیتی‌‌‌ها تشدید شود. با وجود این، میزان عرضه نیز از طرف تولیدکنندگان بزرگ نفتی به تناسب میزان تقاضا کاهش یافته و این موضوع مانع افت شدید قیمت نفت شده است.  از طرفی براساس گزارش رویترز، عراق قصد دارد تولید نفت خود را در ماه سپتامبر کاهش دهد تا بیش از سهمیه اوپک‌پلاس را جبران کند. با توجه به تشدید درگیری‌‌‌ها در مناطق دارای نفت، میزان تولید و عرضه نفت روند کاهشی را در پیش گرفته و از این‌رو تعادل عرضه و تقاضا مانع سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی شده است.  طلا به‌عنوان دیگر کامودیتی در روز جمعه ۳۰ماه اوت به حدود ۲۵۱۰دلار در هر اونس رسید و از این‌رو در مسیر دومین افزایش قیمت ماهانه به صورت متوالی قرار دارد؛ چراکه کاهش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی بزرگ باعث کاهش هزینه فرصت نگهداری طلای بدون بازده شده است. داده‌‌‌های اخیر ایالات‌متحده نشان می‌دهد که شاخص‌‌‌های تورم ترجیحی فدرال‌رزرو، یعنی شاخص‌‌‌های اصلی و قیمت PCE، به سمت پایین بازبینی شده‌‌‌اند که نشان‌‌‌دهنده کاهش شدیدتر در سه‌ماه دوم است. همچنین، ادعاهای اولیه بیکاری کمتر از حد انتظار بود که روند بهبود بازار کار را تقویت کرد. در همین حال، رشد تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده برای سه‌ماه دوم به سمت بالا بازنگری شد. با وجود این، بازارها همچنان انتظار ۱۰۰واحد کاهش نرخ را در طول سه‌جلسه باقی‌مانده فدرال‌رزرو در سال‌جاری دارند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که بانک‌مرکزی اروپا کاهش نرخ بهره را با حمایت از کاهش سریع فشار قیمت‌ها اعمال کند. علاوه بر این، جذابیت پناهگاه امن شمش با تشدید درگیری در خاورمیانه تقویت شده است.

6 copy

سقوط بهای سنگ‌‌‌آهن به پایین‌‌‌ترین سطح 20ماهه

قیمت سنگ‌آهن با عیار 62‌درصد در ماه اوت به زیر 100دلار به ازای هر تن سقوط کرد که پایین‌‌‌ترین قیمت در 20ماه اخیر به حساب می‌‌‌آید، چراکه تقاضای ضعیف برای فولاد از طرف چین باعث شد تا کارخانه‌‌‌ها خرید آهن خود را کاهش دهند. بحران مازاد عرضه مسکن در چین و فقدان اقدامات محرک دولت برای توسعه‌‌‌دهندگان دارایی‌‌‌های بدهکار به طور فزاینده‌‌‌ای چشم‌‌‌انداز فعالیت‌‌‌های ساخت‌وساز را مختل کرده است. این موضوع با کاهش شاخصPMI ساخت‌وساز NBS  چین در ماه ژوئیه به پایین‌‌‌ترین حد یک‌سال اخیر نشان داده شده، در حالی که قیمت مسکن بیشترین کاهش را از سال 2015 تاکنون به ثبت رسانده است. در نتیجه، داده‌‌‌های تولید نشان می‌دهد که تولید فولاد در این کشور نسبت به ماه قبل 9‌درصد کاهش یافته که چشم‌‌‌انداز را محدود می‌کند. همچنین با انعکاس تقاضای ضعیف تولیدکنندگان فولاد، میزان ذخایر سنگ‌آهن در بنادر چین تا ماه ژوئیه افزایش یافته است. علاوه بر این، تقاضا برای فلزات آهنی چین در جاهای دیگر نیز محدود شد، چراکه اقتصادها موانع تجاری را برای جلوگیری از دامپینگ چین افزایش دادند.

چینی‌‌‌ها مس نمی‌‌‌خرند

قیمت مس در معاملات آتی روز 30 ماه اوت به 4.1دلار به ازای هر پوند رسید و با بازگشت چشم‌‌‌انداز تقاضای ضعیف به خط مقدم سرمایه‌گذاران، قیمت مس به‌شدت از بازگشت ثابت خود عقب‌‌‌نشینی کرد. چین برای حمایت مالی از بخش تولید کشور برنامه‌‌‌ای ندارد و در تلاش است تا منابع عمومی را به سمت فناوری‌‌‌های جدیدتر ببرد و از این‌رو نگرانی‌ها نسبت به میزان تقاضای چینی‌‌‌ها به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی مس تشدید شده است. کاهش تقاضا با انقباضات شدیدتر از حد انتظار برای PMI رسمی و تولیدی Caixin چین در ماه اوت نشان می‌دهد که رشد تولید صنعتی انتظارات متفاوتی را نشان می‌دهد.  همچنین معاملات آتی آلومینیوم در روز جمعه 30 اوت به کمتر از 2480دلار به ازای هر تن رسید و عقب‌‌‌نشینی را از بالاترین سطح دوماهه خود یعنی 2550دلار به ازای هر تن که در 27ماه اوت به ثبت رسانده بود آغاز کرده است و از روند کاهش تقاضای فلزات اساسی عمده پیروی می‌کند، چراکه تقاضای ضعیف در میان بخش‌‌‌های صنعتی برتر جهان پیشتاز سرمایه‌گذاران شد. داده‌‌‌های تولیدی از مصرف‌کننده اصلی چین همچنان به کاهش تقاضای کارخانه در این کشور اشاره می‌کند، به‌طوری که شاخص مدیران صنعتی چین و شاخص ساخت‌وساز این کشور بر انقباضات شدیدتر از حد انتظار در ژوئیه تاکید می‌کنند.  روی نیز به‌عنوان یکی دیگر از کامودیتی‌‌‌ها روندی مشابه با دیگر فلزات اساسی را تجربه کرده و از این‌رو قیمت این فلز در روز جمعه به کانال 2‌هزار دلار و 605سنت به ازای هر تن بازگشت. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که با افزایش تولید روی پالایش‌شده، روند صعودی بالقوه‌‌‌ای اتفاق خواهد افتاد که باعث می‌شود پس از کاهش نگرانی‌های اقتصاد کلان، روند صعودی فلز روی شتاب بیشتری پیدا کند. هرگونه تحول مثبت در بخش املاک چین می‌‌‌تواند حمایت بیشتری از این فلز به عمل آورد.  با افزایش میزان عرضه معدن روی، به‌ویژه پروژه‌‌‌های جدید در آفریقا و آمریکای جنوبی، انتظار می‌رود که بازار تا سال 2025 به سمت مازاد سوق پیدا کند و قیمت روی نیز در مسیر افزایشی قرار گیرد.