خیز هفتگی بهای سیمان

 بررسی‌‌‌ها از شناسایی سه‌عامل مهم در رشد هفتگی قیمت سیمان در بازه زمانی ۳ تا ۶ شهریور خبر می‌دهد. «افزایش عرضه سیمان و به دنبال آن رشد تقاضا برای خرید سیمان»، «افزایش قیمت پایه فروش این ماده اولیه ساختمانی در رینگ فیزیکی بورس‌کالا» و همچنین «انتقال بخشی از معاملات هفته‌‌‌های قبل و هفته‌‌‌های بعد به هفته معاملاتی جاری»، سه‌عامل مهم و موثر بر رشد بهای معاملاتی سیمان در بازه زمانی ۳ تا ۶شهریورماه ۱۴۰۳ بوده‌اند.

تورم سیمان از رشد قیمت پایه جا ماند

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» و براساس آمارهای بورس‌کالای ایران، متوسط بهای هر کیلوگرم سیمان عرضه‌شده در رینگ فیزیکی بورس‌کالا طی هفته معاملاتی جاری (شنبه ۳شهریور تا سه‌شنبه ۶شهریورماه) به ‌هزار و ۴۹۳تومان رسید که این میزان از میانگین ‌هزار و ۳۴۳تومانی قیمت هر کیلوگرم سیمان در هفته پایانی مردادماه (بازه زمانی ۲۷ تا ۳۰مرداد)، ۱۱‌درصد بیشتر است. رشد ۱۱درصدی متوسط قیمت هر کیلوگرم سیمان در معاملات روزهای ۳ تا ۶شهریورماه، در حالی رقم خورده است که سیمان در هفته معاملاتی قبل (۲۷ تا ۳۰مرداد)، افت قیمت هفتگی بیش از ۱۰درصدی را تجربه کرده بود. متوسط قیمت هر کیلوگرم سیمان در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۳مرداد به سطح ۱۵۰۰تومان رسید که بالاترین سطح قیمت سیمان دست‌‌‌کم از ابتدای امسال محسوب می‌شود. اما یک‌هفته بعد، یعنی در تاریخ ۲۷ تا ۳۰مردادماه، با فرود سیمان از قله قیمتی، بهای این ماده اولیه ساختمانی وارد کانال‌ هزار و۳۰۰تومانی شد، اما در هفته معاملاتی جاری، بار دیگر مسیر افزایش قیمت را در پیش گرفت و وارد کانال ۱۴۰۰تومانی شد.

با این حال، خیز هفتگی بهای سیمان در معاملات رینگ داخلی بورس‌کالای ایران، اگرچه متوسط قیمت هر کیلوگرم از این ماده اولیه و پرکاربرد ساختمانی را به مرز ۱۵۰۰تومان رساند، اما در نهایت موفق به فتح این قله نشد و در همان کانال ۱۴۰۰تومانی متوقف شد. رشد قیمت پایه سیمان در تالار صنعتی بورس‌کالا، یکی از عوامل مهم این افزایش قیمت محسوب می‌شود. با این حال، داده‌‌‌ها نشان می‌دهد، متوسط قیمت هر کیلوگرم سیمان که هفته گذشته در مسیر بازگشت از قله قیمتی ۱۵۰۰تومانی به کانال ۱۳۰۰تومانی وارد شده بود، در نهایت، کمتر از تورم قیمت پایه این ماده اولیه پرکاربرد ساختمانی، رشد داشت. میانگین قیمت پایه هر کیلوگرم سیمان عرضه‌شده در رینگ داخلی بورس‌کالای ایران، در هفته معاملاتی جاری (۳ تا ۶ شهریور ماه)، ۱۸.۶‌درصد افزایش یافت. این سطح قیمت پایه که در هفته آخر مرداد، روی ‌هزار و ۱۸۰تومان قرار داشت، در معاملات هفته اول شهریورماه، به سطح ۱۴۰۰تومانی افزایش یافت. رشد بهای پایه سیمان عرضه‌شده در تالار صنعتی بورس‌کالا، بر بهای فروش سیمان در این تالار موثر واقع شده است. با این حال، میانگین قیمت سیمان در معاملات انجام‌شده در این بازه زمانی، کمتر از رشد متوسط قیمت پایه این ماده اولیه ساختمانی افزایش یافت. به‌رغم افزایش ۱۸.۶درصدی متوسط قیمت پایه سیمان در تالار صنعتی بورس‌کالا در بازه زمانی ۳ تا ۶شهریور، بهای نهایی فروش سیمان ۱۱‌درصد رشد کرد که ۷.۶واحد‌درصد از رشد قیمت پایه کمتر است.

رشد ۱۸درصدی عرضه

با کاهش درجه حرارت هوا و به دنبال آن کاهش ساعات قطعی برق و خاموشی کارخانه‌‌‌ها در هفته اول شهریورماه نسبت به ماه میانی تابستان (مرداد)، عرضه سیمان در بورس‌کالا افزایش یافت. در معاملات تالار صنعتی بورس‌کالای ایران در بازه زمانی ۳ تا ۶شهریورماه ۱۴۰۳ با احتساب معاملات مچینگ مجموعا بالغ بر ۱۲۳‌هزار و ۴۰۰تن انواع سیمان عرضه شد که این میزان ۱۸‌درصد بیشتر از عرضه صورت‌گرفته در هفته آخر مردادماه (روزهای ۲۷ تا ۳۰مرداد)، است. همین افزایش عرضه به افزایش ثبت تقاضای خرید سیمان در بورس‌کالا طی هفته اول شهریورماه نیز منجر شد. تقاضا برای خرید انواع سیمان از تالار صنعتی بورس‌کالا در بازه زمانی ۳ تا ۶شهریورماه نسبت به روزهای معاملاتی ۲۷ تا ۳۰مردادماه، با رشد ۴درصدی از سطح ۱۲۴‌هزار تنی به حجم ۱۲۹‌هزار تنی رسید. هرچند میزان رشد تقاضا نسبت به افزایش صورت‌گرفته در عرضه هفتگی سیمان در بورس‌کالا کمتر بود، ولی همین میزان افزایش تقاضا در کنار رشد محسوس قیمت پایه، بر تورم سیمان در هفته اول شهریورماه اثر گذاشت.

خرید سیمان ۱۲‌درصد افزایش یافت

حجم خرید سیمان از تالار صنعتی بورس‌کالا نیز در بازه زمانی ۳ تا ۶شهریورماه ۱۲‌درصد افزایش یافت. افزایش عرضه سیمان به دنبال کاهش محدودیت‌های ناشی از برق کارخانه‌‌‌های تولیدکننده و به دنبال آن تعطیلات هفته آینده باعث شد بسیاری از سازنده‌‌‌ها به‌عنوان مصرف‌کننده‌‌‌های اصلی سیمان، اقدام به خرید سیمان موردنیاز خود برای ادامه فعالیت‌‌‌های ساختمانی در شهریورماه کنند. این سازنده‌‌‌ها با مشاهده فرود سیمان از قله قیمتی هفته سوم مرداد و همچنین تعطیلات پیش‌‌‌رو، هفته جاری را به‌عنوان زمان مناسب برای خرید این ماده اولیه ساختمانی تشخیص دادند. در معاملات تالار صنعتی بورس‌کالای ایران در بازه زمانی ۳ تا ۶شهریورماه، درمجموع ۱۰۲‌هزار و ۳۰۰تن انواع سیمان فروخته شد که این میزان ۱۲‌درصد از سطح فروش ۹۱‌هزار و ۴۰۰تنی سیمان در بازه زمانی مشابه هفته قبل (۲۷ تا ۳۰مرداد) بیشتر است.

اختلاف ۴۰۰‌ تومانی بهای بازار

بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد میانگین قیمت هر کیلوگرم سیمان فروخته‌شده در بورس‌کالا طی هفته جاری حداقل حدود ۴۰۰‌ تومان با قیمت این ماده اولیه ساختمانی در بازار آزاد فاصله دارد. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر در بازار آزاد، کف قیمت هر کیلوگرم سیمان، به طور میانگین حول و حوش ۱۸۰۰ تا ۲‌هزار تومان است.